Evenimentele din ultima săptămână au scos la iveală creativitatea românilor. Mesajele ingenioase nu s-au văzut doar pe pancartele celor din stradă, ci și în strategia de comunicare și PR a unora dintre companii.

Unele dintre aceste companii au avut un mesaj vădit politic altele au susținut cauzele în mod anonim, în timp ce altele doar au găsit oportunitatea perfectă de a se afirma (#altaintrebare). Responsabilitatea socială are o greutate din ce în ce mai mare în comunicarea companiilor.

thumbs-up

Activismul mediat de branduri

Unanimul acceptat Sexul vinde s-a transformat în Activismul vinde. Oamenii au nevoia să simtă că fac bine în jurul lor, să simtă că prin acțiunile lor pot îndrepta societatea.

Un studiu realizat de echipa noastră arată că 64% dintre români ar achiziționa produse asociate cu cauze sociale. În timp ce unii ar plăti chiar mai mult pentru astfel de produse, o importantă parte nu au încredere în certitudinea cauzei.

În cazul mișcărilor de stradă de tipul celor la care am asistat zilele acestea, aceste temeri se mai diminuează. Consumatorii care au anumite convingeri se identifică mai ușor cu un brand despre care știu că le susține cauza în care ei cred.

Oferta din ce în ce mai diversificată îi determină pe oameni să introducă noi criterii atunci când aleg un produs sau serviciu. Unul dintre acestea ține de implicarea companiei în beneficiul societății. Un altfel de CSR, adică.

Consumatorii, prin felul în care decid să își folosească banii, oferă un vot companiei care susține aceeași cauză în care și ei cred. Companiile și brandurile care sunt receptive la aceste schimbări au numai de câștigat.

Brandurile din România, în trend cu civismul

Companiile și brandurile din România au reacționat diferit, dar cu multă imaginație, la proteste. Dacă unii au oferit bunuri și servicii, alții doar au sesizat oportunitatea de promovare a unui hashtag, meme sau a unei glume.

Până la apariția acestor mișcări de stradă, inițiative au existat și independent. De exemplu, Uber a introdus în luna ianuarie un serviciu de deszăpezire – UberSNOW. Făcând apel la comunitatea sa, Uber a reușit să mobiliezeze voluntari și să intervină punctual.

În ziua alegerilor parlamentare, în 11 decembrie 2016, pentru a încuraja mersul la vot, diverși antreprenori au oferit cafea, intrări libere la concert sau reduceri, în baza dovezii votului.

Companii și branduri care s-au solidarizat cu protestatarii

De la ceai cald, mâncare și cazare pentru copiii ai căror părinți doresc să participe la protest, până la servicii de stomatologie, toate s-au regăsit în cauza din Piața Victoriei.

Ceai și cafea caldă pentru cei din Piață

Afacerile din împrejurul Pieței Victoriei au sesizat fluxul de oameni din zonă și și-au deschis ușile protestarilor înghețați sau au oferit ceai și băuturi calde direct în piață.

Totodată, hosteluri și pensiuni au oferit cazare celor veniți din afara Bucureștiului.

ceai-protest-victoriei
© Lucian Muntean

Unități “mobile” de telefonie mobilă

Operatorii de telefonie mobilă au fost printre primele companii care au reacționat la mișcările de stradă. Aglomerația din Piața Victoriei a făcut ca în primele seri să lipsească semnalul telefoanelor mobile.

Vodafone spune că traficul gestionat de rețea a crescut semnificativ în Piața Victoriei în perioada 31 ianuarie – 2 februarie. În unele intervale de timp, traficul a fost de până la 10 ori mai mare față de o zi obișnuită. Telekom susține că traficul mobil a depășit în anumite intervale de timp de 15 ori nivelul traficului dintr-o zi obișnuită.

Toate cele patru mari companii de telefonie mobilă, Vodafone, Orange, Telekom și DigiMobil, au reacționat și au venit în ajutorul protestarilor cu suplimentarea cu unități de telefonie mobilă în zonă. În timp ce unii văd acest lucru ca pe o mișcare de imagine, clienții sunt mulțumiți că pot beneficia de serviciile de telefonie de la compania la care sunt abonați.

Proiecții laser și 3D

Antreprenorii de la Aural Eye au adus protestul din Piața Victoriei la un alt nivel, animându-l cu proiecții laser și 3D. Tinerii au adăugat protestului clasic un element nou, cel de guerilla mapping. Pe fațada unui bloc din piață au proiectat cu lumini mesajele scandate în piață, dar și cu imnul național, oferind protestarilor o experiență de neuitat.

aural-eye-protest-victoriei
Proiectie Aural Eye © Lucian Muntean

Cazare la grădiniță pentru copiii protestatarilor

Grădinițe private din București au venit în ajutorul părinților care au dorit să meargă la protest. Astfel, părinții au putut lăsa copiii peste noapte în grija educatoarelor.

Reprezentanții grădiniței au motivat spunând că 10 copii dacă vin, înseamnă 20 de oameni în plus la protest.

Campanie inedită de promovare

Cu un mesaj simplu suprapus pe imaginea cu miile de oameni adunați în piață, portalul de locuri de muncă eJobs a reușit să atragă atenția tuturor, într-o campanie masivă de a-și atrage trafic pe site.

ejobs-campanie-romani-implicati
© eJobs

“Altă întrebare”, parola pentru o felie de pizza gratuită

Replica repetată în cadrul conferinței de presă de ministrul Justiției, Florin Iordache, a fost și parola pe care protestatarii o puteau rosti pentru a primi gratuit o felie de pizza caldă.

Oferta a venit din partea Jerry’s Pizza la magazinul de pe Magheru, dar şi în magazinele din Ploieşti, Piteşti, Constanţa şi Braşov.

Campanie de reduceri la Ryanair

Compania aeriană Ryanair a înțeles cum funcționează internetul și a creat un meme cu imaginea ministrului Florin Iordache. Pentru a-și promova ofertele, aceștia au folosit replica, deja memorabilă, pe care ministrul a repetat-o de 24 de ori în conferința de presă: „Altă întrebare!”

© Ryanair Facebook

Branduri și cauze la nivel internațional

Brandul de îngrijire Dove este faimos pentru campaniile sale de conștientizare adresate femeilor. Într-o industrie în care corpurile femeilor sunt adesea supuse criticilor, în care frumusețea este standardizată, Dove a ales să deschidă o dezbatere pe tema diversității.

Campaniile lor susțin că toate femeile sunt frumoase indiferent de forma corpului și culoarea pielii.

Anul trecut, în SUA, în ziua alegerilor prezidențiale, lanțul de magazine Patagonia și-a închis magazinele pentru a încuraja oamenii să meargă la vot. CEO-ul companiei și-a argumentat decizia spunând că în fața profitului prioritară este sănătatea planetei.

Încă din campania prezidențială, cât și după câștigarea alegerilor, în SUA s-a conturat o mișcare a brandurilor și designerilor de renume care refuză să o îmbrace pe prima doamnă, Melania Trump. Manifestarea civică și politică nu mai este o chestiune personală pentru creatorii vestimentari. Temători pentru bunăstarea afacerilor lor, designerii preferă să nu se asocieze cu imaginea oamenilor politici cu ale căror valori nu converg.

Aveți o #altăîntrebare?

Fie că au făcut-o din convingere personală sau pur și simplu au sesizat oportunitatea de promovare, antreprenorii și brandurile au avut de câștigat solidarizându-se cu protestatarii.

Aveți o #altăîntrebare? Ne puteți contacta, iar noi vă vom răspunde cu drag!

Cover foto: Dan Mihai Bălănescu