MKOR Consulting a fost la Conferința HR 2.0, organizată de Wall Street. Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting și consultant senior pe strategie, a vorbit despre așteptările, stabilitatea și loialitatea angajaților, având ca punct de pornire două studii realizate prin expertiza MKOR Consulting.
Ediția de anul acesta a conferinței HR 2.0, a șasea la număr, a avut tema: Deficitul de talent, lovitură puternică pentru angajatori. Cum poți atrage și reține oameni. În cadrul conferinței au fost abordate domeniile în care angajatorii întâmpină dificultăți în recrutare și s-au soluții pentru îmbunătățirea acestei situații.
De ce acest deficit de talent?
Conform unui studiu publicat de INS și Ministerul Educației, 80% dintre angajații din România nu lucrează în domeniul pentru care s-au pregătit, indiferent de nivelul de carieră la care facem referire.
Principalul motiv pentru care acest lucru se întâmplă este o neconcordanță între nevoile pieței muncii și oferta de pregătire din partea universităților din România.
De exemplu, în România specializările umaniste reprezintă 54% din oferta de învățământ, față de 35%, media europeană, în timp ce studiile „inginerești” reprezintă 17% față de 12%, media UE.
Ponderea atât de crescută în oferta de specializări umaniste duce la o inflație de candidați pregătiți pentru alte posturi față de cele pentru care s-au pregătit.
Oamenii pe care îi recrutăm vin în companie pentru o carieră sau pentru un job între joburi?
După cum reiese și din studiul nostru, nu mare este mirarea când 40% dintre angajați intenționează să își schimbe jobul în următorul an. Iar 38% nu știu dacă vor să plece sau nu, deci e posibil ca această nehotărâre să se transforme într-o cerere de demisie, atunci când apare prima oportunitate.
Motivele de a pleca variază, dar 22% dintre ei vor un nou loc de muncă pentru a lucra în domeniul care le place sau pentru care s-au pregătit.
Cel mai des invocat motiv pentru a pleca de la actualul job este evoluția în carieră. Astfel, alături de faptul că nu lucrează în domeniul pentru care s-au pregătit, angajații nici nu simt că pozițiile pe care le dețin le oferă destule oportunități de a evolua în carieră.
Cu alte cuvinte, se simt „blocați” într-un post căruia nu îi văd viitorul, neavând șansa de a avansa sau măcar de a lucra în domeniul care le place.
Ce beneficii sunt apreciate în rândul angajaților?
Ținând cont de cele menționate deja, se observă o lipsă de loialitate față de compania în care lucrează în prezent. Așadar, care sunt factorii care influențează alegerea noului loc de muncă?
Când vorbim despre criteriile de alegere a unui nou loc de muncă, angajații se uită mai degrabă la atmosfera de lucru și seriozitatea companiei. Pentru ei contează, în primul rând, să fie tratați corect, iar contractul să fie respectat. În al doilea rând, își doresc să se înțeleagă bine cu colegii și superiorii.
Echilibrul între viața personală și cea profesională, respectiv posibilitățile de avansare în carieră sunt de asemenea foarte importante pentru angajați. Așteptările angajaților de la început și îndeplinirea lor va face diferența între cei care vor rămâne în companie și cei care vor pleca cu prima ocazie.
Programul flexibil este de asemenea în topul beneficiilor apreciate de angajații de la noi, iar multe companii deja oferă acest beneficiu.
Acest top este confirmat și de un alt studiu desfășurat de noi, cu scopul de a afla, în profunzime, ce îi motivează pe angajați: flexibilitatea programului și cursurile de specialitate sunt foarte importante pentru jumătate din respondenți.
Un salariu mai mare este un motiv pentru care 1 din 5 respondenți ar pleca de la actualul job. Mai exact, 57% dintre angajați ar pleca de la actualul job pentru un salariu între 30% și 50% mai mare. De departe, cel mai mai apreciat beneficiu la locul de muncă sunt bonusurile de performanță.
Ce îi motivează pe cei mai stabili angajați să rămână?
Loialitatea apare mai ales în nivelurile superioare de carieră, 65% dintre cei care nu și-ar schimba locul de muncă sunt în posturi-cheie, de directori sau manageri.
În topul beneficiilor apreciate, sunt și cursurile și trainingurile oferite de companie. Acest lucru se leagă ușor de ceea ce am menționat anterior: angajații se simt demotivați atunci când lucrează într-un domeniu pentru care nu se simt pregătiți.
Iar atunci când compania investește în a-i pregăti pentru ceea ce fac, acest lucru are un dublu impact pozitiv: pe de o parte, angajații se simt mai siguri pe ei, obținând diplome care să le ateste noile capabilități, iar în plus se simt motivați de faptul că angajatorul crede în ei și le oferă astfel un vot de încredere și o posibilă garanție pe termen lung.
Conform studiului desfășurat de noi, Tu de ce îți iubești jobul?, angajații din pozițiile de top sunt și cei mai loiali, 85% dintre ei și-au schimbat o singură dată sau chiar deloc locul de muncă, în ultimii 5 ani.
Acest lucru denotă o stabilitate crescută, mai ales în rândurile managerilor de top. Totuși, lucrurile se schimbă, o dată cu scăderea numărului de ani de experiență, angajații entry-level și mid-level ajungând să-și schimbe jobul de până la 5 ori, în 5 ani.
Ce e de făcut?
În calitate de manageri, ne putem asigura de evoluția personală și profesională a fiecărui coleg, fiind atenți la punctele lor forte și la a găsi un echilibru în capabilitățile fiecăruia.
Aptitudinile i le putem dezvolta, prin taskuri adminstrate inteligent, care să îi provoace, prin traininguri și cursuri sau chiar prin schimbări de funcție, în același departament sau în alte departamente.
Astfel, chiar dacă locul de muncă este în alt domeniu față de cel dorit de candidat inițial, acesta poate deveni loial și pasionat față de munca sa.
Consultă-ți angajații ca să vezi ce funcționează și ce nu!
Nu face risipă de energie cu inițiative de Employee Wellness pe care angajații nu le consideră benefice sau utile. Fă studii de satisfacție a angajaților și obține feedback!
Dacă nu știi cum, noi te putem ajuta cu siguranță! Contactează-ne și hai să stăm de vorbă la o cafea.
Prezentarea Corinei o poți urmări integral aici:
Cover foto: Ovidiu Udrescu
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
MKOR Consulting va participa la HR 2.0 2017 – Conferințele Wall Street
martie 14, 2018
0 Comentarii4 Minute