• 6 din 10 români intenționează să facă achiziții de Black Friday 2022
  • Aproape 6 din 10 consumatori (58%) intenționează să cumpere electronice și electrocasnice
  • 38% intenționează să achiziționeze articole de Fashion, iar 34% intenționează să cumpere produse IT&C
  • Majoritatea respondenților (86%) vor cumpăra de Black Friday din magazinele online din România

Produsele aflate în topul preferințelor de Black Friday 2022

Conform datelor oferite de MKOR Consulting prin intermediul studiului Cumpărăturile de Black Friday în 2022, 6 din 10 români intenționează să cumpere cel puțin un produs sau serviciu cu această ocazie.

Articolele de Fashion sunt primele pe lista celor din Generația Z (48%), în timp ce electronicele și electrocasnicele sunt căutate cu prioritate de restul segmentelor de vârstă.

Produsele IT&C sunt vizate în principal de persoanele cu venituri mari.

Pe lângă categoriile principale, părinții și cei din generația Millennials vor căuta oferte pentru Jucării și articole pentru copii. Cosmeticele și produsele de îngrijire personală sunt de interes pentru Gen Z și cei cu venituri mari.

Solicită acces gratuit la raportul “Cumpărăturile de Black Friday în 2022” și descoperă ce intenționează românii să achiziționeze.

Categoriile de consumatori care intenționează să cumpere de Black Friday

Mai bine de jumătate dintre respondenți și-au făcut planuri pentru reducerile din luna noiembrie. Tinerii (Generația Z și Millennials, 71%), persoanele cu venituri mari (>5000 lei) și părinții (68%) manifestă un interes mai pronunțat pentru ofertele de Black Friday.

Celor deja hotărâți să facă achiziții cu această ocazie li se adaugă și un procent semnificativ de indeciși (32%), care pot fi atrași de retaileri în special prin valoarea discountului oferit, preferabil de 50%. Review-urile clienților și recomandările primite de la familie sau prieteni pot, de asemenea, influența decizia de cumpărare.

Rezultatele confirmă apetența ridicată a consumatorilor pentru promoții în general, comportament adoptat din ce în ce mai mult în contextul economic actual. Astfel, în ultimele 6 luni 78% dintre aceștia declară au căutat mai mult produse aflate la oferte, fiind o soluție preferată în principal de Millennials, cei cu venituri mici și părinți (83%).

cumparaturi black friday 2022
Sursă: Freepik

Motivele care stau la baza intenției de achiziție cu ocazia Black Friday 2022

  • 6 din 10 vor achiziționa produse sau servicii pe care le urmăresc de mult timp, la prețuri mai bune
  • 1 din 3 vor cumpăra produse sau servicii la reduceri de Black Friday din obișnuință
  • 30% vor achiziționa la Black Friday cadourile pentru Crăciun

Chiar dacă majoritatea persoanelor sunt îngrijorate de inflație (79%) și costul ridicat al vieții (64%), acestea plănuiesc să profite de perioada reducerilor de Black Friday pentru a achiziționa produsele pe care și le doresc.

Astfel, consumatorii vânează în principal ofertele pentru produsele pe care le urmăresc de mult timp sau pentru cadourile de Crăciun.

Pentru cei cu venituri mici, Black Friday este o ocazie bună de a achiziționa produse pe care altfel nu și le permit. Iar 1 din 3 români care intenționează să cumpere la reducere de Black Friday fac asta pentru că obișnuiesc să cumpere la promoție de obicei, nu doar cu această ocazie.

Un aspect relevant ilustrat de datele studiului este acela că în pofida creșterii prețurilor, stocurile nu reprezintă o prioritate pentru consumatori. De altfel, motivațiile privind cumpărăturile de Black Friday pot fi înțelese mai bine în contextul schimbărilor pe care le-au făcut consumatorii în ultima perioadă.

În ultimele 6 luni, consumatorii s-au orientat în special către branduri sau produse mai ieftine

Dincolo de interesul crescut pentru oferte, în ultimele 6 luni mai mult de jumătate dintre consumatori s-au îndreptat către opțiuni de branduri și produse mai accesibile. Au căutat alternative mai ieftine în special Millennials și cei cu venituri mici (aproximativ 7 din 10 români).

Cumpărătorii au fost atenți și la cantitatea de produse achiziționate, peste jumătate dintre aceștia reducând-o. Cei cu venituri mici au ajustat cel mai mult mărimea coșului de cumpărături (în volum), alături de cei din Generația X.

Tendința este confirmată și de interesul redus al românilor de a face stocuri pentru produsele cele mai folosite. Doar 1 din 3 se aprovizionează cu mai mult decât strictul necesar pentru bunurile de larg consum. Excepție fac Millennials (40%), persoanele cu venituri mici și cei care sunt părinți (39%).

Schimbarea priorităților la cumpărături a fost dublată de o mai bună informare, în general, privind opțiunile existente de produse sau servicii.

Solicită acces gratuit la raportul “Cumpărăturile de Black Friday în 2022” și descoperă comportamentul de consum al românilor în contextul economic actual.

Mediul de achiziție preferat pentru Black Friday

Majoritatea consumatorilor (86%) vor cumpăra de Black Friday din magazinele online din România, menținând astfel preferința pentru ecommerce. Cu toate acestea, aproape jumătate dintre respondenți și-au arătat intenția de a face cumpărături și în magazinele fizice din țară în această perioadă.

comportamentul consumatorilor black friday 2022
Sursă: Freepik

Factorii care influențează bugetul alocat cumpărăturilor de Black Friday

Majoritatea cumpărătorilor (80%) nu au un buget fix, ci vor aloca sumele cheltuite în funcție de ce oferte vor găsi.

Cei care deja știu cât vor să cheltuiască de Black Friday anul acesta s-au orientat în funcție de resursele financiare disponibile (7 din 10), dar și în funcție de factori externi precum prețul produselor pe care vor să le cumpere (52%) sau contextul economic actual (25%).

Canalele de informare privind ofertele

  • Peste jumătate dintre români (59%) se informează despre ofertele de Black Friday prin intermediul aplicațiilor mobile ale magazinelor
  • 53% dintre consumatori folosesc canalele de social media ca principal canal de informare în acest sens
  • 47% caută informațiile despre ofertele de Black Friday în motoarele de căutare
  • 44% caută informațiile privind promoțiile direct pe website-ul brandului sau în marketplace-uri
  • Aproape 1 din 4 (23%) persoane află de promoțiile de Black Friday din newsletter-ul brandului

Mediul online este preferat și când vine vorba de căutarea de informații privind ofertele disponibile de Black Friday.

Cei din Generația Z și cei cu venituri mari folosesc cel mai mult aplicațiile mobile ale magazinelor (68% și respectiv 74%).

Un segment semnificativ (22%) al celor din generația Baby Boomers folosesc recomandările din partea prietenilor sau familiei ca surse pentru a afla informații despre ofertele de Black Friday de anul acesta.

Iar cei cu venituri mici preferă rețelele de socializare atunci când se informează în legătură cu ofertele de Black Friday.

Solicită acces gratuit la raportul “Cumpărăturile de Black Friday în 2022” și vezi ce planuri au consumatorii de Black Friday în contextul actual.

Metodologia studiului

Datele sunt extrase din studiul Cumpărăturile de Black Friday în 2022, realizat de MKOR Consulting prin intermediul Panelului MKOR.

  • Eșantion: N=530 respondenți, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă și distribuție geografică
  • Target: populație generală, 18-65 ani
  • Metodă de cercetare: sondaj (CAWI)
  • Instrument de cercetare: chestionar
  • Abordare: online, prin panelul propiu MKOR
  • Perioada: noiembrie 2022

Rămâi la curent cu ultimele trenduri din piață

Noi, la MKOR, oferim date în timp real și consumer intelligence pentru ca antreprenorii și persoanele de decizie din companii să înțeleagă trendurile din piață chiar în timp ce au loc.

Te invităm să te abonezi la newsletterul nostru pentru a fi printre primii care află atunci când publicăm date cheie din piață.