Am început acum două săptămâni un serial de articole despre Strategie. În cel de azi vom vorbi despre cercetare și importanța ei.

Pentru a ne putea construi o strategie serioasa, e nevoie de cercetare. De multe ori, etapa cercetării ia cel mai mult timp în cadrul procesului strategic.

Într-adevar, durează mult și pare greu de înțeles de ce trebuie făcută. Mai ales ca nu pare a fi prea productivă… În plus, ar trebui să și plătești un expert (sic!) care să o facă bine, dacă nu cumva ai chef să parcurgi înainte câteva tomuri de lectură de specialitate.

Cum se face cercetarea? Cu răbdare, este cel mai la îndemână raspuns. Dar să le luam pe rând, pentru ca fiecare obiect al cercetării necesită propriile instrumente, și nu am vrea sa le amestecăm.

Astfel, vom vrea sa începem cu cercetarea macromediului și a trendurilor în domeniu. Aici este vorba despre analiza PEEST(political, economical, environment, social & technological factors), pe care o vom aprofunda poate cu altă ocazie.

Aceasta este importantă pentru că ne oferă perspectiva generală a factorilor care ne influențează afacerea și pe care nu ii putem influența (afară de situația în care suntem un colos economic).

Când vorbim despre trenduri, acestea pot reieși din analiza mai-sus menționată, dar recomand și “spionarea” a ceea ce se petrece peste hotare, în Europa și State.

Având în vedere că ei sunt cei care dau tonul cam în orice domeniu, e ca și cum am avea șansa de a vedea în viitor, când vrem să vedem încotro se îndreaptă un anumit domeniu pe care îl studiem.

Cercetare de piata

Odată finalizată această etapă, vom începe să analizăm ceea ce se mai numește micromediul afacerii noastre, respectiv stakeholderii(cu accent pe consumatori și concurență, dacă ne referim la comercial).

Studiul de consumator este unul dintre cele mai complexe, dar și cele mai importante investiții care se pot face într-o companie.

Folosind instrumente de cercetare calitativă (interviu, focus-grup), dar și cantitativă (chestionar), vom obține o bază de date uriașă, care ne vor permite înterpretări și înțelegere.

Înțelegerea informațiilor și transformarea acestora în decizii se mai numește intelligence și duce la inovație, în mod optim. În orice caz, va duce la ințelegerea consumatorilor, cărora le vom putea livra mai aproape de nevoile pe care le au sau pe care le vor avea.

Studiul concurenței este un pas care trebuie făcut, la rândul său, cu multă grija și responsabilitate. Informațiile strânse trebuie adăugate în documente, care să fie aduse la zi periodic, astfel încât să avem o imagine corecta și completă asupra concurenților noștri.

Instrumentul cel mai des folosit în acest sens este analiza de document, adică studiul articolelor, interviurilor, publicațiilor de orice fel (inclusiv social media, blog, site) ale competitorilor.

Aceștia trebuie să se afle tot timpul sub observație, pentru ca fiecare mișcare pe care o vor face ne va afecta piața. Lucrul care ii face pe ei diferiți si reprezintă un punct forte al lor, trebuie să fie următorul lucru pe lista noastră, astfel încât să îi egalam (și ceva în plus). Putem fi siguri că același lucru îl fac și ei cu noi.

Nu în ultimul rand, trebuie să facem o analiza obiectivă a propriei companii. Aici chiar ar trebui adus cineva din afară, pentru ca ultimul lucru de care poți fi în stare legat de propria companie (ca angajat sau antreprenor) este sa fii obiectiv.

Unele dintre instrumentele folosite în acest sens sunt observația și interviul, fiind primele care ne vor spune (ca un fel de limbaj verbal și non-verbal) care e starea de fapt, punctele forte și slabe ale companiei noastre.

E mult de lucru la o cercetare pentru o strategie și nu a zis nimeni că e ușor. Dar e important să o facem, pentru că e ca și cum ne-am lua un val de pe ochi, atunci când o ințelegem. Toate datele pe care le strângem vor fi interpretate și transformate în inteligență și inovație!

Se spune că cel care are informația, are puterea. Pentru a avea informația, avem nevoie de cercetare. Însa nu ajunge numai să o avem, trebuie sa o ințelegem și apoi să o folosim.