Studiile de notorietate de brand tracking sunt instrumente esențiale pentru afaceri și profesioniștii din domeniul marketingului, deoarece furnizează date și informații importante pentru luarea de decizii de business într-un mod care corespunde cu realitatea din piață.

Am mai scris despre acest tip de cercetare de piață, despre de ce ai nevoie de măsurarea notorietății brandului ca să-ți crești afacerea și despre cum să faci brand tracking să dezvolți campanii mai eficiente.

Dacă lucrezi în domeniile banking, pharma, retail, servicii medicale, trebuie să știi că brand tracking-ul te poate ajuta:

  1. Să evaluezi și să monitorizezi performanța brandului tău pentru că aceste studii urmăresc gradul de recunoaștere a brandului în rândul consumatorilor, precum și loialitatea și atitudinea generală față de brand.Este extrem de important să înțelegi cum este perceput brandul tău, ce trebuie îmbunătățit sau consolidat pentru a dezvolta strategii de comunicare și de branding de impact.Prin înțelegerea profundă a modului în care publicul percepe brandul tău, poți ajusta mesajele și comunicarea pentru a atrage și a reține consumatorii, având în vedere o alocare a resurselor financiare și a eforturilor de marketing în mod eficient.În final, studiile de brand tracking te ajută atât să economisești bani, cât și să obții profit mai mare.
  1. Să identifici nevoile și preferințele consumatorilor prin identificarea atributelor sau caracteristicilor care sunt asociate cu brandul tău în mintea consumatorilor.Acest lucru te ajută să înțelegi ce trăsături sunt cele mai puternice pentru brandul tău și cum să te diferențiezi de concurență.De asemenea, prin monitorizarea evoluției percepției brandului în timp, poți observa schimbările în preferințele și comportamentul consumatorilor și să te adaptezi la aceste tendințe.
  1. Să te poziționezi pe piață și să te diferențiezi față de concurență pentru că studiile de notorietate permit compararea performanței brandului tău cu cea a concurenței.Iar ca urmare a rezultatelor obținute prin intermediul studiului, poți dezvolta strategii pentru a-ți poziționa brandul mai eficient pe piață și pentru a te diferenția de concurență.

brand-tracking-diferentiere

Pe baza raportului de brand tracking pe care îl primești de la MKOR, poți face ajustări privind produsele / serviciile oferite și experiența cumpărare și utilizare a acestora de către consumatori brandului tău.

În felul acesta vei putea satisface mai bine nevoile și preferințele lor, crescând cifra de afaceri a businessului, bazându-te pe date relevante.

Acest tip de studii reprezintă o investiție valoroasă în dezvoltarea sau consolidarea brandului tău și în creșterea performanței afacerii.

Planificarea studiului de brand tracking

Înainte de a începe o cercetare de notorietate de brand, pentru echipa MKOR este important să înțelegem îndeaproape care sunt provocările și ce urmărește compania ta să obțină ca rezultate.

obiectivele-cercetarii-brand

În acest mod putem planifica întregul proces de colectare și analiză de date, astfel încât rezultatele obținute să te ajute să iei decizii informate pentru afacerea ta sau pentru compania în care lucrezi.

Primul pas în planificarea unei cercetări de notorietate a brandului tău este să stabilești obiectivele cercetării.

  • Ce vrei să afli prin intermediul acesteia?
  • Dorințele și nevoile clienților tăi?
  • Gradul de notorietate al brandului tău pe piață?
  • Feedback-ul clienților referitor la produsele tale sau serviciile oferite?

Aici conlucrăm îndeaproape pentru că obiectivele tale se vor răsfrânge asupra întrebărilor adresate respondenților și a metodelor de cercetare utilizate.

Este important să stabilești aceste obiective înainte de a începe cercetarea și, mai ales, să te asiguri că acestea sunt relevante pentru strategia ta de business.

Apoi, după ce ai stabilit obiectivele pe care le ai de la acest studiu de notorietate, următorul pas este să le formulăm într-un mod în care chiar să putem să le atingem prin rezultatele furnizate la finalul cercetării noastre.

Așadar, următorul pas este să stabilim metodele de cercetare.

Există două tipuri de cercetare: cercetare calitativă și cercetare cantitativă.

Cercetarea calitativă implică intervievarea unui număr mic de persoane și obținerea unor feedback-uri detaliate, spre deosebire de cercetarea cantitativă, care implică intervievarea unui număr mare de persoane, dar obținerea unor feedback-uri mai generale.

Acestea pot fi combinate astfel:

  • Vom realiza interviuri personale sau focus grupuri mai restrânse pentru analiza calitativă care ne ajută în dezvoltarea unor întrebări mai specifice și mai relevante pentru obiectivele majore de cercetare.
  • Vom face mystery-shopping pentru a strânge date din locațiile clienților.
  • Vom realiza un sondaj pe un eșantion reprezentativ, segmentat în funcție de anumite criterii precum: vârstă, regiune, obiceiuri de consum și altele.

monitorizeaza-notorietarea-brandului

Selectarea eșantionului și colectarea datelor

Odată ce cercetarea a fost planificată și designul acesteia a fost finalizat, următorul pas este selectarea eșantionului și colectarea datelor.

Alegerea eșantionului reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte ale cercetării, deoarece rezultatele cercetării depind în mare măsură de calitatea acestuia.

Există două tipuri principale de eșantionare utilizate în cercetarea de notorietate brand:

  • eșantionarea aleatorie și
  • eșantionarea nealeatorie.

Eșantionarea aleatorie implică selectarea unui grup de subiecți în mod aleatoriu din panelul nostru, în timp ce eșantionarea nealeatorie implică selectarea subiecților pe baza caracteristicilor precum vârsta, sexul sau alte criterii.

De exemplu, dacă analizăm percepția asupra serviciilor oferite de o companie de închirieri auto, participanții la sondaj trebuie atât să dețină permis de conducere, cât și să fi închiriat cel puțin o dată un autoturism în ultimul an. (chiar ne-a făcut plăcere să lucrăm pentru AVIS la studierea marketului de car rentals – obiceiurilor de consum ale utilizatorilor de mașini închiriate)

După cum am scris mai sus, la MKOR metodele de colectare a datelor pentru cercetările de notorietate brand includ: interviurile personale (telefonice sau față în față), focus grupurile și sondajele online.

Colectarea datelor poate fi un proces dificil și consumator de timp, de aceea este important să se utilizeze tehnologii moderne, cum ar fi instrumente de cercetare online sau software de colectare și analiză a datelor, pentru a face procesul mai eficient și mai precis.

La MKOR toate datele sunt colectate într-un mod standardizat, astfel încât să se poată face comparații între diferite eșantioane și cercetări.

În acest fel, dacă se alege repetarea studiului cu o anumită regularitate (de obicei anuală sau după anumite campanii de marketing), rezultatele vor putea fi comparate cu cele precedente pentru a se observa evoluția notorietății brandului în timp.

analiza-brand-tracking

Analiza datelor și interpretarea rezultatelor studiilor de brand tracking

După ce datele au fost colectate, le analizăm și le interpretăm cu maximă atenție pentru a evidenția informații valoroase despre notorietatea brandului și poziționarea acestuia pe piață.

Există mai multe metode de analiză a datelor, iar alegerea uneia depinde de obiectivele cercetării și de tipul datelor colectate. În general, analiza datelor poate fi realizată utilizând tehnici de analiză cantitativă sau calitativă.

Analiza cantitativă implică utilizarea unor metode statistice și matematice pentru a analiza datele numerice și pentru a identifica tendințele și modelele din setul de date.

Această metodă este folosită în special în studiile de brand notoriety pentru a evalua nivelul de recunoaștere al brandului și pentru a compara poziționarea acestuia cu competitorii săi.

Prin intermediul acestui tip de studiu poți afla tendințe de consum ca să-ți definești avatarul de client și strategii complete de marketing bazate pe date acționabile din piață.

Pe de altă parte, analiza calitativă implică evaluarea datelor non-numerice, cum ar fi feedback-ul clienților, interviurile sau observațiile.

Această metodă este folosită pentru a obține o înțelegere mai profundă a percepțiilor și opiniilor clienților cu privire la brand și pentru a identifica punctele lor forte și slabe.

Interpretarea rezultatelor este la fel de importantă ca și analiza datelor.

Prezentăm rezultatele cercetării în rapoarte ușor de parcurs și de înțeles, astfel încât să le poți utiliza pentru a dezvolta strategii de afaceri și de marketing cu impact.

monitorizeaza-notorietarea-brandului
Alex Cimpoca, CTO & Digital Genie la MKOR, prezenta rezultatele unei cercetări

Prezentarea și comunicarea rezultatelor studiului de brand tracking

După finalizarea analizei datelor, următorul pas este să realizăm prezentarea și comunicarea rezultatelor studiului.

Ne place să creăm rapoarte de analiză cât mai concise, în care să prezentăm informațiile extrase în urma studiului într-un format ușor de înțeles și care să poate genera acțiuni clare de marketing sau de business.

Îți vom prezenta un raport scris și putem organiza in-house sau la sediul companiei tale o prezentare mai detaliată pentru a putea gândi și alte studii pe care să le realizăm împreună.

În general, prezentarea noastră cuprinde următoarele informații:

  • Contextul și obiectivele studiului
  • Metodologia utilizată în cercetare
  • Eșantionul de respondenți și demografia acestora
  • Principalele descoperiri ale cercetării, inclusiv punctele forte și punctele slabe ale brandului
  • Recomandări pentru îmbunătățirea notorietății brandului și consolidarea relației cu clienții

Iar dacă vrei un studiu ongoing prin care să-ți poți analiza evoluția și performanța brandului, și să poți să îmbunătățești continu businessul, ne poți contacta pentru a primi o ofertă aici 🙂

Rapoartele MKOR sunt creative, includ grafice, diagrame și alte elemente vizuale pentru a face informațiile mai ușor de înțeles și de reținut.

De asemenea, explicațiile care însoțesc graficele sunt on point, clare, specifice, dar suficient de detaliate pentru le putea transforma în pași acționabili pentru următoarele măsuri de marketing și strategie de business. Mai mult decât atât, practica noastră la MKOR, este să trimitem o minută de follow-up care cuprinde direcții viitoare de acțiune.

În final, trebuie să știi că beneficiile studiilor de brand tracking sunt multiple și pot avea un impact semnificativ asupra business-ului în care lucrezi:

  • Îți oferă o înțelegere mai bună a notorietății brandului tău în rândul consumatorilor tăi și îți permite să identifici punctele tale forte și slabe.
  • Te ajută să-ți înțelegi consumatorilor tăi și să adaptezi strategia de marketing în funcție de preferințele și nevoile acestora.
  • Îți oferă o imagine clară a poziționării tale față de concurenții tăi și îți permite să ajustezi strategia de marketing pentru a te diferenția și a atrage mai mulți clienți.
  • Îți permit să ajustezi prețurile și să îmbunătățești oferta ta de produse sau servicii pentru a satisface mai bine nevoile consumatorilor.
  • Îți oferă date concrete și obiective pentru a lua decizii mai bune de afaceri și pentru a-ți justifica investițiile în marketing.
  • Te ajută să-ți definești o strategie de business eficientă, bazată pe datele consumatorilor tăi, cât și ai competiției.

Dacă vrei o cercetare de brand notoriety completă și profesională pentru compania ta, poți face un studiu intern sau să angajezi o agenție specializată în realizarea de cercetări de piață.

Evident, colaborarea cu o firmă externă specializată poate fi mai costisitoare decât un studiu intern, dar îți poate oferi o cercetare detaliată și riguroasă. De asemenea, în acest mod te poți asigura că ai acces la cele mai bune tehnologii și abordări în domeniu, aplicate de experții din echipa noastră.

Așadar, dacă te-am convins că MKOR te poate ajuta în dezvoltarea afacerii tale prin măsurarea și analizarea notorietății brandului tău, trimite-ne un mesaj din pagina de contact.


cercetare-de-notorietare-brand