Cel mai recent studiu de piață al MKOR aduce perspectiva cumpărătorilor cu privire la Black Friday. Principalele rezultate din 2024:
- Aproximativ 5.5 milioane de români intenționează să facă cumpărături de Black Friday în noiembrie 2024
- 7 din 10 români urmăresc direct comunicarea retailerilor pentru ofertele de Black Friday
- Există un tipar stabil de consum pentru Black Friday: Românii sunt organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment.
- 8 din 10 români au stabilit în avans un buget pentru achizițiile de Black Friday, la fel ca în 2023.
Studiul de piață dedicat celui mai mare eveniment de shopping al anului este un tracker de tip usage & attitudes pe care MKOR îl derulează anual, începând cu 2022. Cercetarea este unică în România și oferă date cu privire la planurile și așteptările consumatorilor români înainte de Black Friday.
Studiul surprinde modul în care evoluează intențiile de cumpărare și cum se pregătesc cumpărătorii pentru Black Friday. Dar și cum se schimbă lista de dorințe și preferințele de achiziție de la un an la altul.
În 2024, studiul include și evaluarea experienței de Black Friday din 2023.
Datorită perspectivei anuale, pe eșantioane reprezentative de consumatori români, studiul MKOR devine un instrument strategic esențial pentru retailerii care doresc să maximizeze impactul campaniilor de Black Friday. Aceștia pot beneficia de:
- Anticiparea tendințelor de consum și benchmarking între ce intenționează și ce fac, real, consumatorii
- Segmentarea eficientă a campaniilor
- Planificare optimizată a ofertelor
- Îmbunătățirea experienței de cumpărare
- Benchmarking cu competitorii proprii
Conținut
Datele din 2024 indică nevoia unui refresh al formatului Black Friday în România. Deși rămâne unul dintre cele mai așteptate evenimente comerciale, cu 5.5 milioane de potențiali cumpărători, vedem semnale clare că piața se maturizează.
Consumatorii sunt mai organizați și mai selectivi, așteptările privind reducerile devin mai realiste, iar dublarea segmentului de rejectori în ultimii trei ani arată că formatul clasic poate nu mai atrage la fel de mult.
Pentru retaileri, 2024 ar putea fi anul în care să regândească experiența de Black Friday, concentrându-se mai mult pe autenticitatea reducerilor și pe adaptarea ofertelor la așteptările consumatorilor.
Alex Cimpoca – Data Genie MKOR
Evoluția intențiilor de achiziție 2024 vs. 2023
Din analiza MKOR reiese că 57% dintre românii între 18 și 55 de ani au în plan cumpărături de Black Friday, adică circa 5.5 milioane de persoane.
Alte aproape 3 milioane de români sunt indeciși, dar pot fi atrași mai ales prin reducerile oferite. Se așteaptă în special la prețuri reduse la jumătate.
În schimb, ponderea rejectorilor s-a dublat în ultimii trei ani (de la 5% în 2022 la 10% în 2024), iar principala barieră rămâne scepticismul privind autenticitatea reducerilor.
Această evoluție a celor care resping activ evenimentul, alături de scăderea ușoară a bazei de cumpărători indeciși poate indica necesitatea unui refresh al strategiei pentru a menține relevanța evenimentului.
De asemenea, se observă o ajustare a așteptărilor în ceea ce privește nivelul reducerilor: față de 2023, ponderea celor care își doresc reduceri de peste 50% a scăzut cu 9%.
Acces complet: Downloadează raportul "Trenduri Black Friday 2024 vs 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului
Profilul cumpărătorilor: Activii, Nehotărâții și Rejectorii
Cumpărătorii activi de Black Friday sunt tineri din generațiile Z (18-27 de ani) și Millennials (28-43 de ani), precum și persoane cu venituri lunare de peste 6.000 lei.
Față de 2023, diferența dintre bărbați și femei s-a echilibrat în ceea ce privește intențiile de cumpărare: a scăzut de la 8 puncte procentuale în favoarea femeilor în 2023 la 3 doar puncte procentuale în 2024.
Cei care vor să cumpere percep Black Friday în primul rând ca pe o oportunitate de a achiziționa produse, branduri sau servicii dorite la prețuri reduse (54%). Totodată, 23% dintre aceștia planifică achiziții pentru cadouri de Crăciun, iar 14% pentru aniversări viitoare.
Cumpărătorii indeciși sunt bărbați și femei deopotrivă, reprezentanți ai Gen X (44-55 de ani) și persoane cu venituri reduse: 31% au venituri de minim 3000 RON, iar 8% nu au deloc venituri. Principalele bariere de achiziție sunt de natură financiară (26% vor oferte mari, mai ales de jumătate de preț) sau practică (19% ar cumpăra doar dacă au nevoie de ceva).
Bărbații rămân în continuare principalii rejectori (68%), chiar dacă procentul este în scădere față de 2023 (cu 8 puncte procentuale). Aceștia aleg să nu participe la Black Friday fie pentru că sunt sceptici că reducerile din această perioadă sunt reale (33%), fie evită cheltuielile pentru că nu au un buget disponibil.
Acces complet: Downloadează raportul "Trenduri Black Friday 2024 vs 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului
Sursele de informare pentru Ofertele de Black Friday 2024
Românii folosesc mai multe surse pentru a se informa despre reducerile de Black Friday, în medie apelează la aproximativ 3 surse diferite.
Majoritatea românilor (72%) urmăresc direct comunicarea retailerilor pentru ofertele de Black Friday de diverse canale: aplicații, emailuri promoționale, marketplace online.
Cu toate acestea, analiza individuală a surselor arată că în 2024 Facebook este cea mai folosită sursă (49%). Rețeaua de socializare depășește aplicațiile mobile ale retailerilor, care au scăzut ca popularitate în ultimii 3 ani (de la 59% în 2022, la 44% în 2024).
În același timp, canalele de publicitate tradiționale (TV, radio, outdoor) câștigă teren, cu o creștere de 10% față de 2023. Acestea sunt mai folosite de către indeciși.
Comportamentele de achiziție: Tipar stabil de consum pentru Black Friday
În general, românii se arată organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment.
Majoritatea (54%) însă încep pregătirile cu maximum 2 săptămâni înainte și fac research mai degrabă în perioada de vârf.
Mai ales Generația Z adoptă o astfel de abordare: 3 din 10 membri ai acestei generații își creează lista de cumpărături cu mai puțin de o săptămână înainte de Black Friday. Aceasta sugerează o tendință de a reacționa rapid la oferte și o preferință pentru o experiență de cumpărare mai flexibilă.
De cealaltă parte, Millennials și persoanele cu venituri medii sunt mai organizați pentru că încep să planifice achizițiile chiar și cu 2-3 luni în avans.
Un segment mic dar notabil (9%) preferă cumpărăturile spontane, fără o listă pregătită în avans.
Acces complet: Vrei să afli mai multe despre cumpărăturile de Black Friday 2024? Accesează acum raportul MKOR unde vei găsi Planuri și așteptări din perspectiva consumatorilor
La fel ca în 2023, componenta de planificare se menține și în cazul bugetelor: 83% dintre cei care intenționează să cumpere au stabilit deja câți bani sunt dispuși să aloce pentru achizițiile de Black Friday.
Online-ul rămâne mediul preferat pentru cumpărăturile de Black Friday, chiar dacă înregistrează o ușoară scădere (5%) față de anul 2023.
Persoanele de peste 28 ani, bărbații și cei cu venituri individuale medii plănuiesc să cumpere online.
O parte notabilă a consumatorilor adoptă o abordare mixtă: 29% dintre respondenți intenționează să combine cumpărăturile online cu cele din magazine fizice. Generația Z, în special, preferă strategia omnichannel (36%) datorită flexibilității pe care o oferă diversele canale de achiziție.
Dinamica preferințelor de consum: Accent pe tehnologie și bunuri durabile
De Black Friday, consumatorii români își concentrează atenția pe electronice și electrocasnice, fashion și IT&C. Vor să pună în coș aproximativ 3 produse / servicii, ușor în creștere față de 2023.
Electronicele și electrocasnicele rămân liderul constant al pieței, iar interesul revine la același nivel (58%) ca în 2022. O evoluție similară se observă și cazul produselor IT&C, care sunt o prioritate de Black Friday pentru 32% dintre cumpărătorii activi (creștere de 5% YoY).
În schimb, în cazul articolelor de modă (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii etc.) volatilitatea este mai mare. Chiar dacă interesul se apropie de cel din 2022, trendul este unul de scădere, cu 13% față de 2023. Interesul se menține însă ridicat în rândul Gen Z (41%) și al femeilor (42%).
Evaluarea experienței de cumpărare din 2023 și așteptări 2024
7 din 10 respondenți au făcut cumpărături de Black Friday în 2023, iar nivelul de satisfacție cu experiența avută este unul moderat, de 5.5 din 7.
Printre aspectele negative, jumătate dintre cei nemulțumiți au menționat lipsa stocurilor, în special bărbații și Millennials nu au reușit să găsească produsele dorite.
Aproape o treime dintre cei care au acordat note mici reclamă problemele tehnice întâmpinate pe site-uri sau în aplicații, în timp ce 27% s-au confruntat cu timpi lungi de așteptare pentru livrări. Aproape 20% dintre cei nemulțumiți consideră că reducerile au fost artificiale, cu prețuri umflate înainte de eveniment.
Pentru 2024, așteptările consumatorilor sunt clare: 6 din 10 români se așteaptă la reduceri substanțiale, dar autentice. Cei mai interesați de discounturi sunt Millennials, bărbații și persoanele cu venituri mai reduse, care caută să își maximizeze bugetul de cumpărături.
În același timp, disponibilitatea produselor este o prioritate pentru un sfert dintre respondenți, în special pentru cei cu venituri ridicate, care vor să se asigure că vor găsi produsele dorite la momentul campaniei.
Informații despre studiul Cumpărăturile de Black Friday 2024
Studiul a fost derulat de MKOR în luna octombrie 2024. Este singurul studiu din România care analizează planurile și așteptările din perspectiva consumatorilor.
- Mărimea eșantionului: 1.000 de respondenți, interval de încredere 95%, marjă de eroare +/-3.1%
- Caracteristici: eșantion aleatoriu, stratificat, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, pe baza celor mai recente date INS
- Colectare date: sondaj de opinie online, realizat cu ajutorul Panelului propriu MKOR
Acces complet: "Trenduri Black Friday 2024 vs 2023"? Accesează acum raportul MKOR unde vei găsi Planuri și așteptări din perspectiva consumatorilor
Cine este MKOR?
MKOR este o agenție de cercetare inovatoare și agilă. Credem cu tărie că informațiile colectate direct din piață despre consumatori și percepția lor asupra brandului oferă o imagine mai clară asupra potențialului, dar și a provocărilor companiei în care lucrezi. Agilitatea și empatia în business sunt superputerile noastre.
Împreună putem realiza propriul tău studiu în funcție de nevoile specifice ale companiei tale. Cel mai recent serviciu dezvoltat de noi special pentru companiile care vor date din piață într-o săptămână și cu un buget foarte accesibil este Agile Research.
Acesta este un serviciu de cercetare flexibilă și rapidă, care îi permite companiei tale să obțină insight-uri valoroase despre consumatori într-un timp scurt și cu costuri reduse.
Prin intermediul serviciului Agile Research poți adresa 5-7 întrebări ca să obții date precise de la un eșantion reprezentativ la nivel național. Aceste date te vor ajuta să iei decizii informate și să dezvolți strategii de business eficiente.
Dacă vrei să afli mai multe detalii despre cum te poate ajuta Agile Research, îți recomandăm să citești și articolul Cum să-ți crești vânzările de Black Friday (sau orice altă campanie) cu Agile Research.
Trenduri Black Friday 2024 vs 2023 – În Imagini
Le mulțumim celor de la Thinkup Marketing pentru că au pus această cercetare în imagini 👇
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Studiul Most Wanted Employers 2024: Care Sunt cei mai Doriți Angajatori din România?
octombrie 15, 2024
0 Comentarii12 Minute
Cum să-ți Crești Vânzările de Black Friday cu Agile Research: Decizii Rapide, Bazate pe Date
septembrie 24, 2024
0 Comentarii7 Minute
Cercetare de Piață Rapidă și Accesibilă cu Agile Research: Date Relevante la Timp
septembrie 10, 2024
0 Comentarii7 Minute
Agile Research te Ajută să-ți Validezi Ideile de Produs și Servicii în Timp Record
septembrie 5, 2024
0 Comentarii13 Minute