Cele mai multe companii nu au un departament pentru Market Intelligence (înțelegerea pieței) și, în mod nesurprinzător, cele mai multe afaceri noi pier. Cele care totuși reușesc, folosesc probabil câte ceva din acest domeniu – poate chiar fără a ști.

Un antreprenor găsește o nouă oportunitate în piață, un competitor abandonează piața sau o nouă tehnologie schimbă întreg decorul de business: acestea sunt situații în care nu e greu să-ți dai seama cum să ai succes.

Totuși, cu cât o companie devine mai mare, cu atât este mai important să aibă oameni dedicați MI (market intelligence).

Microsoft poate crea un nou sistem de operare, pe care nimeni să nu-l vrea. Dar, datorită pieței PC enorme, a marjelor de profit ridicate și a bazei de clienți de care dispun, pot rămâne în afaceri și să-și revină.

Totuși, firmele care nu au milioane de cheltuit făcând treaba bine a doua oară, au nevoie de oameni care să cerceteze piața, să analizeze trendurile și să urmărească principalii competitori.

Definirea Market Intelligence (MI)

Market Intelligence (MI) este combinația între datele de marketing (Big Data) și analiza lor, pentru luarea unor bune decizii de business.

Funcții de bază incluse:

  • Cercetare de marketing (clienți și mediu de afaceri)
  • Analiza pieței (oportunități, trenduri și schimbări)
  • Analiza competiției (produse și strategie)
  • Raportare (impact și recomandări)

MI funcționează ca o bibliotecă: informația este culeasă din surse credibile, analizate și distribuite factorilor de decizie și către departamentele de vânzări ale organizațiilor.

Pentru a fi cât mai productiv, MI trebuie să se axeze atât pe nevoile pe termen scurt, cât și pe cele pe termen lung:

  • Focusul pe termen scurt răspunde schimbărilor din organizație sau oricăror alți factori ce pot impacta vânzările curente sau eforturilor de dezvoltare a unor produse noi. Acțiune necesară: analiză imediată și comunicare a potențialului impact
  • Focusul pe termen lung se axează pe schimbările viitoare și strategiile de produs, noi oportunități, schimbări în peisajul competitorilor sau la nivelul obiceiurilor de consum.

marketing intelligence

Implementarea MI

MI este un instrument extrem de puternic, care vă ajută în a vă conduce afacerea. Înainte de a utiliza un instrument de un asemenea potențial, este importantă o evaluare a resurselor companiei dvs.:

  • analiza SWOT
  • resursele ce pot fi alocate MI (oameni, buget, relația cu firme de consultanță în cercetare, training și know-how)
    nevoi pe termen scurt și lung (care e strategia pe care o abordați?)
  • angajamentul managementului de top în creșterea și susținerea acestei noi funcții
  • poziționarea companiei vis-a-vis de viziunea și valorile declarate

Pentru a crea o bibliotecă MI, este nevoie de instrumente de cercetare și facilități care să fie utilizate de angajații care vor face treaba.

De asemenea, trebuie investite fonduri în rapoarte de cercetare provenind de la firme specializate, în produse ale competiției (pentru a fi analizate) și cercetări de piață care să umple golurile rămase.

Beneficiile MI

MI începe să-și arate valoarea atunci când departamentele de Vânzări și Producție trimit regulat informații despre clienți și competitori, pentru a deveni parte a bibliotecii MI. Fiecare bucățică de informație ajută la crearea unei imagini de ansamblu pentru întreaga companie, ajutând la înțelegerea pieței, a clienților și a competitorilor.

Analizele care target-ează întrebări legate de motivele pentru care au fost luate anumite decizii și nu cele legate de ce s-a întâmplat, sunt de dorit. Acestea vor ajuta top managementul să înțeleagă mai bine motivațiile clienților și pe cele ale competitorilor, dându-le oportunitatea de a reacționa în moduri care au impact asupra cifrelor de afaceri.

Departamentul de MI (la fel ca un consultant extern) este obiectiv. Oamenii de aici se uită la piață sau la un anumit produs prin ochii clientului și vorbesc în numele acestuia. Ei judecă un produs al companiei, comparându-l cu cele ale competiției, punctând punctele forte și pe cele slabe.

De exemplu, este treaba departamentului MI să spună dacă un produs e “urât” sau nu se va vinde – ceea ce înseamnă că acest job nu trebuie acordat așa-zișilor “yes-man” sau celor care le spun mereu șefilor ce vor să audă…

Despre noi

MKOR Marketing Consulting este consultantul pe care vă puteți baza atunci când aveți nevoie de cercetări de piață sau consultanță legată de acestea. Cu zeci de cercetări efectuate de la înființare, avem experiența pentru a crea și conduce o cercetare de piață, precum și în interpretarea rezultatelor.

Fondatorul MKOR Marketing Consulting este Corina Buzatu, un specialist în marketing cu peste 8 ani experiență. Este studentă la MBA în cadrul Cotrugli Business School și absolventă a masteratului de Relații Publice din cadrul Universității Babeș Balyai Cluj. A lucrat cu companii mari și mici, dar cel mai mult îi plac start-up-urile, având la rândul său două: MKOR Consulting și Top Panouri Solare (singurul site de lead-generation în industria solară din România).

Pentru a ne contacta, vă rugăm folosiți pagina de Contact.