Seria conferințelor din ultima perioadă este continuată cu Fashion ROute, eveniment dedicat retailului de fashion și organizat de către Wall-Street.ro. Corina Cimpoca, fondator MKOR, s-a aflat la această conferință în calitate de speaker alături de alte nume de top din industrie.

Despre Fashion ROute

Structurat sub forma unei conferințe de o zi, Fashion ROute a oferit o radiografie a drumului parcurs de articolele de îmbrăcăminte și accesoriile din momentul 0 – etapa producției – până când ajung la raft.

Pe lângă analiza domeniului – dimensiunea pieței, jucătorii locali, străini sau din e-commerce – evenimentul a pus accent pe provocările întâmpinate încă de la lansare până la extinderea în afara granițelor.

MKOR a dat startul discuțiilor

Corina a susținut o prezentare despre piața de fashion din România, în baza căreia au fost apoi conduse discuțiile cu invitații. Prezentarea a avut în vedere piața românească de fashion, specific și dimensiuni, cum se împarte între retailul brick&mortar și cel online, respectiv cât reprezintă producția locală versus retailerii străini.

Insighturile au fost interesante și apreciate ținând cont de dezbaterile interactive generate. La dezbateri au participat și cei aflați în sală: reprezentanții marilor retaileri, deținătorii de magazine-boutiques, consultanți, producători de țesături și cei interesați în mod direct de piața de fashion.

fashion-route-conferinta

Piața sectorială de Fashion din România

Corina a pornit prezentarea de la o macro-analiză a pieței, la care s-au mai adăugat două studii de piață pe care MKOR Consulting le-a dezvoltat în regim propriu.

Evoluția întregii piețe de fashion este în creștere cu 15% față de anul trecut, trendul ascendent fiind confirmat și de reprezentanții industriei din sală.

Totuși, în timp ce consumul total a crescut, producția se menține constantă, comparativ cu o scădere de -1% în perioada anterioară.

Exporturile au scăzut și ele în anul fiscal trecut, cu o evoluție de -3% față de anul precedent, care de asemenea înregistrase o scădere de -3% față de YoY anterior.

Ce implicații au aceste evoluții?

  1. A scăzut cererea de exporturi (cel mai probabil pentru producția în regim lohn, care reprezintă 70% din producția internă), în timp ce producția a rămas constantă.
  2. Mai multă marfă de producție românească rămâne în țară pentru consum. Acest scenariu poate fi susținut și de faptul că, în timp ce exportăm mai puțin și producem la fel, consumăm mai mult.

Mai jos poți răsfoi studiul comparativ integral așa cum a fost prezentat în cadrul conferinței:

Piața de Fashion Retail

În România se află prezenți 30,8% dintre retailerii internaţionali reprezentativi prezenți, pondere care oferă ţării poziţia 32 în topul internaţional, peste Grecia, Ungaria şi Bulgaria. Marea Britanie şi China au cea mai bună reprezentativitate în rândul retailerilor.

Vorbind despre giganții H&M, Zara și C&A, care domină piața din România, aceștia au o cifră de afacero coroborată de 550 milioane de Euro, ceea ce reprezintă o cotă de piață de 17,6%.

Marii retaileri preferă zonele deja consacrate, în 94% din cazuri, în cadrul centrelor comerciale (82% dintre ei) şi în Bucureşti (CBRE).

Creșterile în cifra de afaceri ale retailerilor de fashion, de 10% pană la 30% reprezintă unele dintre cele mai spectaculoase creșteri din regiune și unul din motivele atractivității pieței românești.

Informații detaliate găsești în Studiul Pieței de Fashion Retail.

Fashion Retail: Online vs. Offline

Conform studiilor MKOR pe consumatori, deși ecommerce-ul este în creștere, există încă o preferință clară a consumatorilor față de magazinele fizice.

Acest lucru reiese din studiul de piață efectuat de MKOR Consulting în luna noiembrie 2016 in principalele malluri din București: 96% din totalul respondenților, clienți ai mallurilor bucureștene, au spus ca preferă să vină în mall pentru a-ți cumpăra articolele vestimentare, iar 20% dintre aceștia obișnuiesc să cumpere haine și în mediul online.

Consumatori, obiceiuri on & offline

Românii se află pe picior de egalitate cu europenii atunci când vine vorba de consum în materie de fashion.

România este de altfel considerată o piaţă-cheie pentru toţi marii jucători din industria modei, deşi salariul mediu este de doar 400 de euro – printre cele mai mici din Europa.

Spre exemplu, la o simplă vizită în mall, românii cheltuie în medie, 25 de Euro pe articole vestimentare.

Bugetul lunar este de aprox 300 de lei pentru articole fashion, ceea ce reprezintă aproape 10% din venitul mediu din București (3219 ron, decembrie 2016, INSSE).

Care este părerea ta?

Ne-ar plăcea să aflăm părerea ta privind prezentarea pieței de fashion din România. Cât de utile ți se par informațiile? Ți-ai dori să afli ceva specific din piața ta? Ne poți trimite opinia ta aici sau ne putem întâlni la o cafea pentru a discuta mai multe detalii.