Poate că nu am mai scris de multă vreme un articol atât de lung, dar citește până la final pentru a vedea cum schimbă MKOR contextul COVID-19, precum și un mesaj video de la fondatoarea MKOR, Corina. Am pregătit pentru tine un BONUS și un instrument de marketing care o să-ți placă și o să-ți fie util!

Coronavirus sau COVID-19 este Lebăda Neagră. Fenomenul anului 2020 afectează umanitatea și economia, la nivel global. În aceste momente, comunicarea dintre noi este foarte importantă, accentul fiind pus pe empatie, respectarea măsurilor de protecție și siguranță proprie și pentru cei din jur, dar și pe serviciile pro bono pentru cei care au nevoie de ajutor în vederea depășirii acestei perioade (de exemplu, cumpărături pentru vecinii vârstnici).

Începând din 15 martie 2020, România a intrat în stare de urgență, lucru care, înainte de toate, ne afectează liniștea și starea de spirit. Una dintre măsurile luate a fost distanțarea socială, ceea ce pentru noi, oameni construiți pentru a socializa, a împărtăși și a ne bucura împreună reprezintă o întrerupere forțată de la activitățile zilnice: cafeaua din weekend, sucul de după job sau o piesă de teatru pe care o plănuisem împreună cu familia.

Totuși, acum mai mult decât oricând, tehnologia ne salvează prin intermediul aplicațiilor și rețelelor de socializare pe care le avem la îndemână. Dacă înainte de situația actuală Facebook, Instagram, WhatsApp sau Telegram erau doar o modalitate de a mai face timpul să treacă, acum sunt unelte necesare pentru a ne ține aproape și pentru a comunica.

Dacă înainte treceam cu un like în viteză pe pagina de Facebook a unui amic sau prieten cu care nu ne-am mai văzut de multă vreme, acum apăsăm butonul  Call pentru a-l auzi sau deschidem cu lejeritate un video call, fără a ne mai păsa cum arătăm – un singur lucru ne dorim: să intrăm în contact cu oamenii, să socializăm și să fim aproape unii de alții, chiar dacă totul se petrece online.

 

videocall-comunicare-online

 

În această perioadă, incertitudinea și teama de necunoscut își fac loc în fiecare dintre noi. Așteptăm o soluție, așteptăm o mână salvatoare, însă ne dăm seama rapid că salvarea este în fiecare dintre noi.

Important este să ne dăm seama la timp că așteptarea nu este productivă și să trecem la fapte. Iar această mobilizare de a trece la fapte o comunicăm în online, fiecare în propriul stil, pentru a le împărtăși celor din jurul nostru că suntem aproape de ei, că nu sunt singuri și că mecanismul colectiv a început să se miște pentru a face bine.

În această perioadă, și brandurile aleg să comunice direct, prin email, către clienții proprii sau public, prin presă și social media. În orice caz, zilele acestea brandurile comunică mai degrabă prudent, cu multă grijă.

Mai jos, prezentăm o “colecție vie” (pentru că o vom updata periodic) cu cele mai interesante, inovative, mișcătoare (moving), empatice acțiuni de comunicare de pe piața locală. Cele care ne-au atras nouă atenția.

Prin aceasta, este modul nostru de a contribui cu un strop de optimism într-o mare de știri sumbre și să arătăm binele pe care companiile și oamenii îl fac, și că, deși și ei suferă din punct de vedere economic în această perioadă, găsesc totuși resurse pentru ajutor reciproc.

Acțiune și reacțiune în Retail, în contextul COVID-19

Retailul trece prin momente delicate în această perioadă, însă rămâne alături de oameni prin introducerea unor măsuri suplimentare de siguranță.

Astfel, vei putea observa în magazinele mici, dar și în supermarketuri, linii de demarcație poziționate la o distanță de un metru una de cealaltă pentru ca oamenii care se află la coadă să fie în siguranță.

În plus, la intrarea în magazine, retailerii pun la dispoziția clienților mănuși de unică folosință și dezinfectant. Pentru casele de marcat au fost instalate panouri din plexiglas, iar retailerii comunică frecvent despre alegerea plății cu cardul în detrimentul plății cu cash.

Brandurile de Retail au schimbat strategia de comunicare. Dacă înainte mesajele erau centrate pe campanii promoționale, acum ele transmit măsurile de siguranță luate pentru clienți și personalul magazinelor și încurajează comportamentul responsabil.

Kaufland, Lidl și Auchan

Kaufland

Kaufland se implică în susținerea sistemului educațional, alături de Centrul de Resurse în Comunicare, Asociația Techsoup, Teach for Romania, Seeding Knowledge Foundation și Ministerul Educației Naționale.

Cele patru ONG-uri au dezvoltat, în numai cinci zile, o platformă dedicată suportului tehnic și educațional pentru profesorii din România, ajutând peste 180.000 de profesori să interacționeze cu elevii lor.

Retailerul a oprit și printarea revistei proprii pentru cel puțin două săptămâni, cu scopul de a menține siguranța atât în rândul celor responsabili de distribuție, dar și în rândul consumatorilor.

 

kaufland-scoala-de-pe-net

 

Lidl

Lidl comunică activ pe Instagram, unde a lansat un Highlight pentru stories dedicate măsurilor luate în situația de față, care poartă numele #Impreuna. Vizualurile au fost postate pe Instagram și sub formă de postare în feed, iar pe Facebook au fost distribuite alături de următorul mesaj:

Responsabilitatea începe cu fiecare dintre noi, mai ales în această perioadă. Și, mai mult ca oricând, trebuie să dăm dovadă de solidaritate, chiar și la cumpărături. De aceea, te rugăm să ai în vedere recomandările noastre.

Sunt mici eforturi care pot face o mare diferență pentru noi toți. Îți mulțumim! #ImpreunaInSiguranta #LidlRomania

Iată care sunt vizualurile prin care Lidl comunică cu publicul său:

 

lidl-impreuna-vizualuri-comunicare

 

De asemenea, Lidl a demarat un concurs în care îi provoacă pe ascultătorii radioului Europa FM să împărtășească experiențele de acasă cu scopul de a-i transforma în surse de inspirație pentru ceilalți ascultători.

Astfel, persoanele care participă la concurs sunt provocate să vorbească despre ce au descoperit stând acasă – poate lucruri atât de simple pe care nu le-am observat până acum, fiind preocupați de activități pe care le-am considerat mereu mai importante decât micile bucurii de acasă.

Bunătatea și mesajul inspirațional transmis de către cei care participă la concurs sunt răsplătite printr-un voucher Lidl de 300 de RON.

În plus, Kaufland și Lidl își unesc forțele, achiziționând 100.000 de kituri de recoltare și medii de transport pentru testarea COVID-19.

 

kaufland-lidl-kituri-recoltare

 

Auchan

Auchan, a anunțat pe 13 martie că programul de funcționare al magazinelor va rămâne același, prin intermediul unei postări pe pagina de Facebook. Iată mesajul Directorului general Auchan Retail România, Ionuț Ardeleanu:

 

ionut-ardeleanu-director-general-auchan-retail-romania-mesaj-facebook

 

În plus, pe pagina de Facebook, retailerul a distribuit și imagini care ne învață cum să fim responsabili și solidari în această perioadă, atunci când trebuie să mergem la cumpărături.

 

auchan-comunicare-facebook

Comunicarea Auchan a reflectat schimbările din societate în timp real, iar când a fost publicată Ordonanța Militară nr. 2, retailerul a anunțat schimbările pe pagina sa de Facebook, într-un video explicativ.

ING Bank

ING Bank a transmis o serie de informări care privesc măsurile stabilite în vederea protejării clienților: atât pentru persoanele fizice, cât și pentru IMM-uri.

În comunicarea B2B, ING a anunțat amânarea cu trei luni a taxelor și a comisioanelor pentru POS-uri.

În ceea ce privește comunicarea către clienții persoane fizice, ING Bank i-a informat pe aceștia că echipa băncii este pregătită pentru lucru și în această perioadă, însă respectând normele de siguranță și protecție.

ING le reamintește tuturor clienților despre practicile de plăți la distanță pe care le pot utiliza din plin în această perioadă, dar și despre posibilele abuzuri de care să se ferească.

ing-bank-romania-covid-19

 

Banca Transilvania

Banca Transilvania a reacționat la nevoile acute pe care le are sistemul medical în acest moment, donând 300.000 de euro pentru dotarea cu aparate de ventilație și echipamente de protecție a spitalelor de stat din România, alături de Asociația Dăruiește Viață.

 

banca-transilvania-daruieste-viata

 

Liderul de piață în domeniul bancar nu se oprește aici, asociindu-se cu Beard Brothers, un ONG din Cluj, pentru a cumpăra materiale și aparatură pentru spitalele clujene.

 

banca-transilvania-beard-brothers-ong

 

Banca Transilvania continuă să informeze clienții, pe pagina sa de Facebook, referitor la măsurile adoptate în această perioadă:

 

banca-transilvania-masuri-covid19

 

Mastercard

Nici Mastercard nu stă deoparte în acest efort susținut al brandurilor de a contribui la diminuarea efectelor generate de COVID-19 și donează 100.000 de euro Asociației Dăruiește Viață, implicându-se pe plan local.

La nivel global, Mastercard a stabilit un parteneriat cu Fundaţia Bill & Melinda Gates şi Wellcome prin care susține cu suma de 125 de milioane de dolari programul COVID-19 Therapeutics Accelerator.

Rolul programului este de a identifica și dezvolta un tratament pentru virusul COVID-19.

Revolut

Revolut a anunțat pe 18 martie că empatizează cu situația actuală, iar modul lor de lucru nu a suferit schimbări având în vedere că este un brand fintech care funcționează 100% remote, în cloud. Totuși, echipele Revolut sunt mai ocupate ca niciodată în această perioadă și se asigură că vin cu răspunsuri relevante la întrebările lansate de consumatori.

Cei care au un cont Revolut au putut observa în cursul zilei de 18 martie notificarea transmisă de brand prin intermediul aplicației: clienții Standard pot face până la trei tranzacții lunare fără comision, cu peste 750 de acțiuni din SUA listate în NYSE și NASDAQ.

 

revolut-tranzactie-stocks-user-standard

 

Farmec

Farmec, brandul românesc de frumusețe, a primit pe 17 martie autorizația pentru o nouă linie de producție de biocide, contribuind astfel la suplimentarea cantităților necesare de dezinfectanți în România.

În plus, Farmec comunică constant pe pagina sa de Facebook despre măsurile pe care le-au pus deja în aplicare în punctele lor fizice de vânzare, dar și despre pachetele mult căutate în această perioadă: produsele de igienizare și curățenie a casei.

Pentru a facilita identificarea acestora cât mai rapid pe website-ul lor, Farmec au creat o secțiune specială unde poți găsi aceste produse, promovând totodată comenzile online și plata cu cardul pentru un plus de siguranță.

 

farmec-igienizant-maini

 

Avon

Avon se alătură acestui efort susținut și donează 1.7 tone de produse de igienă destinate centrelor de carantină din București. De asemenea, compania va dona și o sumă de bani pentru a acoperi nevoile actuale ale sistemului medical românesc.

Stay Fit Gym

Stay Fit Gym a anunțat că rețeaua de fitness se închide începând cu data de 17 martie, iar spațiul pe care îl au la dispoziție va putea servi drept locație de carantină pentru cei care se găsesc în această situație defavorizată.

WorldClass

Pe pagina de Facebook, WorldClass anunță că este la curent cu ceea ce se întâmplă în momentul de față în România, dar și la nivel global, astfel rețeaua de fitness anunță înghețarea abonamentelor, dar și închiderea sălilor odată cu intrarea în vigoare a stării de urgență.

În plus, brandul de fitness anunță o serie de antrenamente online pentru cei care își doresc să se mențină în formă în confortul propriei case.

 

worldclass-fitness-antrenamente-online

 

Urgent Cargus

Urgent Cargus și-a anunțat clienții prin intermediul unui email în legătură cu măsurile de prevenție și siguranță pe care le-au pus în aplicare încă din primele zile de la instaurarea stării de urgență. Compania de curierat își asigură clienții B2B prin transparența asupra modului de lucru al curierilor proprii.

 

urgent-cargus-covid-19

 

Fan Courier

Fan Courier anunță că programul de lucru rămâne același, însă curierii sunt pregătiți pentru livrare luându-și măsuri de protecție în plus. Pentru livrările către persoanele care se află în carantină la domiciliu, Fan Courier a echipat curierii cu mănuși și măști, iar vehiculele de transport sunt dezinfectate în permanență.

Glovo și Uber Eats

Serviciul de livrare Glovo s-a adaptat situației actuale foarte rapid. Aceștia au încurajat partenerii să păstreze bucătăriile deschise având în vedere că ei vor livra luându-și măsuri de siguranță: plata se va face online, cu cardul, iar livrarea nu va presupune contact cu destinatarii, dar nici cu angajații din restaurante.

De asemenea, Glovo introduce noi măsuri de siguranță, astfel că pungile sunt sigilate și dezinfectate (uneori utilizează chiar două pungi pentru a asigura un nivel ridicat de protecție), iar starea de sănătate a angajaților este verificată în permanență.

Similar Glovo, Uber Eats ia măsuri de siguranță în ceea ce privește livrarea comenzilor, eliminând plata cash și contactul cu destinatarii. Schimbările se produc la nivel global pentru Uber Eats, iar aceștia anunță analizarea unor noi modalități prin care pot fi alături de comunitățile locale în aceste momente.

Facebook în contextul Coronavirus

Facebook empatizează cu companiile care trec prin momente grele în această perioadă, din punct de vedere economic, brandul arătându-se dispus să ofere 100 de milioane de dolari pentru a susține activitatea acestora. Peste 30.000 de companii mici, din peste 30 de țări în care activează, ar putea beneficia de suma oferită de Facebook.

Banii sunt oferiți atât cash, cât și sub forma creditului pentru publicitate pentru a ajuta companiile în această perioadă delicată. Poți intra pe site-ul lor și te poți înscrie cu ajutorul adresei de email pentru a primi cele mai noi informații despre procedura de aplicare. Aceasta nu este definitivată încă, dar Facebook promite că revine cu vești în săptămânile ce urmează.

 

facebook-small-business-grant-program-covid-19

SmartBill

SmartBill, Compania care a dezvoltat una dintre cele mai utilizate platforme de contabilitate, facturare și gestiune din România, donează suma de 35.000 de euro pentru achiziția de kituri și aparatură ATI.

Ateliere Fără Frontiere

Asociația Ateliere Fără Frontiere sprijină de 12 ani accesul la educație pentru copii, prin colectarea deșeurilor IT pe care le recondiționează, iar apoi le donează.

Acum, în contextul COVID-19, Asociația Ateliere Fără Frontiere face apel la reciclarea calculatoarelor vechi pentru a le prelua și dona copiilor din categorii defavorizate, care nu au acces la materiale ce pot asigura continuitatea procesului de învățare în online.

Asociația AFF face apel către companiile care dispun de laptopuri, unități centrale și monitoare destinate casării, rugându-i să plaseze o comandă pentru colectarea gratuită și de urgență a acestora aici.

De asemenea, îl poți contacta pe directorul general al asociației, Damien Thiery, pentru a discuta. Îl poți găsi la numărul de telefon 0731 730 103 sau îi poți scrie un email la damien.thiery@atelierefarafrontiere.ro.

Branduri care au făcut front comun în fața COVID-19, până acum

Rompetrol KMG Internațional

Rompetrol KMG Internațional (un jucător important în industria de petrol și gaze) donează carburant pentru transportul medical de urgență. În plus, finanțează cercetarea și achiziționarea de echipamente necesare sistemului de sănătate românesc.

OMV Petrom

Un alt jucător important din industria de petrol și gaze susține intervenția Crucii Roșii Române. Astfel, OMV Petrom donează 1 milion de euro pentru echipamente de testare și diagnosticare rapidă COVID-19.

Catena

Catena donează 100.000 de euro pentru fondul de urgență lansat de Salvați Copiii România, fond care susține sistemul medical românesc.

Și lista continuă, pentru că vom face update-uri periodice despre faptele mari pe care le fac brandurile în această perioadă, actualizând continuu această colecție de speranță că se poate.

Comunicarea în industria Cercetării de Piață

Peste hotare, ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) atrage atenția asupra măsurilor de precauție și anunță devansarea unor evenimente importante pentru specialiștii din industria de research.

În România, Societatea Română de Marketing și Cercetarea Opiniei Publice (SORMA) și-a arătat grija față de membrii organizației printr-un email formulat în jurul respectării normelor de siguranță recomandate de autorități.

Prin intermediul Președintei Alinei Șerbănică, SORMA le-a transmis membrilor că actualul context este o oportunitate de a dezvolta colectarea prin intermediul tehnologiei.

Cum activitatea MKOR se poate desfășura 100% remote, inclusiv pentru colectare (avem propriul panel online de respondenți) nimic nu ne oprește din a duce la capăt (aproape*) orice proiect, chiar și în această perioadă.

Pentru aceasta, trebuie să îi mulțumim lui Alex, our Digital Genie, care se asigură că avem tehnologia și automatizările necesare unor procese de lucru fără cusur. 🙏

* Proiectele care implică deplasare pe teren, cum sunt cele de mystery shopping, sunt suspendate momentan, de comun acord cu clienții noștri.

Ce a pregătit MKOR în contextul COVID-19?

Echipa MKOR s-a conformat reglementărilor, astfel că toți lucrăm de acasă de miercuri, 11 martie. Am decis să mutăm activitatea acasă, în siguranță, pentru a da o mână de ajutor celor care își riscă viața pentru noi în aceste zile. #stayhome #staysafe

Ședințele noastre săptămânale se derulează online: utilizăm Google Hangouts pentru a fi mai aproape unii de ceilalți în această perioadă. De asemenea, comunicarea cu clienții noștri se realizează tot remote, online, prin intermediul aplicațiilor care facilitează conferințele la distanță.

Astfel, toată activitatea noastră s-a mutat în online, fiind conectați la cele mai noi instrumente și aplicații care facilitează comunicarea.

mkor-team-video-conference

Însă faptul că am renunțat la a mai merge la biroul nostru din Cotroceni (foarte fain de altfel, vă invităm cu mult drag să ne vizitați, după ce trece totul) nu este ceea ce am pregătit pentru clienții noștri, în contextul COVID-19.

Clienților le oferim, în orice studiu pe care îl vom derula din prezent până la finalul anului, un bonus pe care îl considerăm necesar: analiza impactului COVID-19 în comportamentele de consum (și în dezvoltarea viitorului business, dacă e cazul).

Încurajăm și restul companiilor de cercetare să facă același lucru, deoarece este important pentru clienți să știe ce se întâmplă în piață cu adevărat. Este important să facem acest lucru, în calitate de consultanți pentru clienții noștri. Ei se bazează pe noi, iar noi putem să le oferim mai mult decât cifre: putem să le oferim și sfaturi, să le înțelegem contextul particular. Pentru noi, la MKOR, aceasta este una dintre valorile care ne ghidează activitatea de zi cu zi. Iar în această perioadă simțim empatia de business odată cu clienții noștri. Toți trecem prin aceeași încercare și e important să fim alături unii de alții, pentru a trece cu bine peste aceste vremuri tulburi, de incertitudine.

În plus, ne dorim să le aducem tuturor magazinelor online o soluție prin care să continue procesul de analiză a consumatorilor, exclusiv online, în timp ce își cresc conversiile.

Pentru jucătorii din ecommerce am dezvoltat Microsurveys, un instrument menit să vină în ajutorul celor care dețin sau gestionează un business online și care își doresc să își optimizeze atât strategia de business, cât și strategia de marketing.

dashboard-rata-conversii

Mai ales acum, în contextul actual, brandurile active din piață au nevoie să afle părerea consumatorilor, iar noi punem la dispoziția lor un mix unic de date în timp real, analize de comportament și transformarea lor în instrumente de marketing 100% personalizat.

Suntem gata să-ți arătăm cifre reale, palpabile, și să-ți oferim soluții! Scrie-ne și îți putem arăta cum am lucrat pentru un business din ecommerce, ce soluții am formulat și ce rezultate am generat! Cu siguranță vei vrea și tu!

Empatia în comunicare

Fenomenul COVID-19 ia amploare în România, dar și peste tot în lume, cu o viteză alarmantă. Brandurile de pe piața locală au eliminat principiul competiției și au construit un scut comun de apărare împotriva virusului care afectează atât consumatorii, cât și semenii din industrie.

Sistemul medical primește ajutor susținut din partea brandurilor românești, care au schimbat retorica obișnuită, focusată pe vânzări, în una empatică, orientată pe ajutor și grijă reciprocă.

Tu cum ai ajutat? Cunoști și alte exemple care merită să rămână într-o colecție de fapte bune despre “Dragostea în vremea COVID-ului”? Scrie-ne și putem adăuga povestea ta în articolul nostru.

Noi, la MKOR, suntem alături de clienții noștri cu capacitate 100% de livrare a oricărei metodologii cantitative sau calitative online, cu analize specifice pentru impactul COVID-19 asupra comportamentelor de consum, precum și cu soluția oferită de Microsurveys pentru ecommerce. Dacă ești interesat(ă) de oricare dintre aceste subiecte, scrie-ne și hai să stăm de vorbă (pe video) despre cum putem să te ajutăm să crești, în aceste vremuri tulburi.

Între timp, #stamacasa, în siguranță!