Weekendul acesta am luat parte la Forbes ReInvent, un summit virtual unde au fost invitați lideri din businessul românesc, care au vorbit despre cum ne stabilim „prioritățile pozitive” care vor naviga afacerile dincolo de apele tulburi, pregătiți pentru următorul val de creștere.

Fie că este vorba despre strategie de business, de marketing, de vânzări, de procese și operațiuni, de execuție sau de cash, evenimentul și-a propus să îi provoace pe cei mai importanți lideri să ne răspundă la întrebarea aflată pe buzele tuturor „ce facem acum?”.

Au reușit, chiar a fost un eveniment fără bla-bla, plin de sfaturi aplicabile imediat.

Mai jos, vă invităm să aruncați o privire peste principalele idei din timpul summitului, pe care le-am transcris în timp real.

Ion Sturza, Fribourg Capital – Rutina e importantă: bărbierește-te în fiecare zi!

  • Bărbierește-te în fiecare zi!
  • În perioadele de criză, este extrem de important să îți menții rutinele, să faci mișcare, chiar mai mult decât de obicei.
  • În ziua summitului (9 mai), a fost ziua dânsului, și și-a început ziua cu un maraton de mers în pădure, 18 km.
  • România este o piață emergentă, se află la periferia lumii civilizate, trebuie să lupte pentru a rezista. Suntem obișnuiți să ne adaptăm, românii au spirit antreprenorial.
  • Dacă ai destui bani, îți poți permite să fii moral, ca business. Unii fac PR personal din caritatea companiilor unde lucrează.
  • Fă caritate din banii tăi, nu din a companiei care nu e a ta!
  • Să fim realiști: companiile există pentru a produce servicii și produse, nu pentru a face caritate. Acesta este rolul statului, să redistribuie banii din impozite și taxe acolo unde e nevoie.

 

Daniel Boaje, McDonald’s România – Câștigul se măsoară în secunde.

  • Viteza este foarte importantă, ia o decizie oricare e ea, bună sau rea și câștigă timp!
  • McDonald’s deservește cu peste 1000 de mașini în plus pe zi, în condiții de siguranță și distanțare. A fost nevoie de adaptare rapidă, pentru a reuși asta.
  • Delivery a crescut cu peste 100%.
  • Sunt pregătiți pentru tot ce urmează, pentru că acționează repede.
  • McDonald’s este afacere de volum.
  • Câștigul se măsoară în secunde.
  • Nu au dat voie niciunui partener să aibă probleme în perioada asta, au făcut plățile la timp.
  • Trebuie să repornim împreună!

 

Omer Tetik, Banca Transilvania – Cine poate să funcționeze alături de comunitate, poate să funcționeze mult mai bine și iese mai puternic după criză.

  • Oamenii din BT se concentrează pe impact (local), câte businessuri au finanțat, nu pe cifre.
  • E un cerc virtuos, cu cât finanțezi mai multe businessuri, cu atât devii mai motivat și mergi mai departe.
  • Locul 1 nu a fost o aspirație în sine. Este o mândrie, dar și o responsabilitate.
  • Sigur că ne bucurăm că facem parte din ceva mare, în industria noastră, size does matter, este nevoie de bază de clienți și de capital mare.
  • Cultura organizației, pro oameni, pro client, ne ajută să trecem peste criză.
  • Evităm complezența, să stăm pe lauri că suntem primii, cei mai iubiți, etc.
  • Suntem mândri că cei mai mulți aplicanți la IMM Invest au ales BT.
  • Trebuie să utilizăm oportunitățile din tehnologie mult mai bine.
  • Lumea post-pandemie: foarte multe schimbări, rolul băncilor a devenit mult mai echilibrat, mai bun. Comparativ cu fosta criză, când s-a considerat că băncile au generat problema, acum băcile fac parte din soluție.
  • Cine poate să funcționeze alături de comunitate, alături de parteneri, poate să funcționeze mult mai bine și iese mai puternic după criză.
  • Loan-deposit ratio: era de 170%, acum este de 75% – ceea ce arată că populația și firmele s-au dezvoltat.
  • Suntem open for business, vrem să fim sprijin pentru economie.

 

Fulga Dinu, IMMOFINANZ România – Dacă ai un business sănătos, este mai ușor să reacționezi la situațiile de criză.

  • Lucrurile vor evolua spre bine, spre asta tindem, pentru asta ne dezvoltăm.
  • Ne-am confruntat cu probleme neașteptate, acum 2 luni și jumătate nu se punea problema să ne gândim la ceea ce trăim azi.
  • În mentalitatea de business exista conceptul de criză, știam că va veni o criză, dar nu știam de unde va veni.
  • Din criza anterioară, am ținut minte lecții, mai ales că nu e atât de departe de noi.
  • Criza aceasta e specială din cauza componentei de sănătate, umanitară, psihologică, gradul în care afectează pe toată lumea.
  • Mulți parteneri au învățat că, dacă ai un business sănătos, este mai ușor să reacționezi la situațiile de criză.
  • Un business sănătos implică echilibru de portofoliu (de exemplu, Immofinanz are o balanță între malluri și birouri, iar liniile de business se susțin), grad de îndatorare rezonabil, o echipă pe care să te poți baza.
  • Când ai o schimbare, la 180 de grade de pe o zi pe alta, trebuie să analizezi rapid, să iei decizii rapide, pentru a te adapta.
  • Chiar dacă ai multe scenarii de lucru, trebuie să alegi unul și să mergi pe el. Să păstrezi și unul mai pesimist, în caz că lucrurile merg mai rău, iar dacă merg mai bine… cu atât mai bine!
  • În ultima lună și jumătate, am muncit mult mai mult decât am făcut-o vreodată, dar și mult mai agil.
  • Unul din lucrurile importante acum e siguranța. Dacă înainte ne uitam la comunitate, la brandurile atrase într-un nou centru, acum avem grijă la partea fizică, siguranța partenerilor și a chiriașilor.
  • Există o mobilizare în comunități, în business, și de aceea vom trece mai repede peste această criză.
  • Orice criză aduce oportunități, trebuie însă să le vezi și să le evaluezi la justa valoare.
  • Pe viitor, ne vom adapta, vom oferi mai multă flexibilitate clienților. De exemplu, dacă vrei să te extinzi peste 3 ani, să nu fii blocat 5 în același spațiu.
  • Se spune în piață că spațiile de birouri vor fi restrânse pentru că echipele vor lucra în ture. Dimpotrivă, cred că distanțarea socială va conduce la o nevoie de mai mult spațiu, nu de mai puțin.
  • Pentru retail, vom avea acțiuni pentru clienți, vom organiza evenimente outdoor, vor exista fluxuri în malluri.
  • Și da, size does matter: avem o rețea care ne permite să ne adaptăm rapid.
  • Nimeni nu își imagina că ne vom adapta atât de bine și vom fi atât de productivi de acasă. Românii sunt adaptabili și vor să iasă din situația asta.

 

Radu Georgescu, GECAD Ventures – Astăzi trebuie să ne întrebăm cum pivotăm, nu dacă pivotăm.

  • Constat că muncesc mult mai mult decât înainte.
  • Câștig foarte mult cu faptul că nu există transport.
  • În prima lună după lockdown, randamentul oamenilor a crescut foarte tare, eram entuziasmați cu toții că stăm acasă, mai facem una-alta. În a doua lună a scăzut foarte mult, mai jos decât cum fusese înainte, la birou. Pentru long term, nu este ceva care să funcționeze.
  • Lumea post pandemie: va fi foarte diferită, dar nimeni nu știe cum.
  • Dacă nu te schimbi în permanență, intri într-o zonă de confort. Schimbarea, ca ieșire din zona de confort.
  • În general, schimbarea provine din motive cronice. Acum, schimbarea se cere dintr-un motiv foarte acut.
  • Lumea se va schimba. Cum, nu știm. Orice manager, acționar, companie care vrea să își salveze modelul de business de până acum 2 luni, este deja mort.
  • Astăzi, la 2 luni de la nenorocire, trebuie să ne întrebăm CUM pivotăm, nu DACĂ pivotăm.
  • Fiecare trebuie să răspundă la această întrebare pentru sine. Dar e important măcar să ne punem această întrebare: dacă până acum afacerea mea era un pătrat, cum modific pătratul ?
  • Nu există un template, sau mai bine zis există prea multe template-uri, de aceea nici unul nu este eficient cu adevărat.
  • Fiecare antreprenor este diferit de ceilalți, și fiecare decide pentru sine.
  • Dacă ar fi să fac asta, un lucru pe care l-aș face ar fi să mă scot din nebunia de zi cu zi și să mă uit la mine, în primul rând. Trebuie să ieși din administrative, din focurile de stins în fiecare zi, să rămâi sănătos la minte.
  • Cum să schimb compania: un mindset de avut și de construit.
  • Când te pregătești de pivotare, trebuie să te întrebi care sunt asseturile, atuurile tale principale, nu emoțional, pe cele aparente, ci pe cele extrem de adânci, și la ce pot fi ele folosite cel mai bine.
  • Cum vezi oportunități când totul în jur pare că se prăbușește: ziua are 24 de ore, ai o grămadă de timp să faci și de-alea și de-alea…
  • Schimbarea implică un efort mare, trebuie să faci introspecție (a ta, a companiei).

 

Dan Isai, Salad Box – Dacă medicii salvează sănătatea, antreprenorii salvează economia.

  • Toată lumea are un plan, până ia un pumn în figură (Mike Tyson)
  • Pentru SaladBox, în România s-a simțit cel mai tare criza, pentru că aici avem cele mai multe locații. Am încercat să avem grijă de cei dragi ai noștri, familie și angajati.
  • În criză și în panică, oamenii și companiile reacționează foarte diferit. În criză e incertitudine, nimeni nu știe ce va fi, nici guvernele mari, cu PIB-uri mari… E greu să ai răspunsul.
  • Vechiul normal nu e noul normal. Contează foarte mult ceea ce e astăzi, și spre ce ne îndreptăm să fie mâine.
  • Criza aceasta nu a fost generată de o greșeală a noastră, dar soluția depinde de noi, de acțiunile noastre.
  • E de datoria noastră să găsim soluțiile, să folosim infrastructura, ecosistemul, să ne aducem competitorii și partenerii la aceeași masă, și să fim transparenți, să examinăm situația și să stabilim cum vom colabora pe viitor.
  • Nimeni nu se așteaptă să ai toate răspunsurile, dar trebuie să aduci la masă transparență, informații, valori și principii.
  • Diferența dintre companiile care vor reuși, și cele care vor eșua: empatia, imaginația de a inova.
  • Avem nevoie de o rază de optimism, în viitorul apropiat și mediu.
  • Avem nevoie de empatie, să intrăm în papucii interlocutorului.
  • Nu mai e win win, ci survive survive.
  • Suntem toți parteneri: Daniel mi-e coleg in HoReCa, Omer la bancă, Fulga la Immofinanz, Marius cu mobilitatea…
  • Dacă medicii salvează sănătatea, antreprenorii salvează economia.
  • Beneficii de a fi multinațională: knowhow din alte piețe, dar e important timingul și adaptabilitatea, trebuie să vezi dacă e momentul și cum să le aplici.
  • Sunt mândru de echipa mea: să deschizi locații în plină pandemie, vine cu multe provocări, dar și cu mândria că dacă reușim acum, vom reuși orcând.
  • Mai mult ca niciodată, contează parteneriatele, empatia… dacă nu găsim dialog cu partenerii, nu are rost să deschidem. E important să fie sustenabil ceea ce facem, nu vrem să punem în dificultate furnizori, clienți, etc.
  • Ce perioadă urmează? Sprint, maraton?… Sprintul a trecut, urmează maratonul, trebuie să fim foarte atenți cu cine ne aliem, e o cursă lungă și grea.
  • Ca modele în perioada asta… Chiar dacă citesc resurse reputabile, Harvard, McKinsey… cea mai bună inspirație sunt cei de lângă tine, Omer Tetik, Adi Hădean… oameni care să te inspire și să găsești oportunitatea de a inova.
  • Perioada asta ne obligă să fim mai buni.
  • Personal, îmi e dor de ieșit la restaurant, la un fotbal…

 

Cristian Covaciu, IPEC – Ca să fii în pas cu tehnologia, trebuie să fii cel care o dezvoltă.

  • Inovăm constant, vrem să fim competitivi, relevanți.
  • Avem un laborator de cercetare de jumătate de milion de euro, nu e obișnuit pentru o companie de ceramică să aibă un asemenea laborator. Testăm 300-400 de rețete anual.
  • Inovăm în proces, randamentele cresc cu 30%. Contează fiecare secundă, fiecare gram contează. La 50 de milioane de farfurii anual, câteva grame pot însemna pierderi de sute de mii de euro.
  • Vrem să renunțăm la combustibili fosili, să folosim hidrogen, pe care să îl producem singuri cu energie solară.
  • Avem un site unde poți să îți configurezi produsul, farfuria după model, culoare, decor.
  • Ca să fii în pas cu tehnologia, trebuie să fii cel care o dezvoltă.
  • O resursă inepuizabilă de inspirație sunt vizitele în alte industrii. De exemplu, noi avem roboții cu care șlefuim farfuriile. Unul dintre prietenii mei avea nevoie de această tehnologie pentru a șlefui scaune. Invers, ei au o tehnologie de absorbție a prafului și considerăm că e mai eficientă decât a noastră. Implementare ei ne ajută să reducem consumul de energie cu 30-40%.
  • Vom începe să tipărim pe suprafețe verticale, pe suprafețe orizontale am tipărit cele mai mari volume din Europe, poate chiar din lume, anul trecut.
  • Avem un proiect să tipărim pe farfuriile deja existente, să le dăm o nouă viață. Dacă ai o farfurie de care te-ai plictisit, o poți aduce la IPEC și vei avea o nouă farfurie cu o nouă viață (proiect împreună cu IKEA).
  • Dezvoltăm rețete pentru represare, pentru ca 50% din materia primă să fie materie reciclată.
  • Most is still to be done – de aici apetitul pentru inovație, punem întrebări în toate procesele.

 

Șerban Alexandrescu, Headvertising – Ceea ce faci la foame acută, rămâne. Dacă ești flămând acum, rămâi un fomist precar pe termen lung.

  • Înainte să înjurăm tot ce ni se întâmplă, să considerăm ceea ce trăim acum ca o pauză, în care să reconsiderăm ceea ce facem, dacă facem bine.
  • Există oportunități, pe termen scurt este vorba despre resursele umane. Discursul prevalent din ultima vreme era că nu avem oameni. Acum începe o bună fereastră de transferuri. Putem să accesăm resurse care înainte nu erau disponibile, accesibile. Lăsând la o parte latura cinică (oamenii sunt dați afară), oamenii își iau în considerare relația cu angajatorul, sunt clintibili.
  • De ce ajută să treci prin crize? Pentru că înveți din ele. În 2010 eram uimit de extinderea Mega Image, care cumpărau când toți închideau. Același lucru e acum valabil pentru resursele umane.
  • Inovația: ești presat să explorezi, dar ești și liber să explorezi. E un climat bun pentru eliberarea de frică de explorare, e momentul să contești toate ortodoxiile din domeniul tău.
  • Chiar și numai procedurile dacă sunt updatate… chiar și în condițiile din ultima vreme, oamenii din companiile mari se țin de proceduri, le e greu să renunțe… și e greu să funcționeze bine.
  • Big sucker punch – tocmai am primit un masiv pumn în stomac de la această criză.
  • Pe termen scurt, cel mai important e să ai grijă de prețuri. Foamea e mare acum, deci vei fi tentat să-ți dai chiloții jos, pe românește. Trebuie să te gândești de 180.000 de ori înainte să o faci. Ceea ce faci la foame acută, rămâne. Dacă ești flămând acum, rămâi un fomist precar pe termen lung. Și chiar dacă facem asta, trebuie să marcăm că este ceva punctual.
  • Trebuie să îți aperi marjele! Iar în momente de crize, să trăiești din osânză, din rezerve. Pe care, dacă ai marje amărâte, nu le vei avea.
  • Noul normal este vreme urâtă tot timpul. Este nevoie de coalizare și cooperare în interiorul industriei. Crizuța perpertuă te ajută să rămâi să colaborezi. Nu poți fi singurul pește sănătos într-un acvariu otrăvit.
  • Trebuie să schimbăm perspectiva între “tu și clienții tăi” în “tu și competitorii tăi”.

 

Teofil Mureșan, E-Infra – Sportul care poate fi comparat cu businessul este atletismul.

  • Paralelă între sport și business: competiție, pregătire, învinși și învingători, ce se întâmplă în sport poate să ne inspire mult în business.
  • Sportul care poate fi comparat cu businessul este atletismul, când nu ai timp sa privești în tribune. Acum trecem printr-o perioadă în care avem timp să privim în jur.
  • La E-Infra, am adus oameni profesioniști, pregătiți, care să ne ducă către a deveni o multinațională.
  • Sănătatea angajaților este foarte importantă, dar și a companiei, cashflow-ul.
  • Avem 3 zile pe săptămână în care facem meetinguri cu echipa.
  • Investitorii în infrastructură trebuie să facă parteneriate publice-private, să se poată baza pe concesiuni (cum facem noi la Netcity, la Nova). Ar trebui un cadru legal mai extins, uniformitate în abordare.
  • În această perioadă, m-am bucurat de oportunitatea de a sta cu familia, am descoperit Teams (și oamenii, și aplicația), hainele lejere, timp de analiză și reflexie.
  • Orice criză trece, va trece și asta, trebuie să fim adaptați, fiecare în domeniile în care lucrăm.

 

Marius Stefan, Autonom – Nu contează ce se întâmplă în jurul nostru, ci modul în care reacționăm.

  • Azi e ziua Europei, la mulți ani tuturor!
  • Acum, trebuie să te întrebi: care sunt acele lucruri fundamentale pentru mine, pentru noi?
  • Nu contează ce alegeți, dar faceți!
  • Noi, ca oameni, avem o toleranță scăzută la incertitudine. Încercăm să încadrăm ceea ce va fi, în ceea ce știm. Doar că nu prea știm! Ceea ce știm că rămâne sunt valorile, principiile.
  • În ceea ce privește principiile corporatiste: să revenim la lucrurile de bază, la lucrul în echipă. Înainte de fiecare ședință, faceți 3 minute de liniște (meditație, sau doar liniște). Sau începeți cu un icebreaker: când a fost ultima dată când ai râs cu lacrimi? Sau cum ar fi un update personal, să povestească fiecare un minut ce a mai făcut pe plan personal, cu familia. Să creezi conexiune umană cu echipa. Încredere și respect. Avem interese comune, dar este ok să gândim diferit.
  • Noi punem periodic oamenilor întrebarea: ce ai schimba la tine / la job? Primim peste 1000 de răspunsuri, aplicăm 200 de schimbări mici.
  • Trebuie să vă întrebați: la ce ne pricepem, ce facem noi cel mai bine? Întrebarea pe care să o puneți în echipă: care sunt lucrurile de care suntem mândri, în echipa asta? Așa scoți valorile la lumină, ceea ce te face special.
  • Bunul simț nu poate fi învățat. Noi ne dorim să fim înconjurați de oameni cu bun simț. Chiar am pus în primul anunț de agajare: căutăm om cu bun simt și cu simțul umorului. Cum măsori să aibă bun simț? Te uiți la el să nu fie șmecher. Restul se învață, nu toți trebuie să știe nu știu ce cod sau formule financiare.
  • Pentru oricine face angajări: nu vă uitați după ce știe omul, ci după atitudini, după comportamente, bunul simț, care nu se învață.
  • De ce simțul umorului: dacă tot suntem împreună 8-10 ore pe zi, de ce nu am alege să avem oameni faini lângă noi? Adaptează-ți procesul de recrutare, să fii alături de oameni veseli, pozitivi.
  • E ok să schimbi seara decizia pe care ai luat-o dimineață, trebuie să fim adaptabili și flexibili.
  • Cum ne pregătim pentru o perioada mai grea? Nu știi când va veni, și nici amplitudinea. Așa că am construit două lucruri:
    • 1. O organizație adaptabilă și flexbilă, lucrăm în echipe mici, cu sisteme adaptabile.
    • 2. Cash și acces la cash.
  • Ca să creezi o organizație rezilientă, anti-fragilă, nu ai nevoie de birocrație. Acolo sunt probleme, cu regulile foarte clare și stricte. Dacă trebuie să iei o decizie, ia-o, chiar dacă revii asupra ei.
  • Există foarte multă frică, la nivel individual. În perioada asta, the leader is the message. Nu contează detaliile planului, trebuie să aveți un plan, să recunoașteți ce nu știți, dar trebuie să fiți în control și să arătați asta.
  • Când ne-am dat seama de seriozitatea situației în care ne aflăm, am stat 2.5 ore pe grupul intern de Facebook, și am răspuns la întrebările oamenilor. De altfel, toate ședințele de management sunt transmise live pe Facebook, și toți oamenii noștri pot să știe în orice moment ce decizii se iau, ce se întâmplă.
  • Empatie, în perioada asta, avem nevoie de empatie pentru cei mai puțin norocoși decât noi. E cea mai importantă calitate pe care vrei să o ai în echipă, iar ea se poate cultiva.
  • 25% din clienții noștri ne-au cerut ajutorul, la leasing operațional.
  • Revin mereu la principiile lui Dale Carnegie: Secretele Succesului – Cum să câștigi prieteni și să influențezi oameni. Nu spune aproape nimic de business, ci un mod de a interacționa cu oamenii din jurul nostru. De exemplu: avem două urechi și o gură, să le folosim în aceeași proporție. Să îi punem în lumină favorabilă pe cei din jur. Să lauzi în public și să critici în particular.
  • Jim Collins, Stockdale Paradox. Prizonieri de război, cine a ieșit de acolo au fost cei care aveau mentalitatea potrivită, nu optimiștii. Cei care erau rezilienți: nu știm când ieșim, dar let’s make the most of it.
  • Nu contează ce se întâmplă în jurul nostru, pentru că nu putem controla, ci modul în care reacționăm. Putem influența doar ceea ce facem noi și oamenii din jurul nostru. Acțiunea este cea care va conduce la dezvoltare.

În loc de concluzie…

Ce am reținut, și a reieșit din absolut toate discursurile, este că nu e cazul să ne plângem de milă. Trebuie să ne suflecăm mânecile, și să trecem la acțiune.

Așa cum a zis Dan Isai: cum medicii salvează sănătatea, antreprenorii salvează economia. Și să vedem oportunitățile, precum faptul că nu mai există o criză a forței de muncă, așa cum sublinia Șerban Alexandrescu. Să pivotăm, dacă vrem să mergem mai departe, așa cum zicea Radu Georgescu. Să nu uităm să avem grijă de noi, să ne respectăm rutinele, așa cum a spus Ion Sturza. Să creăm parteneriate în industriile în care lucrăm, și să schimbăm paradigma din “noi și clienții noștri” în “noi și competitorii noștri”.

Pe scurt, să muncim mult mai mult decât până acum, așa cum au spus că fac în această perioadă Radu Georgescu și Fulga Dinu (probabil e valabil și pentru ceilalți, chiar dacă nu au spus-o cu subiect și predicat).

Pentru noi, la MKOR, cu siguranță este valabil: muncim mai mult ca niciodată, dar o facem cu bucurie și entuziasm. Muncim pentru a ieși mai puternici din această perioadă, ceea ce vă dorim și vouă!

Haideți să continuăm discuția:

Cum se simte această perioadă pentru fiecare dintre voi? Ce măsuri veți lua, după 15 mai, pentru a vă continua activitatea? Care dintre ideile de mai sus vi se par de reținut pe termen lung, în afacerile voastre?