Un sondaj de opinie este un instrument de cercetare care se folosește cu scopul de a identifica poziția unui anumit eșantion față de un anumit produs, serviciu, brand, idee, etc. Sondajul este o metodă cantitativă și se realizează pe baza unui chestionar aplicat unui public-țintă stabilit anterior (eșantion).

1. Stabiliți-vă obiectivele

Înainte de a crea un sondaj de opinie, este important să vă stabiliți bine scopul. În general, cercetarea se face cu scopul de a afla gradul de satisfacție al clienților, de a monitoriza performanța, de a analiza concurența, de a afla diferiți indicatori din piață.

Notați-vă ce doriți să obțineți prin intermediul cercetării și puneți câteva întrebări la care ar putea să răspundă ipotezele dumneavoastră, incluzând si câteva răspunsuri posibile.

2. Stabiliți-vă publicul-țintă – eșantionul sondajului

Încercați să vă axați pe lucrurile importante și pe un eșantion reprezentativ, deoarece cu cât extindeți aria cercetării, cu atât mai probabil este ca numărul respondenților să scadă. Acest lucru se poate întâmpla deoarece e foarte posibil ca respondenții să nu fie în măsură să răspundă tuturor întrebărilor.

Alături de răspunsurile posibile menționate anterior, notați și un procent al răspunsurilor pe care estimați că le veți primi. Acestea vă vor ajuta la finalul cercetării să vă dați seama și de măsura în care puteți intui anumite variabile. Tot acest proces va ajuta, de asemenea, în sinteza elementelor importante ale cercetării.

3. Gândiți bine chestionarul

Apoi, când veți proiecta chestionarul final, trebuie să luați în considerare că acesta este definitoriu pentru limitele analizei și a rezultatelor finale. Aceste limite pot da un plus de valoare cercetării sau vă pot împiedica să aflați lucrurile importante de care aveți nevoie.

Este important să vă gândiți încă de la început la modul în care veți colecta și analiza răspunsurile.

În crearea designului puteți folosi:

  • variabile nominale, specifice (Ex: culori, nume de produse, etc);
  • variabile ordinale (Ex: acord total – dezacord total, foarte frecvent – niciodată);
  • variabile de tip interval (Ex: număr de angajați, vârsta);
  • variabile de tip rație.

Chiar dacă softurile utilizate în cercetare cuprind o serie variată de instrumente de colectare a datelor, oricare dintre acestea se încadrează într-una dintre cele patru categorii de mai sus.

Dacă doriți să aflați mai multe despre sondaje, crearea acestora sau metodele cele mai utilizate, urmăriți-ne pe blog, Facebook sau LinkedIn, unde vom posta periodic informații despre ce trebuie să aveți în vedere atunci când vă hotărâți să efectuați un studiu de piață.

Dacă organizația dvs. are nevoie de o cercetare de piață realizată de profesioniști, nu ezitați să ne contactați!