Azi este Ziua Internațională a Femeii, o zi în care sărbătorim jumătate din populația globului. Cu acest lucru în minte, ne-am întrebat ce înseamnă prezența femeilor în mediul de afaceri și nu numai. Cât de bine sunt ele reprezentate și ce rezultate au în domeniile în care se implică? Pentru a răspunde acestor întrebări, am recurs la ceea ce ne place și la ce ne pricepem cel mai bine: cercetarea.

Tot cu această ocazie, de 8 martie, anunțăm cu bucurie că ne-am alăturat semnatarilor Cartei Diversității. Ne-am angajat astfel să promovăm recunoașterea și respectarea în cadrul societății românești a diversității, a egalității de șanse și a incluziunii sociale.

femei-conducere

Egalitatea de gen în România

România se află pe locul 46 din 152 de țări, într-un clasament realizat de Institutul pentru Femei, Pace și Securitate al Universității din Georgetown în colaborare cu Institutul de Cercetare al Păcii din Oslo. Clasamentul măsoară bunăstarea femeilor ținând cont de o serie de indici precum incluziunea financiară, sistemul juridic și echitatea socială. Pe primele locuri ale clasamentului se află Islanda, Norvegia, Elveția și Slovenia.

Statele afectate de război au obținut un scor mic, situându-se pe ultimele locuri. Astfel, ultimele țări din index sunt Pakistan, Afganistan și Siria. Instabilitatea dată de starea de război pune în pericol viața femeilor care se confruntă cu lipsa apei și a hranei, sunt private de tratamente medicale și se transformă în ținte ale violenței sau exploatării sexuale.

În România nu ne mai confruntăm cu aceste probleme atât de grave, însă mai avem de lucrat în ceea ce privește egalitatea de gen. Indexul a evaluat inclusiv reprezentarea femeilor în Parlament și pe piața muncii. În acest moment, doar 19% din locurile în Camera Deputaților sau în Senat sunt ocupate de românce, în condițiile în care femeile reprezintă jumătate din populația României.

locuri-parlament

Angajate pe piața muncii sunt 46% dintre românce. Aceasta ar fi o veste bună, dacă ele nu ar trebui să se confrunte cu dubla zi de muncă (double burden): după finalizarea programului de lucru, multe dintre femei sunt responsabile în totalitate de îngrijirea casei și a membrilor familiei.

De ce este importantă egalitatea de șanse?

Nu întâmplător, printre statele care se află în topul indexului prezentat mai sus se numără și state care sunt fruntașe în Indexul Mondial al Păcii. Femeile aflate într-o poziție de putere iau decizii care protejează pe cei vulnerabili și care contribuie la evitarea conflictelor violente.

În business, companiile care au în echipa de conducere femei au o profitabilitate mai mare. Aceasta este concluzia cercetării realizate de consultanții de la McKinsey & Company. Dacă aceeași cercetare realizată în 2014 arăta că diversitatea de gen crește șansele cu 15% de a obține un profit peste medie, în 2017 datele arată o creștere a procentului la 21%.

In the original research, using 2014 diversity data, we found that companies in the top quartile for gender diversity on their executive teams were 15 percent more likely to experience above-average profitability than companies in the fourth quartile. In our expanded 2017 data set this number rose to 21 percent and continued to be statistically significant.
Studiul relevă o corelație între diversitatea de gen, profitabilitate și creativitate. În companiile cu rezultate financiare de top (top quartile) femeile care ocupă funcțiile de conducere sunt de 10 ori mai numeroase decât în companiile cu rezultate financiare mai slabe (bottom quartile).

femei-pozitie-conducere

Studiul arată că diversitatea culturală, cea de gen și etnie, mai ales în rândul managerilor, sunt corelate cu performanța financiară în mai multe țări de pe mapamond. Diversitatea atrage talentele de top, îmbunătățește abordarea orientată către client, crește satisfacția clienților și eficientizează luarea deciziilor.

Femeile aflate în poziții de conducere

În anul 2017, MKOR Consulting a realizat un studiu care a conturat profilul liderului din România. Punând filtrul de gen, studiul relevă faptul că liderii români, atât femeile, cât și bărbații împărtășesc un set de valori comune, ceea ce îi diferențiază (în procente mici) fiind felul în care aleg să prioritizeze aceste valori.

Când vine vorba despre valorile la care aderă liderii români, în general aceștia își doresc să își urmeze pasiunea (97,5%) și să fie independenți financiar (96,9%), completând cu dorința de a avea o familie echilibrată (94,4%). Dacă în cazul bărbaților cel mai important este să își poată urma pasiunile, femeile pun pe primul loc independența financiară. Și unii și alții plasează familia ca a treia prioritate în viața lor: 95.3% dintre femeile lider menționează familia echilibrată ca importantă pentru ele, dar și 93.6% dintre bărbați.

Citește despre asemănările și deosebirile între femei și bărbați din vârful organizațiilor din România în analiza integrală realizată de colega noastră, Luiza (Marketing Research Consultant).
top-3-valori

Stilurile de leadership, în funcție de gen

Politicile care încurajează diversitatea şi incluziunea au un impact pozitiv asupra stilurilor manageriale.

Liderii femei au o contribuție semnificativă într-un business deoarece ele gândesc diferit față de bărbați. Ambele genuri au virtuțile și avantajele lor. Conform unui alt studiu realizat de McKinsey, atât femeile, cât și bărbații, aplică stimulente intelectuale și comunică eficient.

Bărbații preferă un stil de leadership înclinat spre individualitate și aplică mai multe măsuri corective. Femeile preferă un stil de leadership participativ și inspirațional, sunt mai înclinate către oameni și către un sistem construit pe așteptări și recompense.

Concluziile cercetării la care au ajuns consultanții McKinsey sunt confirmate și în România de rezultatele studiului Profilul Liderului realizat de MKOR Consulting. În funcție de genul cu care se identifică, liderii români preferă un stil de leadership, astfel:

 

stil-leadership

 

Diversitatea, un generator de inovație în business

Cum pieţele sunt din ce în ce mai diverse din punct de vedere al aşteptărilor şi nevoilor, este important ca organizaţiile să înţeleagă acestă diversitate şi să ofere servicii şi produse adecvate. Conform acestui studiu realizat de Universitatea din Portland, diversitatea generează inovație.

Autorii cercetării susțin că echipele formate din oameni diverși au în spate experiențe și interese diferite care le permit să înțeleagă clientul sau utilizatorul final mai în profunzime. De exemplu, o echipă de marketing, echilibrată din punct de vedere al genului, are șanse mai mari să răspundă nevoilor consumatorilor, fie că sunt femei sau bărbați, și astfel să crească vânzările companiei.

De ce am semnat Carta Diversității?

Considerăm că diversitatea este un punct forte pe care îl valorificăm constant. Promovarea unui mediu de lucru divers s-a dovedit benefic pentru agenția noastră, unde creativitatea este des solicitată și unde dezvoltăm soluții adresate oamenilor.

Diversitatea ne oferă avantajul de a ne înțelege mai bine clienții care, la rândul lor, sunt diverși. Atunci când avem în față proiecte și provocări noi, diversitatea echipei acționează ca un incubator de abordări care facilitează identificarea soluției potrivite.

În domeniul în care noi activăm, prejudecățile și stereotipurile sunt bariere care ne pot duce pe piste greșite, ignorând nevoile reale ale clienților și a consumatorilor. Tocmai pentru că suntem diverși, aceste bariere pot fi eliminate și înlocuite cu soluții.

Diversitatea ne deschide orizonturile și ne sporește capacitatea de a rezolva probleme într-o manieră inovativă, întrucât fiecare dintre noi are un background diferit și aduce la masa discuțiilor perspective și soluții diferite. Astfel, în agenția noastră provocările își găsesc mai repede rezolvarea.

diversitate

 

Diversitatea la MKOR

În acest moment diversitatea este „limitată” de faptul că sunt o echipă restrânsă, însă care caută să dinamizeze mediul de lucru. Așadar, dacă dorești să te alături echipei MKOR, poți consulta pagina noastră de cariere.

Căutăm oameni diverși (bineînțeles) și creativi alături de care să dezvoltăm proiecte și să creștem. Ne propunem să dezvoltăm o cultură organizaţională bazată pe respect reciproc, încredere, recunoaşterea și valorificarea diferenţelor și aptitudinilor individuale.

Semnează Carta Diversității!

Dacă datele și statisticile privind beneficiile diversității te-au convins, alătură-te inițiativei și promovează diversitatea în cadrul organizației tale. Semnează Carta Diversității aici.