În cadrul studiului de Business Sentiment am obținut informații direct de la decidenții din IMM-urile românești despre prioritățile și impactul soluțiilor de digitalizare folosite.
În era digitală în care trăim, tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important în afaceri indiferent de industrie sau dimensiunea companiei. Integrarea de soluții digitale în business a fost accelerată în ultimii ani de evenimente inedite apărute în plan global, precum pandemia de coronavirus sau conflictul din Ucraina.
Astfel, digitalizarea afacerilor a devenit esențială pentru a rămâne competitiv pe piață și pentru a îmbunătăți eficiența și productivitatea companiilor.
Cu toate acestea, optimizarea digitală întâmpină încă unele provocări în România, mai ales în cazul IMM-urilor.
În acest context, ne-am propus să înțelegem care este abordarea business-urilor mici și mijlocii privind tehnologia. Studiul “Digitalizarea în IMM-urile din România” a fost realizat în parteneriat cu Senior Software, la finalul anului 2022.
Iată care sunt aspectele cheie pe care le-am aflat:
- Peste jumătate dintre IMM-uri măsoară impactul digitalizării, iar pentru un sfert dintre companii impactul estimat depășește 30% din cifra de afaceri
- Cele mai căutate soluții vizează eficiența operațională și managementul datelor
- Abordarea strategică, investițiile bine direcționate și expertiza asigură succesul inițiativelor de digitalizare
Accesează gratuit studiul Digitalizarea IMM-urilor din România 2023 pentru rezultatele complete
IMM-urile românești pe ultimul loc în UE la digitalizare
Conform celui mai recent raport DESI, există un decalaj semnificativ între România și țările din Uniunea Europeană privind nivelul de digitalizare al companiilor mici și mijlocii.
Astfel, doar 2 din 10 IMM-uri românești au un nivel de bază de intensitate digitală, în timp ce media europeană este de 56%.
Posibile bariere în integrarea tehnologiilor digitale la nivel organizațional țin de disponibilitatea unor resurse cheie.
Potrivit experților intervievați într-un studiu similar în 2021, resursele umane și cele financiare sunt cele mai relevante în procesul de optimizare digitală.
Există totuși un interes în creștere al IMM-urilor românești pentru soluțiile digitale, potrivit statisticilor platformei Softlead.
În 2022, mai mult de jumătate dintre companiile care au căutat soluții software în au avut o cifră de afaceri sub 500.000 euro
Peste jumătate dintre IMM-urile care folosesc soluții de digitalizare monitorizează impactul
Companiile mici și mijlocii din România care au integrat tehnologii digitale în business-ul lor au o abordare diferită privind evaluarea investițiilor.
Studiul de Business Sentiment a arătat că 57% dintre IMM-urile participante măsoară impactul digitalizării în cifra de afaceri. Acest procent este chiar mai mare în cazul companiilor mijlocii, de 66%.
În ceea ce privește amortizarea investiției, impactul digitalizării în cifra de afaceri este de regulă sub 20%. Pentru un sfert dintre companii impactul estimat depășește 30% din cifra de afaceri.
Pilonii cheie pentru succes: strategia, investițiile și expertiza
Majoritatea decidenților intervievați consideră în implementarea cu succes a inițiativelor de digitalizare contează:
- Abordarea strategică
- Resursele financiare
- Expertiza digitală
În plus, studiul a arătat că business-urile mici, cu o cifră de afaceri între 2 și 10 milioane de euro, pun mai mult accent pe definirea clară a unei direcții adaptate nevoilor de optimizare digitală la nivelul întregii companii.
În același timp, prioritățile investiționale diferă de la o categorie de firme la alta. Astfel, 42% dintre microîntreprinderi preferă investițiile în tehnologii și instrumente adecvate, în timp ce un procent similar dintre firmele mijlocii prioritizează alocarea de fonduri pentru dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților.
Pentru succesul digitalizarii, firmele mici și micro sunt mai dispuse să colaboreze cu parteneri externi pentru implementarea sau dezvoltarea de soluții de digitalizare (35%) față de companiile de mărime medie.
Eficiența operațională și managementul datelor: obiective cheie pentru digitalizarea IMM-urilor
IMM-urile caută soluții de digitalizare pentru arii cheie ale business-ului.
- Aproape 7 din 10 IMM-uri folosesc tehnologii digitale pentru optimizarea proceselor și fluxurilor de lucru
- Jumătate dintre IMM-uri au implementat soluții de managementul datelor
Studiul a mai arătat că, spre deosebire de media eșantionului, microîntreprinderile pun mai mult accent pe identificarea soluțiilor care să le faciliteze relația cu clienții: aceasta este a doua (față de a patra) cea mai importantă preocupare în procesul de optimizare digitală.
Accesează gratuit studiul Digitalizarea IMM-urilor din România 2023 pentru rezultatele complete
Recomandările de la partenerii de afaceri, principala sursă în documentarea privind soluțiile software
Decidenții din IMM-uri accesează mai multe surse de informare (2.9 în medie) când caută o soluție de digitalizare pentru companie.
77% dintre aceștia apelează la partenerii de afaceri pentru recomandări.
Studiul de Business Sentiment a arătat și o serie de particularități privind sursele de informare, în funcție de dimensiunea companiei. Astfel:
- Google este folosit în special de decidenții din companiile medii
- Sursele mai specializate sunt accesate mai mult de către reprezentanții companiilor mici
Metodologie
Datele sunt extrase din studiul Business Sentiment – Digitalizarea IMM-urilor din România, realizat de MKOR Consulting în parteneriat cu Senior Software.
Eșantion: N=102 respondenți
Target: persoane de decizie din IMM-urile românești, responsabili cu contractarea și gestionarea soluțiilor de digitalizare
Metodă de cercetare: sondaj (CAWI & CATI)
Instrument de cercetare: chestionar
Perioada: decembrie 2022
Rămâi la curent cu ultimele trenduri din piață
Noi, la MKOR, oferim date în timp real și consumer intelligence pentru ca antreprenorii și persoanele de decizie din companii să înțeleagă trendurile din piață chiar în timp ce au loc.
Te invităm să te abonezi la newsletterul nostru pentru a fi printre primii care află atunci când publicăm date cheie din piață.
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Cum să-ți Crești Vânzările de Black Friday cu Agile Research: Decizii Rapide, Bazate pe Date
septembrie 24, 2024
0 Comentarii7 Minute
Cercetare de Piață Rapidă și Accesibilă cu Agile Research: Date Relevante la Timp
septembrie 10, 2024
0 Comentarii7 Minute
Agile Research te Ajută să-ți Validezi Ideile de Produs și Servicii în Timp Record
septembrie 5, 2024
0 Comentarii13 Minute