Studiul pe care MKOR l-a efectuat asupra IMM-urilor din România arată că existența unei strategii de marketing este încă rar întâlnită.

O altă observație a studiului este corelația între o cotă de piață mai ridicată și companiile care și-au planificat acțiunile de marketing pe o durată de cel puțin 6 luni.

Studiul a fost efectuat asupra unui număr de 150 de IMM-uri din România, în perioada august-sepembrie 2013. Acesta arată că doar 39% dintre IMM-urile din România și-au definit o strategie de marketing completă, pe minim 6 luni sau chiar pe un an. Restul, de aproape două treimi, nu și-au făcut planificarea acțiunilor de marketing, luând deciziile “din mers”.

Legătura cu cota de piață

Corelarea între aceste cifre și cotele de piață, duce la observația conform căreia companiile cu o strategie de marketing pentru cel puțin 6 luni predomină intervalul cotelor de peste 10% (cu până la 25% din piață).

În același timp, firmele care nu și-au planificat deloc acțiunile de marketing au cote de piață de maxim 5%. Chiar dacă aceste cifre pot fi coincidențe, ele pot fi luate în considerare și ca un semnal pentru companiile în care care deciziile nu sunt planificate.

Luarea deciziilor

Pentru luarea deciziilor, cei mai importanți factori luați în considerare sunt cei de ordin financiar, cu o pondere de aproximativ 15.5% din total: costurile unei acțiuni, urmat îndeaproape de rentabilitatea pe care aceasta o oferă.

Managementul superior acordă doar locul 4 clienților companiei atunci când hotărăsc acțiunile de marketing (14%), însă numai după ce analizează evoluția pieței (15%).

Competitorii sunt luați în considerare ultimii, dintre factorii supuși atenției în această cercetare.

Cercetarea de piață

Un procent de 61% dintre IMM-urile respondente utilizează cercetarea de piață ca sursă de informații pentru luarea deciziilor. Dintre acestea, doar 15% efectuează studii asupra consumatorilor o dată la 3 luni și 5% asupra competitorilor.

Cele mai multe dintre companii efectuează o dată pe an studii de piață (42% asupra consumatorilor și 38% asupra concurenței) sau o dată la șase luni (26% asupra consumatorilor și 40% asupra concurenței).

Managerii care iau decizii fără a se baza pe cercetări de piață afirmă că nu fac acest lucru deoarece nu consideră necesar, nu au buget sau nu îi interesează.

Competiția

Cel mai adesea, companiile își analizează competitorii urmărind campaniile sau activitățile de marketing pe care aceștia le implementează on și offline (48%) sau prin observație, pur și simplu (26%).

Printre cele mai puțin preferate sunt metodele de analiză “pe teren”: vizitele la locație (24%), interviuri cu clienții competitorilor (7.5%) și interviurile cu angajații acestora (6%).

Strategie si cota de piata

Concluzie

Chiar dacă marketing-ul este știința și arta satisfacerii consumatorilor, piața din România este încă destul de departe de a atinge acest ideal. Există încă multe companii care pun accentul asupra costurilor mai mult decât asupra preferințelor clienților lor.


MKOR Consulting este o firmă de consultață și cercetare de marketing, înființată la începutul anului 2013.

Rezultatele prezentate fac parte din Cercetarea De Marketing în IMM-urile din România 2013, efectuată de MKOR Consulting în perioada august-septembrie 2013 asupra unui număr de 150 de IMM-uri din România.

Pentru detalii suplimentare privind rezultatele acestei cercetări, vă rugăm să ne contactați pe adresa strategie@mkor.ro, în atenția Corinei Buzatu (Consultant, Fondator) sau la telefon +4 0728 853 359.