Pe 8 Martie, de Ziua Internațională a Femeii, sărbătorim reușitele femeilor, promovarea drepturilor acestora și a egalității de gen, fiind și un bun prilej de conștientizare a provocărilor încă existente.
La MKOR am ales să marcăm acest moment aducând în prim-plan rolul femeilor în lumea afacerilor și felul în care acestea modelează economia. Și ne-am concentrat asupra româncelor, urmărind evoluțiile din plan local în ultimii trei ani.
Iată doar câteva dintre aspectele pe care le-am aflat:
- Mai bine de o treime din firmele active pe piața locală au acționare sau asociate, în timp ce procentul antreprenoarelor este cu 28% mai mic decât cel al bărbaților care conduc start-upuri
- Dorința de a face o schimbare în bine este principala motivație pentru femeile care pornesc propria afacere
- Româncele sunt încă subreprezentate în consiliile de administrație ale companiilor mari și în pozițiile de CEO/Președintă, însă procentul celor care dețin roluri strategice (CMO, CTO, COO etc.) este peste media europeană
- Chiar dacă România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană privind egalitatea de gen, femeile au la dispoziție de o serie de inițiative și comunități care le pot oferi sprijin financiar, rețele de networking, know-how și exemple de bune practici pentru reușita în afaceri
Descoperă mai jos analiza detaliată privind principalele beneficii ale îmbunătățirii accesului femeilor în roluri de conducere, reprezentarea femeilor din România în leadership și principalele oportunități pentru dezvoltarea mediului de afaceri incluziv.
Conținut
Apropo de Ziua Femeii, știai că MKOR este o companie fondată de o femeie?
Corina Cimpoca (Cori) este fondatoarea MKOR, o profesionistă cu peste 16 ani experienţă în marketing şi cercetare de piaţă. În 2013 a pus bazele MKOR Consulting, agenția de Market Opportunity Research, prin care oferă servicii complete de marketing, pornind de la date.
Anul acesta am vrut să sărbătorim Ziua Femeii cum știm noi mai bine: aducând cifre care să arate importanța și impactul egalității de gen în afaceri.
Sunt antreprenoare de peste 10 ani și știu din experiență rolul pe care îl pot juca prejudecățile și limitările impuse de societate femeilor în dezvoltarea unei afaceri. Ce e mai rău e că luăm aceste prejudecăți cu noi, fără să ne dăm seama, și ne autolimităm.
Spre exemplu, când am fost însărcinată cu primul copil, am fost terifiată ca nu cumva clienții să afle – am crezut că vor renunța la a mai colabora cu mine, cu MKOR, doar pentru că urma să am un copil. Retroactiv, evident că aceste temeri nu își aveau sensul, dar în realitate am fost nevoită să lucrez mult cu mine pentru a depăși aceste momente. În plus, am avut (și am) noroc cu un partener de viață și de business extraordinar, care m-a susținut în fiecare moment.
Anul acesta, împreună cu echipa MKOR, am realizat această analiză bazată pe date relevante privind modul în care a evoluat rolul femeii în business în perioada ultimilor 3 ani, marcați de pandemie, război și incertitudine generalizată. Chiar dacă tema este una extrem de amplă, am ales să punem accentul pe impactul pozitiv al nostru, al femeilor, și în această parte a vieții.
M-aș bucura ca analiza noastră să ajungă la toate femeile de business din România și să le insufle putere și inspirație!
Companiile conduse de femei trec mai bine peste situațiile de criză
Istoria ne arată că inegalitățile se adâncesc atunci când societatea trece prin crize majore.
Un exemplu recent este pandemia de COVID-19, care a impactat mai puternic femeile, în plan profesional:
- La nivel european, măsurile impuse de pandemie au adus o scădere mai mare a salariilor angajatelor comparativ cu ale bărbaților (8.1% față de 5.4% )
- Volumul de muncă neplătită s-a dublat pentru femei, care în timpul pandemiei au petrecut cu 15 ore mai mult săptămânal, având grijă de familie și de casă
- Mai multe femei au rămas fără un loc de muncă, în special tinerele sau imigrantele
Când ocupă însă poziții de leadership, femeile tind să performeze mai bine, în special în situații de criză. Analiza comparativă făcută de Harvard Business Review arată că în pandemie angajații au evaluat femeile lider ca fiind mai eficiente față de bărbații aflați pe poziții similare.
Femeile lider: mai preocupate de bunăstarea echipei și promotoare ale diversității și incluziunii la locul de muncă
În contextul evenimentelor care au marcat ultimii trei ani, femeile aflate în poziții de conducere au fost mai aproape de angajați și angajate, oferindu-le sprijin atât emoțional cât și în gestionarea provocărilor.
Abilitățile interpersonale, mai accentuate la femei, au făcut diferența pentru angajați, care în contextul incertitudinii au apreciat în special liderii care:
- Inspiră și motivează, având disponibilitatea de a pivota și a învăța noi abilități
- Comunică eficient, cu sinceritate și integritate
- Încurajează colaborarea și pun accent pe dezvoltarea echipei
- Construiesc relații și acordă atenție trăirilor celor pe care îi coordonează (stres, anxietate, frustrare)
În plus, femeile se implică mai mult decât bărbații în promovarea diversității și a incluziunii în companii, la nivel informal.
Prezența femeilor în echipele de conducere crește performanța financiară a firmei cu până la jumătate
Dincolo de beneficiile care țin de cultura organizațională, asigurarea unui echilibru de gen în leadership are și implicații financiare directe.
Potrivit McKinsey & Company, firmele care au cel puțin 3 din 10 top manageri femei pot obține rezultate financiare cu până la +48% mai bune decât companiile în care femeile sunt mai slab sau deloc reprezentate la vârf.
Toate acestea sunt doar câteva dintre efectele pozitive pe care le are participarea femeilor în mediul de afaceri. Însă în ciuda evidențelor, diferențele de gen sunt încă o problemă actuală, care necesită timp și un efort susținut la nivelul întregii societăți pentru a echilibra situația.
Potrivit celui mai recent raport Global Gender Gap, dacă se păstrează rata actuală de progres, vom avea nevoie de 132 de ani pentru a ajunge la egalitate deplină între femei și bărbați, în plan global. Asta în contextul în care nu (mai) apar evenimente neprevăzute la nivel macro.
România ocupă locul 88 în lume privind egalitatea de gen
Deși țara noastră înregistrează o valoare peste media globală a indexului egalității de gen, evoluția din ultimii trei ani este una negativă (-0.3% 2023 comparativ cu 2021). În plus, la nivel de regiune, țara noastră se clasează pe ultimele locuri, alături de Grecia, Ungaria, Cehia și Cipru.
Ariile în care decalajul dintre femei și bărbați se manifestă încă cel mai pregnant nu doar în România, ci în întreaga lume sunt:
- participarea la viața economică și oportunitățile disponibile în acest sens
- accesul la puterea politică
Pentru că ne-am propus să analizăm rolul femeii în afaceri, mai departe vom detalia principalele aspecte care vizează implicarea femeilor în viața economică, mai ales în calitate de decidente.
Puțin peste o treime dintre asociații firmelor care activează pe piața locală sunt femei
În România, firmele au în medie 1.4 acționari sau asociați. Dintre aceștia, doar 36.6% sunt femei.
Deși mediul de afaceri românesc a crescut cu 11% în perioada 2021-2023, ponderea femeilor cu rol de acționar sau asociat nu a cunoscut fluctuații notabile.
În plus, potrivit datelor World Economic Forum (WEF), în 2023 doar 1 din 10 firme românești au acționariat majoritar feminin (dețin 50%+ acțiuni). Procentul rămâne la o valoare similară cu cea din 2022, după ce în 2021 ajunsese la mai bine de 32%.
Când vine vorba despre startup-uri (firme cu mai puțin de trei ani și jumătate vechime), situația este mai echilibrată, deși în ultimul an inițiativele antreprenoriale s-au redus în plan local.
Deși bărbații antreprenori sunt încă mai numeroși decât femeile, decalajul dintre cele două genuri s-a redus ușor în 2023 comparativ cu 2022. Astfel, pentru fiecare 100 de bărbați care au început o afacere nouă, există 72 de femei aflate în aceeași situație, față de 66 în anul anterior.
Antreprenoarele din România sunt motivate în principal de dorința de a face o schimbare în bine
Atunci când decid să pornească o afacere pe cont propriu, româncele își propun în primul rând genereze valoare în plan social (making a difference). Iar orientarea femeilor spre antreprenoriat social este frecvent întâlnită în întreaga Europă, potrivit Women’s Entrepreneurship Report (GEM 2022/2023).
De asemenea, antreprenoarele aleg acest drum și pentru a-și câștiga existența, pe fondul ofertei mai limitate de locuri de muncă.
Bărbații, în schimb, sunt mai motivați de a duce mai departe tradiția familiei și de aspectele financiare (venit mare, acumularea bogăției).
Aproape 1 din 10 CEOs din companiile mari sunt femei
Pozițiile de top din companiile mari sunt ocupate în principal de bărbați, iar această tendință este comună la nivelul întregii Uniuni Europene.
În cazul țării noastre s-a înregistrat chiar o scădere a procentului de femei cu rol decizional în firme, în ultimii trei ani.
Astfel, potrivit datelor European Institute for Gender Equality (EIGE) numărul femeilor CEO a scăzut cu mai bine de 7% în 2023 față de 2021, ajungând la numai 5.9%.
Un număr și mai mic de femei ocupă funcții de Președintă (al Consiliului de Administrație, de exemplu): doar 5.6% din aceste poziții sunt ocupate de femei, în companiile din România.
Femeile sunt mai bine reprezentate în consiliile de administrație, deși inegalitatea de gen persistă
Discrepanțele de gen la nivel de management sunt mai puțin radicale în cazul membrilor consiliilor de administrație sau al pozițiilor de senior executives (CFO, COO, CMO etc.).
Din 2021 până în 2023 procentul femeilor care au obținut un loc în consiliul de administrație al firmelor din România a crescut cu 4.2%. Cu toate acestea, în 2023, reprezentarea femeilor în boarduri rămâne sub media europeană (-12.5% ).
Procentul de Senior Executives femei din companiile românești se situează peste media europeană
România stă mai bine decât alte țări din regiune în ceea ce privește femeile aflate pe poziții strategice în companii (CFO, COO, CMO etc.). Mai precis, 1 din 4 poziții de Senior Executive sunt ocupate de femei, cu 6.4% mai mult față de media companiilor din UE, în general.
Trendul național este însă unul descendent în perioada analizată, înregistrând o scădere de -3.1% în 2023 comparativ cu anul 2021.
Companiile din Tehnologie, Energie și Distribuție au accelerat angajarea femeilor în leadership
Dezechilibrul între femei și bărbați privind rolurile de conducere trebuie discutate având în vedere și particularitățile domeniului de activitate.
Educația, sănătatea, sectorul public sau cel non-guvernamental sunt în general dominate de femei, în timp ce construcțiile, producția, sectorul energetic sau distribuția sunt domenii în care lucrează în principal bărbații.
Chiar și așa, la nivel global mai puțin de jumătate dintre lideri sunt femei, inclusiv în sectoarele în care acestea sunt majoritare ca forță de muncă, conform World Economic Forum.
Totul în contextul în care, cel puțin la nivel de percepție, în companiile mari există șanse egale pentru avansarea în roluri de conducere. Este și cazul României, unde oportunitățile oferite de companiile locale pentru leadershipul feminin sunt percepute ca fiind destul de echitabile (4.97 / 7, în scădere cu 0.26 puncte în 2022 față de 2020).
Un trend care poate sugera o schimbare de paradigmă vizează evoluția ratei de angajare a femeilor pe poziții de leadership în cazul unor sectoare care nu sunt tradițional feminine:
- Tehnologie (cca.+ 25% în 2022 față de 2016)
- Distribuție și energie (cca.+ 20% în 2022 față de 2016)
Femeile continuă să fie plătite mai puțin la job decât bărbații
În România, diferențele salariale au cunoscut o creștere de peste 6% în favoarea bărbaților în perioada 2021-2022 (conform statisticilor INS).
Chiar dacă în 2022 câștigul salarial mediu net al femeilor a crescut per total cu 10.2% față de anul precedent, diferența față de câștigurile salariale ale bărbaților a crescut, de asemenea (-1.7%).
În anul 2022, salariul mediu net câștigat de femei a depășit 3000 de lei în toate regiunile țării. Cele mai mari diferențe salariale dintre femei și bărbați au fost înregistrate în regiunile Sud-Muntenia și Sud-Est, care sunt, în general, zonele cu cele mai mici câștiguri.
Situația este diferită în regiunea București-Ilfov, care are cele mai mari salarii la nivel național. Aici, bărbații câștigă, în medie, peste 5200 de lei net, în timp ce salariile femeilor se apropie de pragul de 5000 de lei.
Aproape jumătate dintre români consideră genul important pentru succesul în viață
Conform celui mai recent Eurobarometru privind problemele de echitate și egalitate, pentru 43% dintre români genul reprezintă un factor important când vine vorba de succesul în viață.
Iar pentru 14% dintre români faptul că te-ai născut bărbat sau femeie este esențial pentru a reuși în viață.
În ceea ce privește locul de muncă, egalitatea de gen este percepută diferit de către decidenți și angajați. Studiile privind Diversitatea și Incluziunea în organizațiile românești derulate de MKOR în parteneriat cu Carta Diversității arată o perspectivă mult mai optimistă a companiilor.
Mai precis, deși majoritatea organizațiilor declară că principala lor direcție de acțiune privind D&I este egalitatea de gen (86%), doar 31% dintre angajați percep acest lucru ca fiind adevărat.
În plus, există particularități la nivel de percepție între femei și bărbați sau angajați în general:
- Femeile (și angajații aflați pe poziții ierarhice inferioare) tind să perceapă mai intens inegalitatea de gen în ceea ce privește oportunitățile în carieră comparativ cu restul angajaților
- Femeile se simt semnificativ mai puțin apreciate, mai puțin confortabile să își expună opiniile sau să fie ele însele la locul de muncă, comparativ cu bărbații
Contribuția pe care peste jumătate din populația României o are în economie și societate nu mai poate fi ignorată. Femeile creează culturi organizaționale incluzive și țintesc spre rezolvarea problemelor ardente, precum protejarea mediului, și sunt preocupate de bunăstarea semenilor lor.
A încuraja accesul femeilor în poziții de conducere înseamnă a încuraja inovarea și a oferi spațiu pentru soluții colaborative, cu grijă pentru comunitățile implicate.
Accesul la poziții de conducere se poate realiza prin conștientizarea barierelor și stereotipurilor existente și eliminarea acestora printr-un efort comun, de aceea analiza MKOR Consulting este o contribuție în acest sens, prin evidențierea datelor și promovarea inițiativelor existente.
Oportunități pentru dezvoltarea leadership-ului feminin în România
Analiza făcută asupra rolului femeilor în business ne arată că în plan local inegalitățile de gen persistă, însă eforturile de reducere a decalajelor sunt atent monitorizate.
Problematica este una de interes european și global, tocmai de aceea există o serie de măsuri, resurse și exemple de bune practici în domeniu care pot fi adoptate pentru a ajunge la echilibru.
Știm că schimbarea începe cu fiecare dintre noi, de aceea am ales să prezentăm mai jos câteva exemple de oportunități care pot contribui la dezvoltarea leadership-ului feminin în România.
Programe guvernamentale care sprijină inițiativele antreprenoriale feminine
Există la nivel guvernamental o serie de programe și proiecte relativ noi, dedicate femeilor. Cel mai cunoscut este:
- Programul național Femeia Antreprenor (sau Femeia Manager), lansat în 2018, prin care IMM-urile din România care au asociați sau acționari majoritari femei pot accesa finanțare de până la 40.000 EUR.
În plus, femeile care vor să se lanseze în afaceri pot aplica pentru finanțarea ideilor în cadrul programului Start-Up Nation:
- Lansat inițial în 2017 și relansat în 2020 cu modificări, acesta se încurajează inițiativa antreprenorială și oferă finanțare de până la 200.000 de lei / IMM
La inițiativele naționale se adaugă și programele disponibile la nivel european, care au focus pe susținerea femeilor. Exemple în acest sens sunt:
- EU Prize for Women Innovators, competiție organizată de Consiliul European pentru Inovație care răsplătește femeile antreprenor inovatoare
- Empowering Women in Agrifood (EWA), program dezvoltat de Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT), care se adresează antreprenoarelor din sectorul agroalimentar
Strategii și platforme comune statelor europene pentru diversitate și incluziune
Politicile sociale europene au printre priorități nediscriminarea și egalitatea de șanse. Astfel, Comisia Europeană a lansat încă din 2010 o Platformă Europeană a Cartelor Diversității.
Astăzi, carta este prezentă în 26 de state, inclusiv în țara noastră, unde are deja peste 200 de semnatari care şi-au asumat principiile sale. MKOR este unul dintre primii semnatari ai Cartei Diversității din România și partener de cercetare al acesteia.
În plus, pentru perioada 2020-2025 a fost elaborată o strategie dedicată egalității de gen. Una dintre primele măsuri ale acestei strategii a fost impunerea obligației de a transparentiza salariile.
Chiar dacă 4 din 10 angajatori români susțin că nu sunt pregătiți pentru a oferi transparență salarială, aceasta face diferența în atragerea candidaților, potrivit celui mai recent raport eJobs.
Inițiative private pentru susținerea activităților antreprenoriale şi manageriale feminine
Româncele care vor să își lanseze sau să își crească propriul business pot obține sprijin financiar și de la organizații private, cum sunt fondurile de investiții, comunitățile de investitori sau instituțiile financiare. De regulă, astfel de programe includ și componenta de educare și mentorat.
Există în acest sens o serie de inițiative, gândite de femei pentru femei. Cele mai recent lansate oportunități în plan local sunt:
- Bravva Angels, comunitate de investitori de tip Business Angels înființată în 2022, care susține start-up-urile fondate de femei sau de echipe mixte (cu condiția ca un fondator femeie să dețină cel puțin 20% din business și poziție de management)
- WIT Angels Club, apărut în 2022 este tot o comunitate de Angel Investors care vizează start-up-urile din domeniul tehnologic fondate de femei, aflate la început de drum
- ELITE Business Women Investment Fund, program de finanțare dedicat femeilor antreprenor din România, înființat în 2019 de clubul de afaceri cu același nume
În plus, femeile din România pot beneficia de investiții sau finanțări nerambursabile și de la organizații internaționale, cum sunt:
- Women în Business, program finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (EBRD) dedicat IMM-urilor conduse de femei
- Female Founders Fund, fond de investiții apărut în 2014, care sprijină firmele fondate de femei în domenii precum fintech, sănătate, soluții tech B2B
Comunități / Asociații dedicate femeilor cu activitate antreprenorială şi managerială
Femeile din România au acces, de asemenea, la asociații care își dedică activitatea și resursele pentru dezvoltarea abilităților și cunoștințelor antreprenoriale în rândul femeilor. Mai mult, aceste comunități își propun să conecteze femeile de afaceri din România și să ofere exemple de succes care să inspire.
Iată câteva dintre comunitățile și asociațiile de leadership feminin din România
- ASK 3 Women, comunitate fondată în 2022 cu scopul de a oferi modele de bune practici, care să încurajeze colaborarea între antreprenoare
- Chapters by Cristina Bâtlan, inițiativă lansată în 2022 care oferă oportunități de dezvoltare femeilor talentate din România și ajută la construirea de relații sociale și de afaceri
- Antreprenoare.ro, portal lansat în 2020, care promovează afaceri deținute sau conduse de femei antreprenor și comunități online ale femeilor antreprenor
- Comunitatea Cuib, apărută în 2020, oferă consultanță gratuită și ajutor pentru afacerile mici și mijlocii afectate de Covid-19
- Organizația Femeilor Antreprenor (OFA UGIR), organizație care promovează și susține femeilor antreprenor și inițiativele de business ale acestora, cu acoperire națională
- Confederația Națională Pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), fondată în 2018, contribuie în mod activ la dezvoltarea mediului de afaceri din România prin iniţiative naționale și internaționale. În 2019, CONAF a organizat primul eveniment în Parlamentul European.
- Mamprenoare, business hub & accelerator fondat în 2016 pentru femei antreprenor din țară și din diaspora
- Asociația Happy Moms, înființată în 2014, are ca obiectiv educația antreprenorială și financiară pentru mame, copii, familii
- Femei În Afaceri, comunitate de business feminin înființată în 2009 care organizează evenimente de business networking, sub numele „Meet the WOMAN”
Însă româncele pot beneficia și de resursele puse la dispoziție de organizații și inițiative internaționale cu prezență locală, cum ar fi:
- Women In Tech, organizația internațională care din 2018 promovează educația, incluziunea fetelor și a femeilor din întreaga lume în afaceri
- Business Women Forum Romania – BWFR, ONG dedicat sprijinirii femeilor aflate în funcții de conducere, proprietare de afaceri, lidere de ONG-uri, managere de corporații și femeilor cu activitate antreprenorială
Evenimente și conferințe dedicate româncelor prezente în business
O altă oportunitate de promovare a antreprenoriatului feminin și de recunoaștere a activității femeilor care au reușit în business sunt evenimentele.
Iată câteva exemple de evenimente, unele deja cu tradiție:
- Forbes Woman Summit, eveniment anul organizat începând cu 2018
- Gala Forbes Woman, eveniment anual organizat din 2012
- Extraordinary Women, conferință organizată de Revista BIZ
- Conferința The Woman, eveniment anual în Cluj-Napoca
- Gala Women in Economy, organizată anual din 2019 de către Confederația Națională Pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF)
- 10 femei de 10, prima ediție va avea loc în 2023, în Cluj-Napoca
MKOR mulțumește partenerilor care au contribuit la promovarea analizei
Carta Diversității din România ajută companiile semnatare să elaboreze și să pună în aplicare politici eficiente în materie de diversitate și incluziune. Carta are la bază un set de principii generale, asumate voluntar de către semnatar cu scopul de a promova diversitatea, non-discriminarea, incluziunea și egalitatea de șanse la locul de muncă.
Carta Diversității din România continuă o colaborare de succes cu MKOR Consulting, promovând cea mai recentă analiză realizată de echipa MKOR cu focus pe egalitatea de șanse la nivel de management.
Materialul pregătit explorează rolul femeilor în antreprenoriat, provocările cu care acestea se confruntă în rolul de antreprenor, reprezentarea femeilor în poziții de conducere, diferențele de gen în salarii, precum și percepțiile privind inegalitățile de gen. Mulțumim echipei MKOR pentru acest efort!
Asociația The Woman promovează leadershipul feminin, educația de business și bune practici în afaceri, prin campaniile desfășurate, interviuri, evenimente.
Proiectele cele mai importante sunt revista The Woman, disponibilă și în format print, respectiv Conferința The Woman – eveniment de referință în zona de antreprenoriat feminin, organizat anual în Cluj-Napoca, încă din 2012.
Rămâi la curent cu ultimele noutăți din piață
Noi, la MKOR Consulting, oferim servicii de consultanță de afaceri, cercetare strategică a pieței, studii de oportunitate, analize de piață, studii de consumator și servicii specializate de marketing automatizat, personalizat, performance-based, bazat pe date.
Oferim date în timp real și consumer intelligence pentru ca antreprenorii și persoanele de decizie din companii să înțeleagă trendurile din piață chiar în timp ce au loc.
Te invităm să te abonezi la newsletterul nostru pentru a fi printre primii care află atunci când publicăm date cheie din piață.
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Cum să-ți Crești Vânzările de Black Friday cu Agile Research: Decizii Rapide, Bazate pe Date
septembrie 24, 2024
0 Comentarii7 Minute
Cercetare de Piață Rapidă și Accesibilă cu Agile Research: Date Relevante la Timp
septembrie 10, 2024
0 Comentarii7 Minute
Agile Research te Ajută să-ți Validezi Ideile de Produs și Servicii în Timp Record
septembrie 5, 2024
0 Comentarii13 Minute