Tendințele în domeniul retail din România pentru următorii ani pot fi influențate de factori precum evoluția economiei, schimbările comportamentului consumatorilor și dezvoltarea tehnologiei. Pentru a rămâne competitivi, retailerii vor trebui să fie flexibili și să se adapteze la schimbările pieței și la preferințele consumatorilor.

Rezultatele acestui studiu sunt extrase din Consumer Trends.Live, primul studiu de piață live din România. Acest serviciu realizat de MKOR oferă acces la informații și tendințe în timp real ale consumatorilor, la nivel de piață.

Studiul Consumer Trends.Live este realizat lunar, pe eșantioane reprezentative la nivel național, pe criterii de gen, vârstă și regiune și monitorizează 7 industrii diferite, începând cu anul 2021:

  1. Fashion
  2. IT&C
  3. Îngrijire personală și cosmetice
  4. Industria DIY
  5. Electronice și Electrocasnice
  6. Bijuterii și ceasuri
  7. Mobilier și decorațiuni

În 2021 am aflat că peste jumătate dintre români își doresc o experiență digitală la cumpărături în viitor. În 2022 studiul nostru a arătat că aproape 9 din 10 consumatori (86%) interacționează cu tehnologii digitale la cumpărături. Și tot în 2022 am lansat raportul primului studiu de piață în timp real din piața de fashion din țară – Fashion Consumer Trends.Live.

Consumer Trends.Live analizează evoluția pieței de consum din România și oferă acces la obiceiurile de consum din România în orice moment doar cu un simplu click. Dacă activezi în retail, te invităm să soliciți un demo Consumer Trends.Live ca să vezi ce impact poate avea asupra companiei tale.

În 2023 am analizat pentru acest raport răspunsurile venite de la peste 5.000 de persoane, iar răspunsurile deschise au fost ca o avalanșă.

Astfel, am folosit inteligența artificială (AI) pentru a analiza răspunsurile deschise din cadrul studiului Consumer Trends.Live. Aici poți citi despre Impactul AI în cercetarea de marketing la MKOR, o altă experiență de utilizare a GPT-4, de data aceasta cu peste 22.000 de răspunsuri deschise.

Inspirându-ne din ideea de a folosi tehnologii emergente în cercetare, am creat un proces semi-automatizat prin care analizăm răspunsurile cu GPT-4. Această metodă de analiză a datelor cu ajutorul AI ne-a permis să procesăm și să categorisim răspunsurile într-un mod mult mai eficient și precis.

alex-cimpoca-avatar-cerc-34

Alex Cimpoca – Digital Genie la MKOR

Prezentarea Cercetării în Retail despre Magazinului Viitorului la Esomar Connect 2023

Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR, a prezentat rezultatele studiului Magazinul Viitorului din Perspectiva Consumatorilor la conferința ESOMAR Connect 2023.

Urmărește prezentarea și află mai multe despre așteptările consumatorilor și progresele tehnologice pe care le doresc aceștia în magazinul viitorului.

Care sunt cele mai importante tendințe globale din retail cu privire la magazinul viitorului

Magazinul viitorului este un concept din ce în ce mai discutat și anticipat în societatea modernă. Pe măsură ce tehnologia avansează, iar preferințele consumatorilor se schimbă, se conturează o viziune a ceea ce ar putea însemna cumpărăturile în viitor.

În acest context, oamenii își imaginează un mediu comercial inovator și adaptat la nevoile lor, bazat pe tehnologie și cu o grijă mai mare față de mediul înconjurător.

La nivel global se realizează numeroase astfel de studii care au ca scop analiza percepției consumatorilor.

Din perspectiva MKOR, tendințele globale se aplică doar parțial la nivelul economiei românești, iar un studiu adaptat particularităților românilor va fi mai relevant pentru jucătorii din retail din țara noastră.

magazinul-viitorului-1
Raport studiu MKOR: Magazinul Viitorului din perspectiva consumatorilor, 2023

Iată câteva predicții la nivel mondial privind magazinul viitorului:

  • Magazinul viitorului va integra realitatea virtuală și augmentată pentru a oferi experiențe de cumpărături cu totul diferite. Prin intermediul ochelarilor VR sau AR, clienții vor putea vizita magazine virtuale, încerca produse și vedea cum se potrivesc înainte de a le achiziționa.
  • Cu ajutorul inteligenței artificiale, magazinele vor putea anticipa preferințele clienților și vor oferi recomandări personalizate. Chatbot-urile și asistenții virtuali vor fi folosiți pentru a oferi ajutor în timp real și pentru a răspunde întrebărilor clienților.
  • Tehnologiile de plăți fără contact, cum ar fi plățile cu smartphone-ul sau prin intermediul unor cipuri implantabile, vor fi din ce în ce mai prevalente. Acest lucru va face cumpărăturile mult mai rapide și mai ușoare, eliminând nevoia de a sta la cozi.
  • Magazinele vor folosi tot mai mult roboți și sisteme automate pentru a gestiona stocurile, pentru a face curățenie și pentru a ajuta la servirea clienților. Aceasta va reduce costurile și va îmbunătăți eficiența.
  • Clienții vor acorda o importanță tot mai mare sustenabilității și responsabilității sociale. Magazinul viitorului va pune accent pe produsele ecologice și etice, iar clienții vor avea acces la informații detaliate despre proveniența și impactul produselor.
  • Magazinele fizice vor trebui să ofere experiențe memorabile pentru a atrage clienții. Acestea vor organiza evenimente, ateliere și expoziții care să îmbine cumpărăturile cu divertismentul.
  • Auto-checkout-ul și tehnologiile de plată automată vor deveni mai răspândite, eliminând nevoia de a avea casieri.
  • Granițele dintre cumpărăturile online și offline vor deveni tot mai fluide, oferind clienților opțiunea de a comanda online și de a ridica produsele din magazin sau de a le returna în magazin.

În România, există tendințe similare, dar în concordanță cu specificul poporului român.

Astfel, datele din research relevă o creștere de 30% pentru experiențe digitale și high-tech față de anul 2021.

raport-retail-experienta-cumparaturi
Experiența în Retail

63% dintre consumatori doresc o experiență plăcută de cumpărături

Principalele direcții evidențiate de studiul nostru arată că Magazinul Viitorului ar trebui să ofere o experiență de cumpărături fără probleme: un magazin din care să poți cumpăra orice care livrează rapid și este accesibil:

  • Ofertă diversificată – 16%;
  • Eficient ca timp – 16%;
  • Accesibil – 8%.

Am putea concluziona faptul că românii își doresc produse și servicii mai calitative într-un magazin care folosește tehnologia pentru a facilita accesul la aceste produse și servicii, precum și pentru a oferi o experiență de utilizare memorabilă. Accesibilitatea ca preț sau orientarea spre sustenabilitate nu se numără printre așteptările consumatorilor.

Conform studiului Consumer Trends.Live by MKOR, cei mai mulți consumatori își doresc totuși o experiență digitală în cadrul sesiunilor de cumpărături.

Astfel, Magazinul Viitorului ar trebui să includă tehnologii care să optimizeze procesul de cumpărare. Românii se așteaptă ca magazinul viitorului să fie:

  • digitalizat (24%)
  • inovativ din punctul de vedere al tehnologiei (22%)
  • online (17%)

Acces complet: Downloadează raportul "Magazinul Viitorului 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului

Doar 4% dintre români cred că magazinul viitorului se va baza pe Inteligența Artificială (AI)

raport-retail-inovativ-ai
Magazinul Inovativ, cu Inteligență Artificială

În 2023, consumatorii cred că Magazinul Viitorului se bazează pe Inteligența Artificială pentru a contribui la crearea unui mediu de cumpărare mai eficient, personalizat și interactiv, în care tehnologia este folosită pentru a îmbunătăți experiența clienților.

Utilizarea inteligenței artificiale va putea crea o experiență de cumpărare bazată pe asistență virtuală personalizată și cabină de probă virtuală.

Magazin online, cu cabină de probă virtuală, metode de plată diferite, inclusiv în rate, livrare rapidă și retur facil. – Femeie, 43 ani

În totalitate online, foarte rapid ca și livrare, cu multe centre fizice din care pot veni produsele, cu asistență oferită de inteligența artificială și posibilitatea de a vedea cum arată un produs în proiecție 3D când îl accesezi. – Femeie, 23 ani

Consider că trebuie să îmbine tradiționalul cu modernul, astfel vor exista case self și roboței care să așeze marfa pe raft, eventual și un roboțel unde dai comandă de ceea ce ai nevoie și el îți aduce, dar totodată unde găsim și consultanți care să ne dea sfaturi. – Femeie, 25 ani

63% dintre consumatori doresc o experiență high-tech în Magazinul Viitorului

Acest proces a suferit cea mai mare creștere față de anul 2021, cu 30% mai mult, oameni își doresc experiențe high-tech în magazinul viitorului.

future-store-hi-tech-experience

Din perspectiva consumatorilor români, Magazinul Viitorului se remarcă prin varietatea impresionantă de produse și servicii oferite, adaptate nevoilor și preferințelor fiecărui consumator.

Gamă variată de produse, platformă accesibilă, livrare la easybox, promoții (ex. livrare gratuită ocazional, tombole). – Femeie, 37 ani

Atât online, cât și offline, cu plată cash și card, politică de retur a produselor care se respectă. – Bărbat, 43 ani

Un drive pentru toate produsele. Să poți trece cu mașina prin magazin și să îți iei singur produsele, iar la casa să scanezi un cod QR pentru a plăti. – Bărbat, 33 ani

Designul pe care Magazinul Viitorului îl va adopta pune accent pe oferirea unei experiențe de cumpărături relaxantă și confortabilă, unde clienții se pot simți ca într-un spațiu primitor.

Curat și întreținut, cu aspect / tematică care îmbină metal, sticlă și plasticuri reciclabile. Spațios, dar fără a da impresia de gol. – Bărbat, 33 ani

Fără cozi, aranjat, plăcut. – Bărbat, 45 ani

Simplu și organizat pe cât mai multe subcategorii, pentru a găsi mai ușor un produs.  – Bărbat, 54 ani

Acest aspect se poate datora faptului că orientarea spre experiențe plăcute este prevalentă la mai mult de 6 persoane din 10.

Totuși, 8% dintre consumatori doresc prețuri accesibile în Magazinul Viitorului, 5% pun accent pe raportul calitate – preț, 1% își doresc promoții, respectiv 3% doresc o experiență sustenabilă.

Sustenabilitate, ambalaje reciclabile, produse ecologice / bio

Experiența sustenabilă se numără printre caracteristicile pe care respondenții își doresc să le regăsească în Magazinului Viitorului, reprezentând un angajament în direcția unui viitor ecologic și responsabil. Totuși, procentul de 3% este mic.

Putem estima că orientarea aceasta este în procent atât de mic din cauza faptului că produsele mai sustenabile sunt mai scumpe, că oamenii nu au încredere în trasabilitatea produselor (dacă sunt într-adevăr bio, ecologice sau mai prietenoase cu mediul) și, de asemenea, nu există încă în România o practică bine pusă la punct pentru reciclare și reutilizare.

Cu produse care nu dăunează mediului, cu zero ambalaje din plastic, doar cu ambalaje reciclabile și reutilizabile, cu produse care au procese de producție sustenabile. – Femeie, 45 ani

 

Magazin online, produse etice, sustenabilitate, locally sourced atunci când este posibil, fără ambalaje inutile / plastic, cu feature de reciclare sau preluare a produselor la finalul vieții lor. – Femeie, 26 ani

Atenție sporită pentru online

Shoppingul online este o metodă tot mai căutată de consumatori pentru cumpărături.

Pentru a avea o rată de conversie crescută, retailerii trebuie să răspundă preferințelor și nevoilor consumatorilor.

Principalele caracteristici pe care clienții le caută într-un magazin sunt:

  • produse de calitate
  • oferte speciale
  • existența unei experiențe pozitive în cadrul sesiunilor de cumpărături

Cumpărăturile online au înregistrat o creștere semnificativă în ultimii ani și se așteaptă ca această tendință să continue. Retailerii din România vor trebui să dezvolte și să îmbunătățească platformele lor online, să ofere experiențe de cumpărare mai bune și să se adapteze la preferințele consumatorilor pentru cumpărături online.

Acces complet: Downloadează raportul "Magazinul Viitorului 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului

Companiile din retail vor trebui să ofere experiențe de cumpărare personalizate și atractive, inclusiv recomandări bine gândite de produse.

De asemenea, consumatorii se așteaptă să poată interacționa cu un retailer în mai multe moduri, inclusiv online, în magazin și prin intermediul rețelelor sociale. Retailerii vor utiliza aceste canale pentru a oferi o experiență de interacțiune integrată.

magazinul-viitorului-7
Descarcă raportul Magazinul Viitorului pentru a afla ce își doresc consumatorii

Un alt aspect foarte important, în contextul creșterii cumpărăturilor online, logistica și serviciile de livrare vor deveni din ce în ce mai importante. Retailerii vor căuta să optimizeze procesele de livrare și să ofere opțiuni mai rapide și mai convenabile pentru clienți.

Aceste tendințe pot evolua și se pot combina în moduri diferite, dar oferă o perspectivă destul de realistă asupra direcției în care se îndreaptă industria retail din România.

 

Informații despre studiu

Mărimea eșantionului: N 2023 = 5,057 | 2021 = 4,572 | 2019 = 1100 | 2017 = 1100
Caracteristicile eșantionului: reprezentativ la nivel național după gen, vârstă și distribuție geografică
Target: populație generală, 18-65 de ani
Format: sondaj de opinie (CAWI)
Instrument de cercetare: chestionar
Abordare: online, prin Panelul MKOR
Perioadă: Jan 2023 – Aug 2023 | Mar 2021 | Oct 2019 | Oct 2017