Îți propunem o incursiune în frumoasa lume a brand-ului. Scurtă, căci atât ne permite timpul.

Conform prietenului nostru al tuturor, Wikipedia, brandul este “Un nume, termen, design, simbol sau orice altă caracteristică ce identifică un bun sau serviciu ca fiind diferit de ale altora”. Cuvântul provine din vechea limbă scandinavă (vorbită în Epoca Vikingilor, prin 1300): brandr, adică a arde. Se referea la imprimarea prin ardere a mărcii producătorului pe produsele sale (extinsă inclusiv la marcarea vacilor!).

Brandul și-a extins semnificația în era industrializării, referindu-se și la marca înregistrată
(trademark)
. Când marii producători de bunuri de larg consum (FMCG) au început să întampine dificultăți în penetrarea unor piețe unde produsele familiare erau cele preferate de consumatori, a început nevoia de branding. Acesta era procesul prin care un produs străin se “împrietenea” cu consumatorii, arătandu-le că este demn de încredere. Cam prin 1940 a început să aibă loc o înțelegere psihologică a raportului cu consumatorul, iar producătorii au început să atribuie o personalitate brandurilor. Astăzi, valoarea brandului este în unele cazuri mai mare decât valoarea companiei în sine (uită-te la telefonul tău: marca producătoare e un exemplu).Brand

În business, când ne referim la brand, trebuie să ne gândim la o multitudine de dimensiuni, care îl formează cu adevărat. Nu ajunge să ai doar un logo: Acesta este necesar, dar nu suficient. (Cu toate că unele companii precum Muji adoptă, întru diferențiere, strategia propusă și de Naomi Klein, No Logo!)

Un brand se creează în mintea consumatorului, el fiind cel care decide dacă produsul tău este memorabil sau nu. Scopul tău trebuie să fie acela de a fi top-of-mind pentru consumatorii tăi, adică numele produsului tău să vină primul pe limbă atunci când vine vorba despre categoria ta.

Mai mult, îți vei propune să îl faci să vorbească despre tine, să te recomande, pentru că promovarea word-of-mouth este cea mai eficientă metodă de a vinde. Din lume!

Pentru ca asta să se întample, brandul tău va trebui să aibă o personalitate, să transmită anumite valori, în care consumatorul tău să creadă. Uneori, acele valori vor fi atât de importante pentru el, încât brandul tău va deveni iconic. Atunci vei fi un fel de Apple sau Harley Davidson. 🙂

Pentru ca toate astea să se întâmple, trebuie să știi ce vrei de la produsul sau serviciul tău, iar împreună să îi creăm o strategie, să îi facem un bun brand management. Va trebui să investești în el, chiar dacă rezultatele nu se vor vedea de îndată. Va trebui și să te asiguri că promisiunea pe care brandul tău o face consumatorului este respectată și depășită.

Brand este primul restaurant care îți vine în minte când te gândești unde vrei să ieși la întâlnire, prima cafenea care îți vine în minte când le propui o ieșire prietenilor, prima băutura care îți vine în minte atunci când chelnerul te întreabă ce bei. Suntem înconjurați de branduri și în fiecare moment facem alegeri între cele care ne plac și cele care nu ne impresionează. Brandul tău trebuie să fie în top 3, ca să conteze.