Am asistat cu toții la schimbări majore în anul 2022, atât la nivel organizațional, cât și în viața de zi cu zi. Antreprenorii și persoanele de decizie din companii cu care am interacționat pe parcursul anului și-au exprimat preocupările privind incertitudinea economică, cu toții întrebându-se care va fi impactul asupra comportamentului consumatorilor din România.

Așadar, am decis să răspundem acestor preocupări așa cum știm mai bine: prin date direct de la sursă, consumatorii.

Am aflat care este sentimentul general al românilor în contextul economic actual, dar și cum se așteaptă aceștia să evolueze lucrurile în primele luni ale lui 2023, în cadrul studiului Consumer Sentiment 2022.

Iată care sunt principalele 3 aspecte care îi îngrijorează pe români în următoarele 6 luni:

  • 8 din 10 români sunt îngrijorați de creșterea prețurilor la alimente, utilități, carburanți
  • Pentru 64% din populație creșterea costului vieții este un alt aspect de îngrijorare
  • 1 din 4 persoane își fac griji pentru nivelul venitului individual / familial

Accesează gratuit studiul “Consumer Sentiment 2022” și îți trimitem rezultatele complete ale cercetării

Strategii adoptate pentru a face față incertitudinii economice din ultimele 6 luni

Dacă la începutul anului lucrurile păreau că revin la normal, această speranță a fost diminuată de războiul izbucnit în Ucraina și de inflația ce a urmat la scurt timp după.

Astfel, îngrijorările privind contextul economic din 2022 au determinat peste jumătate (57%) din consumatorii din țară să economisească bani în ultimele 6 luni, comportament observat în special în cazul Millennials și al celor cu venituri mari.

Însă anumite categorii de populație, precum cei din generația Baby Boomers, cei cu venituri mici și cei fără copii, au apelat la economii pentru a face față provocărilor financiare.

În acest context, doar 1 din 10 români au făcut investiții în ultimele 6 luni, cei cu venituri mari fiind mai înclinați să facă acest lucru.

Studiu-MKOR-Consumer-Sentiment-2022

Consumatorii și-au redefinit prioritățile privind cheltuielile la cumpărături și în timpul liber

În ceea ce privește cumpărăturile, mai mult de jumătate dintre consumatori s-au îndreptat către opțiuni de branduri și produse mai accesibile. Aici observăm că Millennials și cei cu venituri mici (aproximativ 7 din 10) au fost cei care au căutat în special alternative mai ieftine.

Consumatorii au fost atenți și la cantitatea de produse achiziționate, peste jumătate dintre aceștia reducând-o. Cei cu venituri mici și Gen X au ajustat cel mai mult cantitatea de produse cumpărate.

Observăm și schimbări privind comportamentul de consum în general în rândul românilor, care au ales să-și reducă consumul de energie, gaz sau carburant în ultimele 6 luni, precum și să reducă ieșirile în oraș (68%) și să-și amâne sau chiar anuleze planurile de vacanță (5 din 10 respondenți).

Pe-ce-au-economisit-romanii-in-2022

Cum se așteaptă românii să evolueze aspectele care îi îngrijorează în perioada următoare

Creșterea prețurilor, creșterea costului vieții și nivelul venitului individual / familial sunt principalele aspecte care îi îngrijorează pe consumatorii din țară.

În cazul prețurilor, sentimentul general al românilor pentru începutul anului 2023 este unul pesimist, 73% din populație așteptându-se să plătească mai mult pentru alimente, utilități și carburanți.

Același lucru este valabil și în ceea ce privește costul vieții din România. 7 din 10 respondenți declară că se așteaptă să scoată mai mulți bani din buzunar pentru servicii medicale, chirii, educație, rate etc. în următoarele 6 luni.

Cum-se-asteapta-romanii-sa-evolueze-preturile-in-2023

Grijile legate de bani sunt resimțite diferit în funcție generație

Respondenții din generația Z sunt mai îngrijorați de creșterea costului vieții, pe când cei din generația Millennials de creșterea prețurilor.

Însă tinerii (Gen Z și Millennials) sunt cei care se așteaptă ca venitul lor să rămână la același nivel în 2023.

Comparativ, cei din generația Baby Boomers sunt cei mai preocupați de nivelul venitului în perioada următoare, și consideră că acesta va scădea (4 din 10), așa cum este și cazul celor cu venituri mici (43%).

Iar pe lista motivelor de îngrijorare în 2023, cei din generația X, cei cu venituri mari și părinții adaugă și evoluția războiului din Ucraina.

Accesează gratuit studiul “Consumer Sentiment 2022” și află ce spun consumatorii

Așteptările respondenților privind situația economiei, războiul din Ucraina și evoluția coronavirusului

Situația economiei nu este pusă într-o lumină pozitivă în viitorul apropiat, peste 6 din 10 persoane intervievate considerând că aceasta va cunoaște înrăutățiri în primele luni ale noului an.

De asemenea, aproape jumătate (45%) dintre respondenții la studiu se așteaptă să aibă dificultăți în a găsi la raft bunurile și serviciile care îi interesează în următoarele 6 luni.

În ceea ce privește evoluția războiului din Ucraina, părerile sunt împărțite: respondenții sunt fie indeciși, fie de părere că lucrurile se vor îmbunătăți.

La fel și în cazul situației COVID-19. Întrebați cum consideră că va evolua coronavirusul în următoarele 6 luni, majoritatea s-au polarizat în jurul a două idei: situația se va îmbunătăți și fără o părere concretă.

În ambele cazuri, aproximativ o treime dintre participanții la studiu au ales să nu răspundă sau să rămână imparțiali, iar acest lucru poate fi pus pe seama faptului că românii au internalizat aceste subiecte, care au devenit parte a vieții cotidiene.

Accesează studiul complet “Consumer Sentiment 2022” pentru a descoperi ce preferințe au românii

Metodologie

Datele sunt extrase din studiul Consumer Sentiment 2022, realizat de MKOR Consulting prin intermediul Panelului MKOR.

  • Eșantion: N=530 respondenți, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă și distribuție geografică
  • Target: populație generală, 18-65 ani
  • Metodă de cercetare: sondaj (CAWI)
  • Instrument de cercetare: chestionar
  • Abordare: online, prin panelul propriu MKOR
  • Perioada: noiembrie 2022

Rămâi la curent cu ultimele trenduri din piață

Noi, la MKOR, oferim date în timp real și consumer intelligence pentru ca antreprenorii și persoanele de decizie din companii să înțeleagă trendurile din piață chiar în timp ce au loc.

Te invităm să te abonezi la newsletterul nostru pentru a fi printre primii care află atunci când publicăm date cheie din piață.