Pentru marea majoritate a românilor, epidemia de Coronavirus înseamnă o schimbare radicală a stilului de viață, a percepțiilor asupra vieții în general și o reconsiderare a valorilor personale.
În cel mai recent studiu MKOR, evidențiem impactul epidemiei de Coronavirus în România și atitudinile populației legate de aceste schimbări.
Conținut
Distanțarea socială
Limitarea posibilității de liberă mișcare este resimțită de 69% dintre români, și a condus la schimbarea planurilor personale (44%) și profesionale (18%), mai ales a celor legate de călătorii.
Obiceiuri de zi cu zi
Aproape toți românii (98%) și-au schimbat obiceiurile de zi cu zi, ca răspuns la epidemia de Coronavirus (COVID-19). În această perioadă, 82% se spală și se dezinfectează mai des pe mâini, iar 75% evită spațiile publice, ieșind afară doar pentru drumurile de strictă necesitate. Mai mult, 46% dintre persoane își iau măsuri de precauție suplimentară, alegând să poarte mască și mănuși atunci când ies din casă.
Obiceiuri de cumpărare
Schimbările de comportament se reflectă și în obiceiurile de cumpărare, aproape jumătate dintre români alegând să reducă cheltuielile la minim (49%), gândindu-se de două ori înainte de a face o cheltuială (42%). În plus, 30% se îndreaptă către cumpărăturile online zilele acestea, mai mult decât o făceau înainte de epidemia de Coronavirus. Aproximativ 1 din 4 persoane și-au asigurat provizii de mâncare și alte produse de bază pentru această perioadă.
Valori personale
Epidemia de Coronavirus are și un impact pozitiv, în sensul în care mai mulți români își manifestă mai mult grija față de prieteni și familie (37%) ori petrec mai mult timp cu copiii (25%).
Lucrul de acasă
Pentru mai mult de jumătate (56%) dintre românii care au un loc de muncă, lucrul de acasă nu este posibil, din cauza specificului muncii pe care o realizează. După declanșarea epidemiei de COVID-19, 34% dintre angajați și-au adaptat modul de lucru, alegând să lucreze de acasă, fie parțial (22%), fie în totalitate (12%). Acestora li se adaugă alți 9%, care obișnuiau să lucreze de acasă și înainte.
Impact economic
După nici trei săptămâni de la declanșarea restricțiilor ca urmare a epidemiei de Coronavirus, aproape 1 din 4 persoane au suferit deja o reducere a veniturilor. Mai mult, 19% din populația activă a intrat în situație de risc în această perioadă, în urma suspendării temporare a contractului de muncă (8%), a intrării în șomaj tehnic (7%) sau chiar a pierderii locului de muncă (4%).
Încrederea în autorități
Românii învestesc autoritățile statului cu un nivel mediu de încredere față de capacitatea de gestionare a crizei cauzate de epidemia de Coronavirus în România (de 3.84 puncte din 7 maxim posibile).
Acces integral: Descarcă Raportul "Impactul Epidemiei de CoronaVirus asupra Vieții Românilor" – primești acces gratuit la rezultatele complete
Perspectivă sociologică asupra studiului
Din analizele noastre, distanțarea socială este înțeleasă, respectată și încurajată puternic de români. Totuși, oamenii sunt conștienți de impactul asupra relațiilor interumane, iar schimbarea radicală a rutinei duce la o stare de confuzie și șoc pentru aceștia.
Dorul de copiii lăsați la bunici, imposibilitatea de a-și vizita membrii familiei, prietenii sau partenerii este dureroasă, dar este recunoscut ca fiind un lucru benefic pentru a trece cât mai repede și cu cât mai puține daune peste această perioadă.
Conștientizarea crizei ce va veni îi determină pe indivizi să pună sub semnul întrebării stabilitatea financiară și să renunțe la micile răsfățuri cu care mulți erau obișnuiți (mersul la mall, la salon, în city-break-uri sau vacanțe). Prioritar devine acum traiul zilnic, cu necesitățile sale.
Importanța prezentului ocupă în aceste momente primul loc în lista priorităților, timpul petrecut cu familia și cei apropiați, sănătatea și bunăstarea acestora fiind cele mai de preț lucruri.
În timp ce femeile tind să pună mai mult accentul pe importanța relațiilor interumane și fac apel la solidaritate și credință, bărbații enunță o perspectivă politico-economică negativă, concentrându-se pe certitudinea unui viitor întunecat, cu multe lacune. Tot ei sunt mai degrabă adepții teoriilor conspirative în legătură cu declanșarea epidemiei și criza economică previzionată.
Când vine vorba despre atitudinea autorităților față de această situație ieșită din comun, la momentul aplicării chestionarului, majoritatea respondenților erau de părere că regulile puteau fi mai drastice, pentru a fi cât mai eficiente. Amenzile date celor ce încalcă regulile ar trebui să fie mai aspre, iar recomandările autorităților expuse mai autoritar.
“Suntem convinși că acest tip de înțelegere a impactului distanțării sociale va lăsa urme în mentalul colectiv și în societatea de consum, așa cum o cunoaștem. Iar rolul nostru, ca cercetători, este să reflectăm cât mai bine aceste schimbări, așa încât autoritățile, companiile și oamenii să poată lua decizii informate pentru viitor.” a menționat Corina Cimpoca, fondator MKOR Consulting.
Acces integral: Descarcă Raportul "Impactul Epidemiei de CoronaVirus asupra Vieții Românilor" – primești acces gratuit la rezultatele complete
Despre studiul “Impactul Epidemiei de CoronaVirus asupra Vieții Românilor”
Studiul a fost realizat în perioada 26-28 martie 2020, pe un eșantion de 1621 de respondenți, reprezentativ la nivel național pe criterii de gen, vârstă (18+) și distribuție geografică. Nivel de încredere 95%, eroare maximă +/-2.4%.
Rămâi în trend cu MKOR
Noi, MKOR Consulting, ne punem propriile sfaturi în aplicare și încercăm să fim mereu la curent cu cele mai recente inovații din marketing, tehnologie și business.
De aceea, pe lângă proiectele realizate pentru nevoile specifice ale clienților noștri, realizăm studii proprii și rapoarte de piață. Ne face plăcere să oferim datele obținute prin cercetare oricui dorește să le acceseze.
Ai curiozitatea să afli mai multe? Poți explora portofoliul nostru sau, dacă îți dorești să colaborăm, scrie-ne despre ideile tale.
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Studiul Most Wanted Employers 2024: Care Sunt cei mai Doriți Angajatori din România?
octombrie 15, 2024
0 Comentarii12 Minute
Cum să-ți Crești Vânzările de Black Friday cu Agile Research: Decizii Rapide, Bazate pe Date
septembrie 24, 2024
0 Comentarii7 Minute
Cercetare de Piață Rapidă și Accesibilă cu Agile Research: Date Relevante la Timp
septembrie 10, 2024
0 Comentarii7 Minute
Agile Research te Ajută să-ți Validezi Ideile de Produs și Servicii în Timp Record
septembrie 5, 2024
0 Comentarii13 Minute