În cadrul studiului de Business Sentiment am obținut informații direct de la decidenții din IMM-urile românești despre prioritățile și impactul soluțiilor de digitalizare folosite.

În era digitală în care trăim, tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important în afaceri indiferent de industrie sau dimensiunea companiei. Integrarea de soluții digitale în business a fost accelerată în ultimii ani de evenimente inedite apărute în plan global, precum pandemia de coronavirus sau conflictul din Ucraina.

Astfel, digitalizarea afacerilor a devenit esențială pentru a rămâne competitiv pe piață și pentru a îmbunătăți eficiența și productivitatea companiilor.

Cu toate acestea, optimizarea digitală întâmpină încă unele provocări în România, mai ales în cazul IMM-urilor.

În acest context, ne-am propus să înțelegem care este abordarea business-urilor mici și mijlocii privind tehnologia. Studiul “Digitalizarea în IMM-urile din România” a fost realizat în parteneriat cu Senior Software, la finalul anului 2022.

Iată care sunt aspectele cheie pe care le-am aflat:

  • Peste jumătate dintre IMM-uri măsoară impactul digitalizării, iar pentru un sfert dintre companii impactul estimat depășește 30% din cifra de afaceri
  • Cele mai căutate soluții vizează eficiența operațională și managementul datelor
  • Abordarea strategică, investițiile bine direcționate și expertiza asigură succesul inițiativelor de digitalizare

cover-studiu-digitalizare-companii-romania

Accesează gratuit studiul Digitalizarea IMM-urilor din România 2023 pentru rezultatele complete

IMM-urile românești pe ultimul loc în UE la digitalizare

Conform celui mai recent raport DESI, există un decalaj semnificativ între România și țările din Uniunea Europeană privind nivelul de digitalizare al companiilor mici și mijlocii.

Astfel, doar 2 din 10 IMM-uri românești au un nivel de bază de intensitate digitală, în timp ce media europeană este de 56%.

Posibile bariere în integrarea tehnologiilor digitale la nivel organizațional țin de disponibilitatea unor resurse cheie.

Potrivit experților intervievați într-un studiu similar în 2021, resursele umane și cele financiare sunt cele mai relevante în procesul de optimizare digitală.

Există totuși un interes în creștere al IMM-urilor românești pentru soluțiile digitale, potrivit statisticilor platformei Softlead.

În 2022, mai mult de jumătate dintre companiile care au căutat soluții software în au avut o cifră de afaceri sub 500.000 euro

 

Peste jumătate dintre IMM-urile care folosesc soluții de digitalizare monitorizează impactul

Companiile mici și mijlocii din România care au integrat tehnologii digitale în business-ul lor au o abordare diferită privind evaluarea investițiilor.

Studiul de Business Sentiment a arătat că 57% dintre IMM-urile participante măsoară impactul digitalizării în cifra de afaceri. Acest procent este chiar mai mare în cazul companiilor mijlocii, de 66%.

digitalizare-imm-2023
Grafic Impactul Digitalizării în IMM-urile din România

În ceea ce privește amortizarea investiției, impactul digitalizării în cifra de afaceri este de regulă sub 20%. Pentru un sfert dintre companii impactul estimat depășește 30% din cifra de afaceri.

 

Pilonii cheie pentru succes: strategia, investițiile și expertiza

Majoritatea decidenților intervievați consideră în implementarea cu succes a inițiativelor de digitalizare contează:

  • Abordarea strategică
  • Resursele financiare
  • Expertiza digitală

În plus, studiul a arătat că business-urile mici, cu o cifră de afaceri între 2 și 10 milioane de euro, pun mai mult accent pe definirea clară a unei direcții adaptate nevoilor de optimizare digitală la nivelul întregii companii.

În același timp, prioritățile investiționale diferă de la o categorie de firme la alta. Astfel, 42% dintre microîntreprinderi preferă investițiile în tehnologii și instrumente adecvate, în timp ce un procent similar dintre firmele mijlocii prioritizează alocarea de fonduri pentru dezvoltarea competențelor digitale ale angajaților.

digitalizare-imm-2023
Pași importanți pentru Digitalizare

Pentru succesul digitalizarii, firmele mici și micro sunt mai dispuse să colaboreze cu parteneri externi pentru implementarea sau dezvoltarea de soluții de digitalizare (35%) față de companiile de mărime medie.

 

Eficiența operațională și managementul datelor: obiective cheie pentru digitalizarea IMM-urilor

IMM-urile caută soluții de digitalizare pentru arii cheie ale business-ului.

  • Aproape 7 din 10 IMM-uri folosesc tehnologii digitale pentru optimizarea proceselor și fluxurilor de lucru
  • Jumătate dintre IMM-uri au implementat soluții de managementul datelor

Studiul a mai arătat că, spre deosebire de media eșantionului, microîntreprinderile pun mai mult accent pe identificarea soluțiilor care să le faciliteze relația cu clienții: aceasta este a doua (față de a patra) cea mai importantă preocupare în procesul de optimizare digitală.

Accesează gratuit studiul Digitalizarea IMM-urilor din România 2023 pentru rezultatele complete

Recomandările de la partenerii de afaceri, principala sursă în documentarea privind soluțiile software

Decidenții din IMM-uri accesează mai multe surse de informare (2.9 în medie) când caută o soluție de digitalizare pentru companie.

77% dintre aceștia apelează la partenerii de afaceri pentru recomandări.

digitalizare-imm-2023
Canale de informare pentru soluții software

Studiul de Business Sentiment a arătat și o serie de particularități privind sursele de informare, în funcție de dimensiunea companiei. Astfel:

  • Google este folosit în special de decidenții din companiile medii
  • Sursele mai specializate sunt accesate mai mult de către reprezentanții companiilor mici

 

Metodologie

Datele sunt extrase din studiul Business Sentiment – Digitalizarea IMM-urilor din România, realizat de MKOR Consulting în parteneriat cu Senior Software.

Eșantion: N=102 respondenți
Target: persoane de decizie din IMM-urile românești, responsabili cu contractarea și gestionarea soluțiilor de digitalizare
Metodă de cercetare: sondaj (CAWI & CATI)
Instrument de cercetare: chestionar
Perioada: decembrie 2022

 

Rămâi la curent cu ultimele trenduri din piață

Noi, la MKOR, oferim date în timp real și consumer intelligence pentru ca antreprenorii și persoanele de decizie din companii să înțeleagă trendurile din piață chiar în timp ce au loc.

Te invităm să te abonezi la newsletterul nostru pentru a fi printre primii care află atunci când publicăm date cheie din piață.