Analiza SWOT este unul dintre cele mai banale instrumente de marketing. Cel puţin în aparenţă. La fel ca şi celebrul aforism al lui Socrate citat în titlu, pare a fi ceva evident, la îndemâna oricui. Şi totuşi, nu e.

Departe de a fi făcută ca branstorming, analiza SWOT este unul dintre primii paşi ai unei strategii de marketing. Ea va fi făcută serios, ca o concluzie a datelor obţinuteîn urma cercetării.

De ce nu trebuie făcută ca brainstorming, este o întrebare cu răspuns simplu pentru orice om de afaceri sau specialist: garbage in, garbage out. Timpul alocat unei analize SWOT (şi în general pentru tot ce facem) este proporţional cu calitatea rezultatului final.

Dacă alocăm câteva ore pentru a face lista lucrurilor despre care credem că ar intra în fiecare dintre cele patru categorii, “realitatea” pe care o vom vedea la final va reflecta exact efortul depus. Un specialist – intern sau un consultant – este omul pe care l-am vrea aproape în cadrul unei astfel de analize, întrucât ne poate ajuta să vedem mai clar anumite aspecte, prin expertiză şi obiectivism.

Lista care reiese în fiecare dintre cele patru “cadrane” ne va fi ghid pentru crearea strategiei de marketing: lucrurile pe care trebuie să le comunicăm (punctele forte), lucrurile pe care trebuie să le îmbunătăţim (punctele slabe), oportunităţile de care trebuie să profităm, dar şi posibilităţile pe care trebuie să le evităm(ameninţările).Analiza SWOT

Primele două (SW) ne diferenţiază faţă de concurenţă, în bine sau în rău. Iar aceste diferenţe le vom putea şti doar după ce ne vom fi studiat concurenţa, în etapacercetării, despre care discutam anterior.

Punctele forte sunt cele pe care vrem să le dezvoltăm în cât mai multe beneficii pentru clienţii noştri finali. Le vom comunica apoi aceste beneficii, asigurandu-ne că o facem în mod eficient.

În combinaţie cu oportunităţile, punctele forte ne creează avantaje strategice de care să ne folosim pentru succesul afacerii noastre.

Următoarele două (OT) ne dau interacţiunile pe care le putem avea cu mediul extern, dependent sau independent de voinţa noastră. Le vom cunoaşte după ce vom fi făcutanaliza PEEST, întrucât aceasta este cea care ne dă datele legate de mediul extern companiei nostre.

Pentru a le vedea, avem nevoie de capacitate de sinteză şicreativitate, în acelaşi timp. Dar şi de curaj, pentru a le întâmpina. Oportunităţile şi ameninţările sunt ca bomboanele din cutia de ciocolată a lui Forrest Gump: niciodată nu ştii ce vei primi.

Şi, în orice caz, vei primi ceva doar dacă eşti acolo şi întinzi mâna să iei. Nu ştim dacă o oportunitate va fi profitabilă sau nu decâtdacă o implementăm sau măcar o analizăm mai îndeaproape. Trebuie să fim creativi, pentru a vedea şi apoi pentru a transforma potenţialul oportunităţilor în succes pentru afacerea noastră. Apoi, trebuie să fim cu adevărat strategi, creând planuri B pentru a (pre)întâmpina ameninţările.

O analiză SWOT serioasă ne va conduce către o strategie de marketing profitabilă pentru afacerea noastră. Depinde de noi cât de bine o vom face, iar de aceasta va depinde succesul acţiunilor de marketing pe care le vom întreprinde.


Articol publicat pe Mad3.ro