Ce este strategia? Ei bine, fiecare dintre noi am auzit despre conceptul de “strategie de business”. Din păcate, un procent prea mic chiar au așa ceva în portofoliul companiei lor.

De ce? este o întrebare retorică, poate. În speranța că acest procent va creaște pe viitor, voi începe astăzi un serial de articole pe tema strategiei (de afaceri, respectiv de marketing).

În primul rand, să lămurim ce este “strategia” și ce este “tactica”, întrucât adesea se face o confuzie între ele. Strategia este direcția generală pe care o setăm afacerii noastre, “ansamblul de operații și manevre, realizate în vederea atingerii unei victorii” (conform DEXonline.ro). Tactica, pe de alta parte, este un instrument care susține îndeplinirea strategiei: “totalitatea mijloacelor și procedeelor necesare pentru atingerea unui scop” (Conform DEXonline.ro).

Dacă folosim o metaforă ca să vizualizăm aceasta, e ca și cum strategia ar fi harta, iar tacticile sunt drumurile.O afacere este o aventura. Nu știm ce urmează, fiecare nou pas îl definește pe următorul, mai ales la început. Totuși, trebuie să știm măcar direcția în care mergem, iar aceasta este strategia. Cum definim tacticile, este o chestiune despre care vom discuta ulterior.

Totuși, ca de fiecare data când pornim la drum, și în afaceri avem nevoie de un rechizitoriu:

  • Elemente de control (o busolă, de exemplu; în afaceri, aceasta poate fi Unique Selling Proposition, acel “ceva” care ne diferențiază, ne face să strălucim pe drumul nostru)
  • Scenarii posibile (dacă ne întâlnim cu ursul?, ceea ce în afaceri poate însemna concurență neloială din partea competitorilor)
  • Un plan B (ce facem dacă drumul pe care vrem să îl urmăm e închis?, ceea ce în afaceri se traduce printr-o piață greu de penetrat sau nepregătită).

Strategie de marketingCum ne definim strategia?
Pentru a ne defini strategia, trebuie să răspundem unui set de întrebări ce pot părea simple, dar care cu siguranță sunt fundamentale: CE vrem să devenim, cât și ceea ce NU vrem să fim; UNDE vrem să devenim: care e piața noastră?; respectiv CUM, prin ce metode: ce ne diferențiază?

Strategia, conform lui Michael Porter, poate fi definită conform unuia dintre cele 3 modele (exemplele provin din piața de vodka din România):

  • cel mai bun preț (Stalinskaya)
  • diferențiere (Finlandia)
  • focus (Grey Goose)

Alegerea unei direcții strategice ne va face să luăm decizii strategice. Astfel, vom fi nevoiți să sacrificăm unele decizii care pot părea bune pentru moment, pentru a ne urma strategia. De exemplu, dacă alegem o strategie de diferențiere, nu vom putea lua decizii care să ne plaseze la categoria “low-cost”, pentru ca vom pierde avantajul strategic (ceea ce uneori este același lucru cu Unique Selling Proposition).

Sfaturi? Da, câteva. În primul rând, o strategie bună trebuie să aibă maxim 35 de cuvinte (conform articolului lui Collins &Rukstad din Harvard Business Review, Can you say what your strategy is?).

În al doilea rand, o strategie bună va fi SMART (la fel ca și obiectivele care o vor compune), dar în același timp va veni din suflet, pentru care prezintă însă și esența afacerii noastre. Mai presus de orice, o strategie trebuie sa existe!

Nu poți să ajungi, dacă nu știi unde mergi!


Articol publicat și pe Mad3.ro