Pe 27 și 28 octombrie am participat în calitate de parteneri de cercetare la retailArena 2021 – A Game of The Future, unde am prezentat în premieră date .Live extrase din primul studiu de piață în timp real din RomâniaConsumer Trends.Live

Ne-am dorit să explorăm, alături de partenerii de discuție, principalele trenduri în retail din 2021, pentru ca fiecare dintre jucătorii din acest sector să-și poată baza strategia de business pe date relevante, direct de la sursă.

  • În prima zi a evenimentului am definit consumatorul etic din punct de vedere demografic și comportamental.
  • În cea de-a doua zi a evenimentului am discutat despre evoluția consumului în an pandemic. Am prezentat date .Live despre cote de piață, bugete cheltuite, frecvență de achiziție și ponderea canalelor de achiziție pentru șase industrii monitorizate în cadrul platformei Consumer Trends.Live

Mai jos sunt detaliate principalele rezultate discutate în cadrul retailArena 2021.

Corina Cimpoca retail arena 2021 studiu piata live

Cine este consumatorul etic?

Datele .Live confirmă noi tendințe de consum în anul pandemic 2021, care au mari șanse să se mențină și în era post-COVID-19. Iar un astfel de exemplu este consumul etic.

Rezultatele Consumer Trends.Live arată că un astfel de consumator:

  • provine din mediul urban
  • are o educație superioară
  • are venituri medii

Tendința de a migra spre consumul etic se manifestă mai pregnant odată cu înaintarea în vârstă.

Care este profilul comportamental al consumatorului etic?

De regulă, consumatorul etic este și pragmatic. Acesta își planifică achizițiile și caută să respecte planul făcut atunci când merge la cumpărături, întrucât pune egal între eficiență și o sesiune bună de cumpărături.

Consumatorul etic este, de asemenea, și ECO. Datele .Live confirmă faptul că acesta alege cu bună știință produsele care dăunează cel mai puțin mediului, în timp ce le evită în totalitate pe cele care dăunează. În plus, preferă produsele în recipiente reciclabile.

Cum cumpără consumatorul etic?

Consumatorul etic se informează din mediul online, însă cumpără omnichannel (și online și offline).

Preferă să cumpere de la companii despre care știe că sunt responsabile social.

Întrucât se informează minuțios înainte de achiziție, este mai puțin probabil să returneze atunci când achiziționează online. În plus, consumatorul etic este mulțumit de magazinele din care cumpără și este mai probabil să le recomande și altor persoane (să devină promotor).

În topul preferințelor consumatorului etic se află următoarele branduri:

  • Emag și H&M pentru cumpărăturile online
  • Decathlon pentru cumpărăturile offline

Ce caută consumatorul etic?

Când este la cumpărături consumatorul etic caută:

  • Calitate la produsele achiziționate
  • Un raport calitate-preț corect
  • Informații detaliate despre produsele pe care dorește să le achiziționeze

Acesta este dispus să plătească mai mult pentru calitate, dar și pentru produsele companiilor responsabile social (cu 9% în plus).

Aceste diferențe variază în funcție de industrie, de la 8,5% pentru articolele de Fashion până la 17,9% pentru bijuterii.

Află mai multe despre comportamentele în timp real ale consumatorului etic direct din platforma de market intelligence a viitorului – Consumer Trends.Live.

Evoluția consumului în mediile online, offline și omnichannel, în an pandemic

Potrivit datelor analizate pentru Q2 & Q3 din 2021 pe șase piețe disponibile în platforma de monitorizare lunară a comportamentelor de consum Consumer Trends.Live:

  • Românii preferă să cumpere offline articole din categoriile Fashion, Beauty & Care, Ceasuri & Bijuterii și Home & Deco (65% – 78%).
  • În ceea ce privește piețele de IT&C și Electronice & Electrocasnice, românii cumpără aproape în proporții egale din online și din offline.

Aspecte cheie privind mediul online:

  • Consumatorii online tind să cumpere mai des decât cei offline în toate piețele analizate, cu excepția celei de IT&C.
  • Consumatorii tind să cheltuie mai mult per cumpărătură atunci când achiziționează online în toate piețele analizate, cu excepția celor Fashion și Jewelry.

Emag este retailerul aflat în topul preferințelor românilor, fiind lider în piețele de Electronice & Electrocasnice (online), IT&C (online și offline), Bijuterii (online), Beauty & Care (online) și Fashion (online).

1 din 4 consumatori de Fashion cumpără online, dar plătește mai puțin decât în magazinul fizic

Chiar dacă preferința pentru cumpărăturile online a înregistrat o creștere de 3,7% față de offline între lunile mai și septembrie 2021, aceasta prezintă variații în funcție de regiune.

În medie, 1 din 4 români (24%) preferă cumpărăturile online de fashion.

Aceștia au cheltuit în medie 288 RON pe sesiune de cumpărături, cu 5,9% mai puțin decât media coșului în offline.

Top branduri de Fashion:

  • Offline – Decathlon, Deichmann, H&M
  • Online – Emag, About You, Fashion Days

studiu-piata-de-fashion-Q2-si-Q3-2021

Consumul online de produse Beauty & Care a crescut cu mai bine de o treime în Q2 și Q3 2021

În medie, 26% dintre români au cumpărat produse din categoria Beauty & Care din mediul online în Q2 și Q3 2021. Cei din regiunea București – Ilfov (27%) și Nord-Est (26%) cumpără online cel mai mult.

Preferința pentru achizițiile online a crescut cu 34% din mai până în septemebrie 2021.

Românii au cumpărat produse din categoria Beauty & Care de 2,4 ori în medie pe lună în această perioadă și cu o valoare medie a coșului de 217 RON.

Top branduri Beauty & Care:

  • Offline – Kaufland, DM, Carrefour
  • Online – Emag, Avon, Notino

studiu-piata-beauty&care-Q2-si-Q3-2021

1 din 3 români au cumpărat Ceasuri și Bijuterii online în Q2 & Q3 din 2021

35% dintre români preferă să cumpere online Ceasuri și Beasuri, cu 14,3% mai mult decât cei care cumpără offline această categorie de produse.

Aceștia au cumpărat online astfel de produse de 1,6 ori pe lună între mai și septembrie 2021, cheltuind în medie 352 RON.

Însă preferința pentru cumpărăturile online în această piață a scăzut cu 1,9% față de achizițiile offline, în același interval de timp.

Top branduri Ceasuri & Bijuterii:

  • Offline – B&B, Pandora, Altex
  • Online – Emag, Elefant, B&B

studiu-piata-ceasuri&bijuterii-Q2-si-Q3-2021

Consumatorii de IT&C cumpără cel mai mult online

Mediul online are cea mai mare pondere în piața IT&C. Românii au cumpărat online produse din această categorie în proporție de 51% între mai și septembrie 2021.

În Q2 și Q3 din 2021 cumpărăturilor online au crescut cu 6,7%. Frecvența de achiziție este mai scăzută decât în cazul celorlalte industri (în medie, 1,6 achiziții lunar), însă bugetul mediu cheltuit este cel mai mare (1,485 RON).

Top branduri IT&C:

  • Offline – Altex, Emag, Media Galaxy
  • Online – Emag, Altex, Orange

studiu-piata-IT&C-Q2-si-Q3-2021

Electronicele și Electrocasnicele înregistrează un trend ascendent privind achizițiile online

1 din 2 români cumpără online Electronice și Electrocasnice. În perioada mai-septembrie 2021 ponderea achizițiilor online a crescut cu 5,6% față de cele realizate direct în magazin.

Valoarea medie a coșului a fost de 1,306 RON, în creștere față de valoarea medie a coșului în offline. Frecvența de achiziție pentru astfel de produse se menține sub 2 / lună (1,9 ori).

Top branduri Electronice și Electrocasnice:

  • Offline – Altex, Media Galaxy, Carrefour
  • Online – Emag, Altex, Flanco

studiu-piata-electronice&electrocasnice-Q2-si-Q3-2021

Consumatorii de produse Home & Deco preferă magazinele fizice, însă plătesc mai mult când cumpără online

Doar 22% dintre români au cumpărat online articole din categoria Home & Deco în Q2 și Q3 din 2021. Aceștia au făcut în medie 1,9 cumpărături online între lunile mai și septembrie, cu 5% mai puțin față de mediul offline.

Media coșului de cumpărături a fost de 1,220 RON, cu 4,6% mai mult decât media coșului de cumpărături offline.

Top branduri Home & Deco:

  • Offline – Dedeman, Jysk, Leroy Merlin
  • Online – Dedeman, Jysk, Ikea

studiu-piata-home&deco-Q2-si-Q3-2021

Explorează comportamentele de consum în timp real

Consumer Trends.Live, primul studiu de piață live din România, este un instrument valoros prin care identificăm comportamentele de consum din piață pe măsură ce se conturează.

Digitalizând cercetarea de piață, venim în ajutorul retailerilor cu date .Live actualizate lunar, direct de la consumatori.

Astfel, pentru prima oară, retailerii își pot baza strategia de business pe informații actualizate din piață și vor ști cum să rămână relevanți pentru publicul țintă, cu un pas înaintea competiției.

Te invităm la un demo gratuit!

Pentru informații relevante din piață, te încurajăm să rămâi la curent cu ultimele noutăți pe care le abordăm în newsletter-ul nostru.