Vești bune pentru antreprenorii dornici să își dezvolte afacerile în mod strategic și să le promoveze peste hotare. Încântătoare ni se pare și inițiativa instituțiilor statului de a promova practici sănătoase în business.

În acest sens, în luna mai 2017 a fost lansat Programul de Internaționalizare – un program destinat IMM-urilor care vizează creșterea numărului clienților în afara granițelor, care își doresc o strategie integrată de branding și de promovare.

De ce este nevoie de un astfel de program?

În prezent doar 25% din IMM-urile europene exportă în alte țări. Ținând cont de această pondere redusă, Comisia Europeană a prioritizat stimularea IMM-urilor europene pe piețele internaționale.

România se aliază demersului de a susține antreprenorii curajoși care doresc să își mărească numărul de clienți în afara granițelor. Ca majoritatea statelor europene, cel român va asista dezvoltarea IMM-urilor prin acordarea unor ajutoare de la bugetul de stat.

În acest sens a fost conceput un instrument de promovare individuală a firmelor românești pe piețele externe. Programul facilitează promovarea produselor şi serviciilor IMM-urilor pe pieţele externe, stimulând comunicarea şi parteneriatul în afaceri și pregătind întreprinzătorul în domeniul tehnicilor de promovare pe noi piețe.

Schema ajutorului a fost adoptată prin Hotărârea de Guvern nr. 8/2017 și poate fi consultat integral aici.

Cercetarea de piață esențială pentru un business aflat în expansiune

Această inițiativă este de apreciat în contextul în care managerii iau decizii fără a se baza pe cercetări de piață și afirmă că fac acest lucru deoarece nu consideră necesar sau că nu au buget.

Conform unui studiu, pe care echipa noastră l-a realizat intern, un procent de 61% dintre IMM-urile respondente utilizează cercetarea de piață ca sursă de informații pentru luarea deciziilor. Dintre acestea, doar 15% efectuează studii asupra consumatorilor o dată la 3 luni și 5% asupra competitorilor.

Cele mai multe dintre companii efectuează o dată pe an studii de piață (42% asupra consumatorilor și 38% asupra concurenței) sau o dată la șase luni (26% asupra consumatorilor și 40% asupra concurenței).

Prin cercetare ne uităm atent la ce se întâmplă pe piață: care sunt nevoile consumatorilor, cum arată competitorii, ce oportunități și ce tendințe sunt. Astfel, importanța documentării de piață este de necontestat pentru o afacere aflată în expansiune.

Programul de Intrenaționalizare vine în sprijinul antreprenorilor cu un buget de 10.000 lei destinat documentării și studiilor de piață.

Cine sunt beneficiarii fondurilor nerambursabile?

Fondurile vor putea fi accesate de microîntrepinderi și firme mici și mijlocii (IMM) care au ca obiect de activitate producția de bunuri și/sau prestarea de servicii, cu excepția firmelor cu activitate în sectoarele de pescuit și agricol.

Firmele mici și mijlocii (IMM) vor putea primi fonduri nerambursabile de la stat în valoare de 50.000 lei (aproximativ 11.000 euro) pentru demersuri de internaționalizare a afacerii, prin participare la târguri în străinătate și dezvoltare de site-uri și aplicații de promovare.

finantare-nerambursabila

Ce sume vor fi acordate?

Ministerul pentru Mediul de Afaceri a lansat un program de susținere a internaționalizării operatorilor economici români care se va desfășura în perioada 2017-2020, cu un buget de 71 milioane lei, după cum urmează:

  • în anul 2017 – 5 milioane lei;
  • în anul 2018 – 20 milioane lei;
  • în anul 2019 – 22 milioane lei,
  • în anul 2020 – maximum 24 milioane lei.

În cadrul programului, fiecare beneficiar va avea posibilitatea să obțină în decurs de un an maxim 50.000 lei, finanțare nerambursabilă care acoperă 90% din valoarea investiției, restul de 10% fiin acoperit de investitor.

În limita a 50.000 lei se vor putea face achiziții pentru internaționalizarea afacerii, dar cu respectarea plafoanelor pe categorii de cheltuieli. Astfel conform anexei Hotărârii de Guvern, putem vorbi de:

  • 30. ooo lei pentru participări individuale la târguri și expoziții internaționale;
  • 15.000 lei pentru taxe de participare la misiuni economice organizate în străinătate;
  • 10.000 lei pentru realizarea unui webiste sau aplicație pentru mobil, în limba română și limba engleză;
  • 10.0000 lei pentru documentare și studii de piață;
  • 10.0000 lei pentru promovare și publicitate cu obligativitatea participării la un târg internațional;
  • 5.000 lei pentru crearea identității vizuale;
  • 5.000 lei pentru cursuri de pregătire în domeniul tehnicilor de promovare a produselor și serviciilor pe noi piețe.

Decizia îți aparține

Dacă te-ai hotărât să exploatezi această oportunitate și vrei să faci pasul de a-ți crește businessul peste hotare, nu uita cât de important este să îți cunoști potențialii clienți, competitorii și chiar noul mediu în care ți-ai propus să te extinzi.

Specialiștii MKOR îți pot oferi cele mai bune sfaturi în materie de business și de creștere a numărului clienților. Așteptăm mesajul tău aici pentru a discuta mai mult!