Corina Cimpoca, fondator și consultant MKOR, a fost unul dintre speakerii European Digital Commerce by VTEX, evenimentul de referință pentru industria de retail din Europa Centrală și de Est, derulat pe 5 mai 2022.

Conferința a adus laolaltă sute de specialiști din retail, zeci de speakeri și a oferit conținut premium pentru participanți privind evoluția industriei de retail.

Corina a împărțit scena cu experți din e-commerce, precum Dan Ostahie, CEO Altex, Robert Berza, General Manager Fashion Days, Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP VTEX, și Valentin Radu, CEO Omniconvert.

Corina Cimpoca la European Digital Commerce

În cadrul evenimentului, Corina a prezentat date în premieră despre impactul COVID-19 în companiile de e-commerce din România, precum și direcțiile strategice pe care acestea le-au trasat pentru a face față provocărilor și a se adapta noilor trenduri din piață.

Studiul despre piața locală de e-commerce a fost realizat împreună cu partenerii de la VTEX, iar insight-urile obținute le-am prezentat într-un dashboard interactiv, un instrument digital aliniat la standardele uneia dintre cele mai inovatoare industrii – e-commerce-ul.

Raportul Impactul COVID-19 în companiile de e-commerce din România

Raportul Romanian E-Commerce Report 2022 oferă insight-uri cheie despre:

  • Prezența e-business-urilor în mediul online
  • Provocările cauzate de pandemia de COVID-19 pe care le-au întâmpinat
  • Instrumentele de marketing folosite pentru a face față provocărilor

Corina Cimpoca la European Digital Commerce

Impactul COVID-19 în companiile de e-commerce din România

În cadrul studiului au participat business owners, middle și top manageri din 217 companii de retail din România. Participanții au fost întrebați despre cum a impactat pandemia de COVID-19 companiile pe care le dețin sau în care activează, precum și care sunt strategiile și instrumentele care i-au ajutat să depășească aceste provocări.

Pandemia de COVID-19 a avut un impact pozitiv în companiile românești din e-commerce, indiferent de mărime. Peste jumătate din companiile intervievate (58%) au raportat creșteri în vânzările online în martie 2022 versus aceeași lună a anului 2020.

Raport E-commerce 2022 pe piata din Romania

Majoritatea KPI-urilor de business au crescut în perioada vizată, pe când indicatorii operaționali au stagnat indiferent de mărimea companiei sau vechimea acesteia în comerțul online.

Principalele strategii de adaptare la provocările generate de pandemie au vizat extinderea portofoliului de produse sau servicii (62%) și creșterea bugetului de marketing (48%).

Raport E-commerce Romania 2022

În ceea ce privește strategia de vânzări, rezultatele arată că IMM-urile se bazează în principal pe canalele digitale pentru a-și comercializa produsele, pe când companiile mari este mai probabil să dețină atât magazine online, cât și fizice.

Provocările întâmpinate de afacerile din e-commerce-ul românesc

În medie, e-business-urile din România au întâmpinat două tipuri de provocări diferite. Mărimea companiei influențează numărul dificultăților experimentate, care se diversifică pe măsură ce business-ul crește în complexitate.

Majoritatea pain points raportate de respondenți se referă la factori externi precum:

  • competitorii (21%)
  • comportamentul consumatorului (în special abandonarea coșului de cumpărături)
  • lanțul de aprovizionare

Raport Impact COVID in E-commerce Romania 2022

Afacerile mici au întâmpinat în special provocări legate de abandonarea coșului de cumpărături (23%) și de lanțul de aprovizionare și livrări (23%), pe când cele mijlocii au perceput dificultăți legate de mediul competitiv (55%). Companiile mari au identificat ca principală provocare convertirea vizitatorilor pe site în clienți (55%).

Instrumentele de marketing adoptate pentru depășirea provocărilor

Mai bine de jumătate (62%) dintre instrumentele folosite de retailerii online pentru promovare sunt instrumente plătite. Utilizarea în principal a campaniilor plătite de Social Media și Google Ads se justifică în contextul creșterii bugetelor de marketing în pandemie. De asemenea, acestea au contribuit la creșterea traficului pe site.

Content marketingul este, de asemenea, popular, optimizarea SEO fiind cea mai folosită metodă organică de promovare.

Alegerea instrumentelor de marketing este însă condiționată de mărimea companiei. Microîntreprinderile folosesc în special campaniile online plătite pentru a obține vizibilitate, pe când companiile mari adoptă strategii multichannel și se bazează pe reputația dobândită deja.

Raport Piata E-commerce 2022 Romania

Trenduri în comportamentele de consum din România după pandemia de COVID-19

Pentru a oferi o perspectivă completă asupra trendurilor dictate de pandemia de COVID-19 în România, am oferit în cadrul European Digital Commerce și date despre comportamentul consumatorilor.

Datele extrase din primul studiu de piață în timp real din retail-ul românesc au arătat apetența consumatorilor din țară pentru tehnologiile digitale, trend identificat în urma limitării accesului la magazinele fizice în timpul COVID-19.

Cei mai mulți români își doresc o experiență High-Tech (54%), Omnichannel (16%) și Premium, la prețuri accesibile (37%) în Magazinul Viitorului.

Magazinul Viitorului retail Romania

Descoperă primul studiu .Live din retail-ul din România

Consumer Trends.Live este un proiect de market research 100% digital marca MKOR prin care ne-am propus să schimbăm perspectiva asupra cercetării și a modului în care rezultatele acesteia pot influența în timp real procesul decizional.

Venim astfel în ajutorul retailerilor din România cu date în timp real, direct de la consumatori, care îi ajută să identifice trendurile din piață chiar în timp ce au loc. Doar așa își pot adapta strategia de business astfel încât să rămână relevanți pentru publicul țintă și cu un pas înaintea competitorilor.

De la începutul anului 2021 monitorizăm .Live 7 industrii diferite:

Solicită un demo gratuit!