După cum reiese din denumire, un studiu de piață presupune muncă de cercetare și de documentare. Desk Research (activitatea de documentare) este punctul de pornire în Marketing. Dar care sunt cele mai potrivite surse pentru a obține informații relevante?
Internetul – o mină de aur
Pentru că trendul este ca informațiile să fie digitalizate, principala resursă devine Internetul.
Avantajele digitalizării datelor și a informațiilor sunt evidente: mai ușor de gestionat, mai ușor de găsit, costuri minime de stocare și, cel mai important, informațiile sunt mai ușor de corelat și de agregat.
Internetul este un instrument, iar ca orice instrument, important este să fie folosit corect pentru a obține cele mai bune rezultate.
Deoarece este un loc unde comunicarea se face liber și la care mulți au acces, s-ar putea ca sursele găsite să nu fie întotdeauna de încredere.
Din acest motiv, recomandăm prudență în folosirea informațiilor care se regăsesc în mediul online.
Fără a fi exhaustivi, ne-am propus să trecem în revistă câteva din bazele de date online care, din experiența noastră, au un vot de încredere.
Baze de Date la Nivel Național
Instituții și Agenții Guvernamentale
Institutul Național de Statistică
Cel mai cunoscut institut de cercetare din țară pune la dispoziție baze de date și metadate din România. De la date demografice până la cifre de afaceri, raportul de import-export și câștigul salariul mediu lunar, toate se găsesc pe platforma online.
Data.gov.ro este portalul Guvernului României care reunește seturi de date din 77 de instituții românești, inclusiv din ministere.
Oficiul Național al Registrului Comerțului
Instituția oferă statistici oficiale referitoare la societățile comerciale din România (status activitate, radieri, insolvență, acționariat, etc.) și informații despre legislația care guvernează mediul de afaceri.
Agenția Națională de Administrare Fiscală
ANAF încearcă să fie din ce în ce mai transparent. În acest sens publică informații fiscale privind companiile românești.
Asociații și ONG
De multe ori, asociațiile realizeză studii în regim propriu și oferă informații dintr-un anumit sector al pieței.
Asociațiile Comerciale publică statistici, sondaje și rapoarte din anumite ramuri producătoare sau comerciale.
Camerele de Comerț sunt organizații non-gurvernamentale care se regăsesc în marile orașe din România. Sunt o sursă de informare excelentă când te interesează defalcarea teritorială, dar nu numai.
Organizații pentru Protecția Consumatorilor
În România există mai multe astfel de organizații. Acestea publică sau furnizează, la cerere, prețuri cu amănuntul și studii despre consumatori.
Platforme de analiză financiară
RisCo este un instrument online care oferă posibilitatea de a obține rapoarte despre situația financiară și juridică a firmelor înregistrate în România.
Creditinfo.ro furnizează instrumente care permit analiza riscului cu scopul de a răspunde schimbărilor frecvente în mediul de afaceri.
Termene.ro este un tool de mare ajutor atunci când realizezi, de exemplu, analiza concurenței. Poți verifica cine sunt asociații și administratorii unei firme și, de asemenea, poți afla conexiunile acestora cu alte companii.
Platforma oferă informații despre companiile active, asociații și acționarii acestora, cota de participare în companii și informațiile de bilanț (cifra, profit, active, angajați).
Alte Instituții de Cercetare de Piață
Agențiile de profil publică rapoarte de piață și studii pentru anumite ramuri industriale și efectuează studii pentru clienții individuali.
Baze de Date la Nivel Internațional și European
Nu, nu suntem agenție de spionaj, doar una de Marketing. Însă, avem în comun cu agenții secreți dorința de a fi informați și up-to-date cu ce se întâmplă în economia mondială. CIA publică date și statistici care oferă o imagine ansamblu a economiilor tuturor țărilor
Portalul de date deschise al Uniunii Europene
Portalul îşi propune să promoveze utilizarea inovatoare şi valorificarea potenţialului economic al datelor. Ai acces gratuit la peste 8.900 de seturi de date interconectate.
Eurostatul publică constant statistici comparate la nivelul UE.
Oferă analize ale opiniei publice, la nivel european. În cadrul platformei se regăsesc rapoarte privind obiceiurile alimentare ale consumatorilor, statistici privind insolvența și informații despre piața unică europeană.
Publicații de presă
Publicațiile de presă, atât cele naționale, cât și internaționale, conțin știri comerciale, financiare și politice. Ele ne permit să aflăm ultimele noutăți fără eforturi uriașe. Partenerii noștri în acest sens sunt Wall-Street România.
Alte publicații de profil: Ziarul Financiar, Adevărul – secțiunea Economie, Business Woman, Business Magazin, Money, Business Insider, Harvard Business Review, The Economist, Forbes.
Cărți și baze de date științifice
Deși Internetul poate părea o adevărată mină de aur, noi, ca specialiști, nu ne oprim aici. Unele informații nu au ajuns să fie digitalizate și, prin urmare, se găsesc în format fizic la unele din organizațiile menționate mai sus sau în biblioteci, arhive sau bănci.
Bazele de date științifice pot fi accesate de pe computerele bibliotecilor, sau de pe cel personal dacă se achită o taxă. Două astfel de publicații sunt American Marketing Association și Journal of Marketing Management.
Unele jurnale științifice pot fi accesate gratuit printr-o adaptare a motorului de căutare Google. Google Scholar te ajută să găsești informații de încredere din sute de mii de cărți, articole, teze, lucrări de cercetare și publicații universitare.
Informații primare
Cercetarea de piață necesită de multe ori folosirea de informații primare. Pentru că nu se pot obține pe o altă cale, ele se culeg din surse primare. Informațiile din aceste surse se obțin în mod direct, prin contact cu piața, pe calea interviurilor, a focus-grupurilor sau a sondajelor de opinie.
Cum arată un Studiu de Piață bine documentat?
Lista prezentată cuprinde doar o parte din sursele de documentare pe care specialiștii noștri le folosesc. Dincolo de a ști unde se găsesc informațiile, important este ca ele să fie folosite în mod inteligent.
Te invităm să răsfoiești studiile realizate de MKOR Consulting pentru a te convinge.
Un model pentru cum se face un studiu de piață?
Desigur, între timp am realizat și ghidul nostru profesional despre cum se face un studiu de piață. E gratuit, și-l oferim oricărui dorește să-și perfecționeze tehnicile de research în schimbul adresei de email. 🙂
Dacă ai întrebări, nu ezita să ne contactezi și cu siguranță vei primi un răspuns bine documentat!
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Cum se face un Studiu de Piață? Ghidul Expertului (partea 2/3)
octombrie 8, 2018
0 Comentarii24 Minute
Cum se face un Studiu de Piață? Ghidul Expertului (partea 1/3) (Varianta 2024)
ianuarie 16, 2024
0 Comentarii33 Minute