Cele două luni de izolare și situația fragilă în care ne aflăm, în contextul pericolului de infectare cu noul virus COVID-19, a afectat și va continua să modifice comportamentul de consum al românilor. Astfel, ei sunt înclinați să aleagă activități în aer liber și să-și petreacă vacanțele în țară, conform studiului Comportamentele de consum Post-COVID, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, împreună cu MKOR Consulting.
Comportamentele de consum post-COVID: românii preferă activitățile în aer liber și pe cele sportive
În contextul ridicării graduale a restricțiilor, principalele activități pe care românii vor să le facă mai des sunt plimbările în parc (32%), petrecerea vacanțelor în România (26%) și activitățile sportive din aer liber (25%), urmate de participarea la evenimente culturale (17%), antrenamente la sala de fitness (15%) și mersul la locurile de joacă pentru copii (14%).
Pe de altă parte, mai puțin dorite sunt activitățile precum ieșitul la masă la mall (53%), călătoriile în afara țării (45%) sau mersul la cinema (45%).
Access complet: Downloadează raportul studiului "Comportamentele de Consum Post-Covid" – și află toate datele
Schimbare de perspectivă a consumatorilor: mall-urile sunt înlocuite de shoppingul online
Cu toate că românii sunt consumatori înrăiți ai centrelor comerciale (30% dintre respondenți obișnuiau să ia masa la mall cel puțin o dată pe săptămână și 18% își cumpărau haine la fel de des), comportamentul lor se va schimba cel puțin pe termen scurt, având în vedere că tendința este de evitare a spațiilor aglomerate, dar și constrângerile financiare.
În plus, timpul petrecut în izolare acasă a determinat o creștere a familiarității consumatorilor cu mediul online de cumpărare, iar magazinele din această ramură doresc să-și păstreze atât clientela, cât și cota de piață.
Cumpărăturile de electronice, electrocasnice și obiecte de casă și grădină sunt mai întâlnite și au o poziție sigură în piață, dat fiind faptul că oamenii își doresc să-și upgradeze dispozitivele existente și să fie în pas cu noutățile, dar și pentru a avea o diversitate de opțiuni a timpului petrecut în casă în caz că restricțiile se prelungesc.
După trei luni de restricții în care subiectul principal de discuție a publicului a fost evoluția pandemiei de COVID-19 și măsurile de limitare a transmiterii virusului, retincența către magazinele fizice este normală, deoarece presupune contact direct cu străini din afara cercului restrâns.
Totodată, pe măsură ce oamenii se vor adapta la noua normalitate și situația medicală va fi mai bine gestionată, suntem convinși că instinctele de socializare și de experimentare vor fi acaparatoare, iar oamenii vor reveni la vechile obiceiuri. Este normal să luăm în considerare ca numărul de vizitatori ai mallurilor să scadă, dar ne așteptăm ca în schimb să crească numărul de produse și cheltuiala medie a unei vizite.
Deși multe cumpărături din această perioada au fost făcute online, suntem încrezători că oamenii se vor bucura de momentul deschiderea mall-urilor pentru experiența de cumpărare și pentru activitățile de socializare pe care centrele comerciale le oferă, lucruri care cu greu pot fi găsite în ecranul unui dispozitiv, oricât de mare ar fi acesta. – Bogdan Marcu, Partener Agenție de Retail, Cushman & Wakefield Echinox
Access complet: Downloadează raportul studiului "Comportamentele de Consum Post-Covid" – și află toate datele
Impactul COVID-19 asupra Retailului
Magazinele din centrele comerciale din România considerate a fi neesențiale și-au văzut activitatea suspendată începând cu sfârșitul lunii martie, proces care a afectat peste 9000 de unități comerciale.
Începând cu 1 iunie 2020, magazinele din centrele comerciale cu o suprafață mai mică de 15.000 mp și cele cu acces din exterior și-au reluat activitatea, iar din data de 15 iunie a fost anunțată redeschiderea magazinelor din incinta clădirilor de peste 15.000 mp. Chiar și după 1 iulie, restaurantele și locurile de joacă încă rămân închise.
Conform firmelor ce au realizat studiul, deschiderea unor noi magazine a fost amânată din cauza stării de urgență. De asemenea, nu au fost livrări în Q1 2020, în urma pandemiei de COVID-19 și toate activitățile de shopping ale românilor au fost reduse sau închise la sfârșitul lunii martie (cu excepția supermarketurilor și farmaciilor).
Anul acesta, dezvoltatorii vor deschide mai degrabă extensii ale proiectelor existente, însumând 175.000 mp până la finalul anului.
În acest timp a existat și presiunea acută a chiriilor, proprietarii centrlor comerciale dominante din România experimentând o perioadă înfloritoare înainte de pandemie. Rata de ocupare era de aproape 100%, în timp ce chiriașii raportau creșteri de două cifre.
Conform studiului MKOR despre impactul COVID-19 asupra mediului de afaceri, 91% dintre companii au fost afectate de epidemia de Coronavirus, cu un impact mediu estimat de -10.2% în 2020 și 95% dintre firme apelând la măsuri de supraviețuire în cazul unei crize generate de COVID-19.
Metodologie
Studiul cantitativ a fost efectuat pe 600 de respondenți din toate județele din țară în perioada 14-18 mai 2020. Majoritatea răspunsurilor au venit de la locuitori din București-Ilfov (45%), Prahova (7%), Constanța (4%), Cluj, Iași, Timiș, Brașov și Galați (câte 3%).
Rămâi informat despre impactul COVID-19 în business
MKOR Consulting este conectat și urmărește noile trenduri ale pieței, publicând cele mai noi cercetări proprii, fie că le realizăm independent sau împreună cu partenerii noștri. Rămâi informat prin abonarea la newsletter-ul nostru!
Ai citit tot? Comentează / abonează-te la newsletter / citește și alte postări!
Studiul Impactul Epidemiei de COVID-19 asupra Mediului de Afaceri din România
iunie 10, 2022
0 Comentarii12 Minute
Criza COVID: Cum să Folosești Această Perioadă în Avantajul Afacerii Tale
aprilie 27, 2020
0 Comentarii8 Minute
Comunicarea în vremea COVID-ului. Cum arătăm că ne pasă unii de alții
iunie 19, 2020
0 Comentarii40 Minute