Black Friday este ziua imediat următoare Zilei Recunoștinței, în SUA. Este ziua în care toate magazinele oferă reduceri uriașe, cu scopul de a-și goli rafturile de stocurile vechi și a le reumple cu noile colecții.

Americanii cumpără ca apucații, se calcă în picioare, stau la cozi de cu noapte pentru a avea de unde alege, în această cavalcadă a cumpărăturilor anticipate de Crăciun. Ziua Recunoștinței și Black Friday sunt zile libere naționale în majoritatea statelor americane, deci sărbători în toată regula. Toată lumea are de câștigat din asta, dar mai ales economia.

Cum e cu Black Friday la români?

Ne plac sărbătorile americane, lucru devenit clar o dată cu adoptarea Valentine’s Day, iar Black Friday îi urmează îndeaproape. E o mișcare firească să existe Black Friday în România, o țară care iubește prețurile mici și reducerile, mai mult ca orice.

Conform unui studiu Mediafax preluat de PrimaTV, 4.7 milioane de români și-au exprimat dorința de a face cumpărături cu ocazia acestei zile, aceștia având pe listă electrocasnice mici (36%), televizoare (30%) și telefoane mobile (20%). Cifrele asociate anul acesta brand awareness-ului unui eveniment național deja sunt cu o treime mai mari decât anul trecut – și discutăm doar despre a 4-a ediție! Sărbătoarea Vinerei Negre ne aduce vânzări și clienți buluc, astfel încât e logic pentru orice retailer să intre în acest joc. Iată de ce: la ediția de anul trecut, Domo a vândut în valoare de 4 milioane de Euro, Flanco de 16 milioane de Euro, iar eMag de 23 de milioane de euro. Statistici mai pe larg puteți găsi aici și aici.

Black Friday in Romania

Probleme care apar

Inevitabil, în ziua în care milioane de oameni vor să cumpere la reducere, unele site-uri ale retailerilor se blochează sau pică (ce-i drept, din ce în ce mai puține, pe măsură ce învățăm din experiențele anilor trecuți). Unii găsesc soluția de a prelua comenzi telefonic, însă există în continuare probleme care rămân nerezolvate. Și pentru că internetul ne ajută cu orice am avea nevoie, am găsit e-magari.ro, un fel de ANPC al online-ului. Aici, consumatorii nemulțumiți de princialii retaileri online își scriu of-urile, cu scopul de a-i proteja pe ceilalți de a trece prin experiențe similare.

Wallstreet.ro arată mai multe modalități prin care putem fi – dar să nu ne lăsăm – păcăliți: concursuri false, SMS-uri intrusive sau chiar cauze caritabile. În final, orice motiv nou pentru a face marketing și pentru a vinde, este un motiv de bucurie. Chiar dacă suntem clienți sau furnizori de Black Friday, este bine să intrăm în spiritul sărbătorilor și să ni se aprindă beculețele pentru afaceri profitabile!