Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice este o componentă importantă a transformării sistemului educațional. Dar cum aleg profesorii să învețe? Ce forme de formare le sunt utile? Ce îi motivează sau îi blochează în acest proces?
Pentru a răspunde acestor întrebări, am realizat o cercetare alături de echipa MERITO, din cadrul Romanian Business Leaders, explorând în profunzime comportamentele, nevoile și percepțiile profesorilor români în raport cu propria dezvoltare profesională.
Studiul oferă o radiografie realistă a felului în care se construiește învățarea „de jos în sus”, la firul ierbii, în școli din toată țara.
Cum învață profesorii din România: 5 concluzii cheie
Cercetarea a explorat modul în care cadrele didactice accesează formarea profesională, cum se raportează la învățarea continuă și ce nevoi reale au în acest proces. Iată principalele concluzii:
- Învățare reactivă, nu planificată: Majoritatea profesorilor (68%) participă la activități de formare doar când apar oportunități relevante, fără a urmări un parcurs profesional coerent.
- Metode preferate vs. Metode eficiente: Deși învățarea experiențială este văzută ca fiind cea mai eficientă, formările standardizate precum webinariile (60%) și cursurile online (59%) sunt cele mai accesate, chiar dacă aplicabilitatea lor practică este limitată.
- Colaborarea este slab reprezentată: Doar 7% dintre profesori participă la activități colaborative (ex: observarea colegilor la clasă), iar materialele create de colegi sunt folosite de doar 5%.
- Sursele de inspirație sunt formale sau individuale: Metodele predate la clasă provin majoritar din cursuri (69%) și platforme educaționale (67%), completate de resurse dezvoltate individual (61%).
- Principalele bariere în formare: Participarea la dezvoltare profesională este neuniformă, fiind influențată negativ de factori precum bugetul personal, programul încărcat și lipsa unor activități practice, adaptate ritmului de lucru.
Obiectivele cercetării: Cum se formează profesorii din România?
Această cercetare a avut ca scop explorarea aprofundată a modului în care profesorii învață, se dezvoltă profesional și își cultivă competențele în contextul actual.
Studiul a urmărit înțelegerea atât a ce forme de învățare sunt accesate, precum și ce îi motivează sau demotivează pe profesori în procesul de dezvoltare continuă.
Prin acest demers, s-a urmărit:
- Identificarea tendințelor și comportamentelor reprezentative legate de dezvoltarea profesională a cadrelor didactice
- Documentarea bunelor practici existente în comunitatea MERITO și în afara ei
- Fundamentarea unor programe de formare relevante, adaptate la realitățile din școli și la ritmul în care se transformă sistemul educațional
- Susținerea unei abordări centrate pe profesor, în care dezvoltarea vine din interiorul comunității educaționale, nu doar prin directive externe
3 beneficii pe termen lung ale realizării de studii pentru colectarea de date din piață
Iată trei beneficii importante ale realizării unor studii de acest tip:
- Înțelegerea aprofundată a nevoilor reale. Studiile oferă o imagine clară și detaliată asupra motivațiilor, obstacolelor și preferințelor consumatorilor (în acest caz, cadrelor didactice), permițând astfel adaptarea serviciilor tale (în acest caz, programelor de formare profesională) pentru a răspunde efectiv acestor nevoi.
- Creșterea eficienței și impactului programelor. Cunoașterea modului în care profesorii învață și preferințele lor ajută la dezvoltarea unor metode și resurse de învățare mai eficiente, care să faciliteze aplicabilitatea practică și colaborarea, ceea ce duce la îmbunătățirea procesului educațional și a rezultatelor elevilor.
- Reducerea riscurilor investițiilor. Prin înțelegerea clară a comportamentelor, motivațiilor și barierelor din piață, compania ta poate direcționa bugetele și eforturile acolo unde au cel mai mare impact. În cazul formării cadrelor didactice, acest lucru înseamnă dezvoltarea unor programe care sunt nu doar utile din punct de vedere teoretic, ci și relevante și accesibile practic.
Despre studiul de piață
Pentru acest proiect am derulat un studiu cantitativ, având ca instrument de colectare a datelor sondajul de opinie online, aplicat pe panelul propriu.
- Piața vizată: România
- Target: Profesori înscriși în comunitățile MERITO și Didactic.ro
- Tipul cercetării: Cantitativă
- Instrument de cercetare: Sondaj online (CAWI)
Înțelege-ți mai bine clienții și ia decizii strategice cu încredere
La MKOR, transformăm datele în direcții clare de acțiune pentru branduri care vor să crească sustenabil. Prin cercetări relevante și bine calibrate, îți oferim acces la insight-uri reale din piață – despre percepția clienților, poziționarea față de competiție și potențialele zone de dezvoltare.
Cu peste 12 ani de experiență în cercetare de piață în România, echipa noastră combină abordarea agilă cu rigoarea metodologică. Alegem cele mai potrivite instrumente pentru obiectivele tale și lucrăm în strânsă colaborare cu tine pentru a obține rezultate relevante, clare și ușor de aplicat.
Pentru noi, un studiu nu înseamnă doar cifre – ci date acționabile pentru decizii mai bune. Explorează portofoliul nostru de clienți și studii de caz și vezi cum putem contribui și la succesul brandului tău.
Măriuca Talpeș, inițiatoarea ideii, co-fondator Bitdefender
Despre client
MERITO este o inițiativă strategică a Fundației Romanian Business Leaders, care urmărește să redea prestigiul profesiei de profesor prin recunoașterea și sprijinirea dascălilor valoroși din România.
Comunitatea MERITO reunește peste 120 de profesori laureați și parteneri, experți-practicieni din școli publice, susținuți direct de antreprenori și manageri din mediul de afaceri. Misiunea lor este dublă: să profesionalizeze cariera didactică prin împărtășirea practicilor validate și să contribuie la formarea a 50.000 de profesori până în 2035.
MERITO nu este doar o rețea de profesori premiați, ci o mișcare de transformare profundă, bazată pe învățare colaborativă, voce autentică din sistem și resurse relevante accesibile printr-o platformă online de dezvoltare profesională.
Această cercetare reprezintă un pas firesc în direcția înțelegerii mai bune a contextului actual de formare și a direcțiilor de acțiune viitoare.
Contactează-ne pentru propria cercetare de marketing
Descoperă perspectivele clienților tăi și transformă-ți brandul cu ajutorul MKOR! Dacă vrei să afli ce gândesc clienții despre brandul tău și cum te poziționezi în raport cu concurența, MKOR este partenerul tău ideal.
Cu o experiență de 12 ani pe piața din România, suntem o agenție de cercetare de piață agilă, dinamică și adaptabilă la cerințele proiectului tău.
Înțelegem cât de importante sunt informațiile precise și suntem aici să îți furnizăm date actualizate despre consumatorii tăi. Explorează secțiunea Clienți & Studii de caz pentru a afla mai multe despre portofoliul nostru și expertiza pe care o aducem fiecărui proiect.
Agile Brand Tracking – Monitorizează-ți brandul în timp real
Știi cum este perceput brandul tău în piață? Agile Brand Tracking by MKOR îți oferă date actualizate despre notorietatea, poziționarea și percepția brandului tău, astfel încât să poți lua decizii rapide și informate.
Care sunt beneficiile tale?
- Monitorizare continuă: ai acces la date rapide (lunare, chiar) despre impactul campaniilor tale și schimbările din piață.
- Adaptabilitate maximă: alegi frecvența și indicatorii de măsurare care contează pentru brandul tău.
- Decizii rapide și informate: îți optimizezi strategia de marketing pe baza datelor concrete.
Descoperă cum îți poți crește brandul cu date precise și acționabile! Contactează-ne pentru o soluție personalizată!