În 2023, românii se pregătesc pentru Black Friday 2023 cu pragmatism, având în vedere perioada de fluctuații economice și de incertitudini. Conform studiului MKOR „Cumpărăturile de Black Friday în 2023”, 6 din 10 români au în plan să profite de reduceri, o ușoară scădere față de 2022.

Rezultate cheie ale studiului:

  • 6 din 10 români intenționează să facă achiziții de Black Friday 2023, în scădere ușoară comparativ cu 2022
  • 8 din 10 români au un buget dedicat, față de doar 20% în 2022
  • Față de 2022, a crescut interesul pentru articolele de Fashion (+14%)

Am reluat studiul privind planurile românilor de Black Friday pentru că ne-am dorit să vedem cum au evoluat preferințele față de anul trecut. Rezultatele arată că, deși interesul pentru cumpărăturile de Black Friday se menține relativ ridicat, românii adoptă o abordare mai prudentă în 2023, gestionându-și mai bine bugetul alocat. Totul pe fondul unui pesimism general privind situația economică actuală.

Cori Cimpoca – Fondatoarea MKOR

black-friday-romania-cumparaturi-2023
Câți români vor cumpăra de Black Friday

Cum au evoluat preferințele românilor de Black Friday, 2022-2023

Procentul românilor care intenționează să profite de reduceri de Black Friday în acest an a scăzut cu 5 procente față de Black Friday 2022, ajungând de la 62% la 57%.

Cei mai hotărâți dintre cumpărători înainte de Black Friday sunt persoanele sub 40 de ani, femeile, persoanele cu venituri medii, părinții cu copii mici și cei fără copii.

Majoritatea își fac lista de cumpărături cu 2-3 săptămâni înainte de 1 noiembrie. Cei din generația Z și persoanele care nu au copii sunt mai spontani, 2 din 10 preferă să decidă pe moment ce cumpără.

Acces complet: Downloadează raportul "Cumpărăturile de Black Friday în 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului

8 din 10 români au un buget dedicat pentru Black Friday

În contextul incertitudinii economice, românii au devenit mai riguroși în planificarea bugetului pentru cumpărături de Black Friday. 8 din 10 români spun că s-au gândit cât vor să cheltuie cu această ocazie, comparativ cu doar 20% în 2022.

Sumele alocate depind în principal de resursele financiare disponibile și de prețul produselor de pe lista de cumpărături.

În schimb, 1 din 5 cumpărători se bazează pe opțiunea de a plăti în rate sau alte facilități financiare, iar 15% iau în calcul campaniile de reduceri deja anunțate.

Studiu-MKOR-Black-Friday-2023-top-produse
Top produse pe lista de BF 2023

Topul Preferințelor: Electronice, Modă și IT&C

Electronicele și electrocasnicele continuă să se afle în topul preferințelor, deși interesul a scăzut cu 7% față de 2022. Cu un interes similar s-au diminuat și preferințele pentru produsele IT&C, de la 34% în 2022 la 27% anul acesta. Bărbații sunt mai interesați de această categorie de produse (32%).

În schimb, articolele de modă (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii etc.) înregistrează un interes crescut cu 14% din partea cumpărătorilor, fiind căutate în special de Gen Z (64%) și femei (58%).

Studiu-MKOR-Black-Friday-2023-motive-de-achizitie
Motive de achiziție

Reducerile sunt motiv de achiziție pentru 36% din români 

Procentul românilor care plănuiesc să profite de reduceri în acest an a înregistrat o scădere de 5 puncte procentuale față de 2022, ajungând de la 62% la 57%.

Cumpărătorii români se orientează către Black Friday cu trei motivații principale, pragmatice: achiziționarea produselor sau serviciilor dorite la prețuri mai bune, găsirea ofertelor generale și cumpărarea de cadouri.

Achiziționarea produselor sau serviciilor dorite, la prețuri mai bune, rămâne motivul principal pentru care 6 din 10 români cumpără de Black Friday.

În plus, ocazia este preferată de 36% dintre cei care caută reducerile, în general, nu doar de Black Friday.

Totodată, reducerile din noiembrie sunt un bun prilej de a cumpăra cadouri pentru Crăciun sau diverse alte aniversări pentru 29% dintre respondenții studiului.

Mediul online, preferat

Cumărăturile online rămân preferate de Black Friday, deși 1 din 4 români vor miza pe mixul dintre magazinele fizice și cele online.

Mediul online este locul de căutare al celor mai multe informații privind ofertele disponibile de Black Friday. Rețelele de socializare și aplicațiile mobile ale magazinelor sunt surse principale, iar reclamele TV reprezintă o sursă de inspirație pentru o treime dintre cumpărători.

Acces complet: Downloadează raportul "Cumpărăturile de Black Friday în 2023" – și descoperă gratuit rezultatele studiului

Metodologia studiului

Datele sunt extrase din studiul Cumpărăturile de Black Friday, pe care MKOR îl derulează recurent începând cu 2022.

  • Eșantion: reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă și distribuție geografică, N 2023=1000, N 2022=530
  • Target: populație generală, 18-55 ani
  • Metodă de cercetare: sondaj (CAWI)
  • Instrument de cercetare: chestionar
  • Abordare: online, prin panelul propriu MKOR
  • Perioada: noiembrie 2022, noiembrie 2023

Preluări în presă ale studiului

Studiul despre Cumpărăturile de Black Friday 2023 a fost preluat cu interes de către presa din România. Printre publicațiile care au scris despre acest studiu se numără:

economica

agerpres

Descoperă Consumer Trends.Live

Platforma digitală pe care o folosim pentru a inova cercetarea de piață oferă:

  • Actualizări lunare ale datelor
  • Acces instantaneu la date
  • Raportare interactivă, ușor de explorat
  • Benchmarking pe baza datelor istorice (începând din mai 2021)
  • Benchmarking de retail pentru principalii jucători

Accesul se face pe bază de abonament și analizează peste 150 de companii din retail din cele 7 domenii: IT%C, Îngrijire personală și cosmetice, Industria DIY, Electronice și electrocasnice, Bijuterii și ceasuri, precum și Mobilier și decorațiuni.

Magazinul Viitorului din Perspectiva Consumatorilor este bazat pe date direct de la consumatori din platforma Consumer Trends.Live.

Platforma poate fi explorată în cadrul unei sesiuni demo, alături de un consultant MKOR. În cadrul acestei sesiuni, sunt disponibile următoarele:

  • Dashboardul Consumer Trends.Live
  • Beneficiile platformei
  • Recomandări pentru extragerea datelor necesare strategiei de business

Noi îți punem la dispoziție raportul Magazinul Viitorului în mod gratuit, iar la cerere îți dezvoltăm o analiză personalizată, adaptată nevoilor business-ului tău.

Analiza personalizată cuprinde benchmarking între industrie și principalii tăi competitori, la alegere.

Dacă reprezinți o companie din retail și îți dorești un studiu relevant pentru domeniul tău de activitate, ne poți contacta pentru a discuta detalii despre cum putem colabora.

Urmărește-ne pe Newsletter, comunicăm lucruri acționabile 👇