În cadrul evenimentului Antreprenori vs. Investitori, s-a vorbit despre start-up-uri, problemele întâmpinate în stadiile de maturitate ale companiei, tipuri de finanțare și business-angels (aproape toți anteprenorii din panel fiind business-angels).


În 26 octombrie 2013, am fost în aceeași sală cu personalități ale antreprenoriatului românesc, precum Marius Ghenea, Simona Baciu, Răzvan Tudor, Orlando Szasz, Adrian Erimescu, Dragoș Roua, Bogdan Tenu sau Călin Sarchiz. Și nu în ultimul rând, cu guru-ul anteprenoriatului, invitatul special al zilei, Robert Hisrich.

Pentru ca am notat multe, vă împărtașim ce am aflat, în mai multe etape, să nu ne aglomerăm prea mult.

ETAPA START-UP

Antreprenor < sanscrita, anta prena (automotivat)

Planul de afaceri:

  • Este foarte important să ai un plan! El îți va arata mai clar unde vrei sa ajungi, chiar dacă nu îl respecți. Dacă vizualizezi ceva, acel lucru se va întampla.
  • Planul se schimbă pe parcurs, fiind important să se bazeze pe minim trei componente:
  1. financiar (bugetul de venituri și cheltuieli)
  2. echipa
  3. marketing (analiza SWOT, promovare, etc.)
  • Trebuie să aibă puncte-cheie: elemente de control, scenarii posibile, planul B (!)

Start up

Am aflat la ce se uită un investitor (de orice fel) atunci când i se propune să investească într-un nou business:

  • oamenii care prezintă (Marius Ghenea ne recomanda să nu pornim singuri, dacă suntem doi sau trei va exista o complementaritate de competențe și resurse)
  • valorile personale și atitudinea (lucruri care nu se pot “cumpăra”, ele exista în tine)
  • piața (rezolvă afacerea o nevoie reală?)
  • nivelul de testare al afacerii (s-a făcut un focus-grup, un prototip?)
  • factorii de diferențiere (sau ceea ce se mai numește Unique Selling Proposition, constând în 3-5 lucruri care sunt DOAR ale tale)
  • cine e clientul, își permite el sa cumpere produsul tău?
  • care sunt sursele de venit ale afacerii tale?
  • cum faci vânzarea produsului tău?
  • riscurile majore
  • necesarul de finanțare
  • potențialul de extindere / dezvoltare
  • strategia / opțiunile de exit

Sfaturi și vorbe de duh:

  • Cel mai bun moment pentru a planta un copac a fost acum 20 de ani. Următorul cel mai bun moment este mâine.
  • Este important să întalnești oameni de succes, astfel vei întâlni modele de urmat. (Robert Hisrich)
  • Fiecare dintre noi trebuie să aibă ceea ce se numește elevator pitch: o prezentare de un minut a sie însuși, pe care ar face-o dacă ar fi în lift cu acea persoana care ar putea sa îi schimbe viața.
  • Care e publicul tău țintă? În afară de bunica ta, bunicile cumpăra orice! (Robert Hisrich)
  • Încurajează intraprenoriatul! Vrei să-ți păstrezi oamenii-cheie, să le dai oportunitatea de a fi creativi, de a-și deține joburile! (Robert Hisrich)
  • A child is the ultimate start-up. I have three and that makes me rich. (Guy Kawasaki)
  • Creează-ți o reputație din testimoniale și endorsement de la clienți satisfăcuți sau personalități.
  • Deleagă și lasă-ți oamenii să greșească!
  • Întreabă “Care e soluția?”, nu “Care e baiul?” (Simona Baciu)
  • În anteprenoriat nu exista șabloane, nu poți merge În pantofii altcuiva!
  • Copii mici, probleme mici! Copii mari, probleme mari! (vis-a-vis de start-up-uri și afaceri mature)

Vom reveni cu restul sfaturilor, însă până atunci vă recomandam o resursă excelentă pentru start-up-uri.